"ASSALAMUALAIKUM; Tuan-tuan,puan-puan,rakan-rakan sekelian boleh mendapatkan produk istimewa CNI di mana-mana cawangan dan stokis CNI di seluruh Malaysia dengan menggunakan nombor keahlian ini 1436554 atau HUBUNGI : 013-8546275. Terima Kasih."

Thursday, May 7, 2020

☆Tadabbur Kalamullah 3 Jamadil Akhir 1441H☆



وَمَا نُرْسِلُ بِالْآيَاتِ إِلَّا تَخْوِيفًا

“Tidaklah Kami mengirim tanda-tanda kekuasaan Kami kecuali untuk menjadi amaran yang menakutkan" [Surah al-Isra' 59]

#Allah swt mengirimkan tanda-tanda kekuasaanNya berupa azab, bencana dan musibah kepada manusia agar mereka takut kepadaNya dan kembali kepada Allah dengan menghentikan kesyirikan, kekufuran dan kemaksiatan.

#Berkata Imam Ibnul Qayyim rahimahullah dalam Miftah Daris Sa’adah: “Terkadang Allah swt mengizinkan bumi untuk bernafas maka terjadilah gempa bumi yang dahsyat, maka muncul rasa takut dan bimbang pada hati hamba-hamba Allah dan agar mahu kembali kepadaNya, meninggalkan kemaksiatan dan merendahkan diri dihadapanNya serta menyesal (atas dosa dan maksiat)".

#Musibah yang sedang heboh diperkatakan saat ini ialah berkaitan turunnya wabak penyakit yang berjangkit serta membahayakan sehingga menghilangkan nyawa. Ini sebagai peringatan agar manusia takut akan Allah, bergantung padaNya, memohon perlindungan dan pertolongan kepadaNya. Hal ini kerana virus merupakan makhluk Allah swt dan ia patuh serta taat kepada TuhanNya. Maka kita perlu memohon perlindungan hanya kepada Allah serta mengambil langkah-langkah pencegahan seperti banyakkan berdoa dan bermunajat.

#Antara doa yang diajarkan Rasul untuk melindungi diri daripada wabak, malapetaka dan bencana:

1. Doa pertama

 اَللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ زَوَالِ نِعْمَتِكَ, وَتَحَوُّلِ عَافِيَتِكَ, وَفَجْأَةِ نِقْمَتِكَ, وَجَمِيعِ سَخَطِكَ

"Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari lenyapnya nikmatMu, dari beralihnya keselamatan (yang merupakan anugerahMu), dari datangnya seksaMu (bencana yang datang tiba-tiba) secara mendadak, dan dari semua kemurkaanMu. (HR Imam Muslim)

2. Doa Kedua

اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوْذُ بِكَ مِنْ جَهْدِ البَلاَءِ ، وَدَرَكِ الشَّقَاءِ ، وَسُوءِ القَضَاءِ ، وَشَمَاتَةِ الأَعْدَاء

"Ya Allah, aku meminta perlindugan kepadaMu dari beratnya bala (musibah), kesengsaraan yang berat, takdir yang buruk, dan kegembiraan musuh atas kekalahan" (HR al-Bukhari dan Muslim)

3. Doa Ketiga

بِسْمِ اللهِ الَّذِي لاَ يَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ شَيْءٌ فِي الأَرْضِ وَلاَ فِي السَّمَاءِ وَهُوَ السَّمِيعُ العَلِيمُ

"Dengan nama Allah yang dengan namaNya tidak ada sesuatu pun yang membahayakan di bumi dan tidak juga di langit, dan Dialah Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui"

*Sesiapa membacanya sebanyak tiga kali, maka tidak akan ada apa pun yang dapat membahayakannya" (HR Abu Dawud dan at-Tirmizi)

4. Doa Keempat

أَعُوذُ بِكَلِمَاتِ اللَّهِ التَّامَّاتِ مِنْ شَرِّ مَا خَلَقَ

"Aku berlindung dengan kalimah-kalimah Allah yang sempurna dari kejahatan makhluk yang diciptakanNya"

*"Barangsiapa yang memasuki suatu tempat lalu mengucapkan doa ini, maka tidak ada sama sekali yang dapat memudharatkannya sehingga ia berpindah/bergerak dari tempat tersebut" (HR Muslim)

♡Inilah kesempurnaan ajaran Islam. Setiap permasalahan ada jalan penyelesaiannya. Dari sudut kerohanian kita diminta banyakkan berdoa, bermunajat dan bergantung kepada Allah swt. Dari sudut luaran pastikan sentiasa memakai penutup muka, sentiasa jaga kebersihan, jauhi serta jangan memasuki tempat yang telah dijangkiti wabak, tutup mulut dan hidung ketika batuk dan bersin, jangan bersentuhan dengan mereka yang sudah dijangkiti dan sebagainya. Semoga Allah menjauhkan kita daripada wabak penyakit dan musibah. Aamiiin♡


No comments: