"ASSALAMUALAIKUM; Tuan-tuan,puan-puan,rakan-rakan sekelian boleh mendapatkan produk istimewa CNI di mana-mana cawangan dan stokis CNI di seluruh Malaysia dengan menggunakan nombor keahlian ini 1436554 atau HUBUNGI : 013-8546275. Terima Kasih."

Tuesday, October 8, 2019

Rawatan tanpa kimia















☆Tadabbur Kalamullah 9 Safar 1441H☆


یُطَافُ عَلَیۡهِم بِكَأۡسࣲ مِّن مَّعِینِۭ * بَیۡضَاۤءَ لَذَّةࣲ لِّلشَّـٰرِبِینَ * لَا فِیهَا غَوۡلࣱ وَلَا هُمۡ عَنۡهَا یُنزَفُونَ

"Diedarkan kepada mereka piala yang berisi arak (yang diambil) dari sungainya yang mengalir. Minuman itu putih bersih, lagi lazat rasanya, bagi orang-orang yang meminumnya. Ia tidak mengandungi sesuatu yang membahayakan, dan tidak pula mereka mabuk kerana menikmatinya" [Surah as-Saaffat 45-47]

#Arak diharamkan didunia. Arak didunia memabukkan serta berbahaya pada akal serta merosakkan tubuh badan. Imam as-Syafie rahimahullah mengkategorikan arak sebagai najis.

#Peminumnya dan yang terlibat dengannya diancam dengan ancaman azab seksaan yang dahsyat di dunia dan di akhirat. Mereka yang meminumnya akan disebat sebanyak 40 kali sebatan.

#Daripada Sayidina Anas bin Malik r.a:

كَانَ يَضْرِبُ فِى الْخَمْرِ بِالْجَرِيدِ وَالنِّعَالِ أَرْبَعِينَ

“Nabi saw menyebat peminum arak sebanyak 40 kali sebatan dengan pelepah tamar dan selipar" (HR Muslim)

#Daripada Sayidina Jabir r a, Nabi saw bersabda:

إِنَّ عَلَى اللهِ عَزَّ وَجَلَّ عَهْدًا لِمَنْ يَشْرَبُ الْمُسْكِرَ أَنْ يَسْقِيَهُ مِنْ طِينَةِ الْخَبَالِ قَالُوا: يَا رَسُولَ اللهِ، وَمَا طِينَةُ الْخَبَالِ؟ قَالَ: عَرَقُ أَهْلِ النَّارِ أَوْ عُصَارَةُ أَهْلِ النَّارِ

"Sesungguhnya Allah menjanjikan azab kepada peminum arak dengan minuman lumpur kebinasaan (طينة الخبال). Para sahabat bertanya: “Wahai Rasulullah, apakah lumpur kebinasaan itu?” Baginda menjawab: “Peluh penghuni neraka atau perahan ahli neraka" (HR Muslim)

#Namun, sesiapa yang taat kepada Allah, menjauhi arak dan tidak meminumnya didunia, akan diberi minum arak di dalam syurga sebagaimana yang difirmankan Allah dalam ayat di atas. Allah menyebut sifat arak di syurga, berwarna putih, bersih, lazat, sihat dan menjadi lambang keredaan Allah kepada ahli syurga yang sangat patuh kepada arahanNya semasa di dunia.

#Arak putih yang lazat ini dicedok dari sungai-sungai arak di Syurga dan mereka dihidang dengan hidangan teristimewa dan di layan seumpama layanan 'diraja'. Firman Allah swt:

یَطُوفُ عَلَیۡهِمۡ وِلۡدَ ٰ⁠نࣱ مُّخَلَّدُونَ * بِأَكۡوَابࣲ وَأَبَارِیقَ وَكَأۡسࣲ مِّن مَّعِینࣲ * لَّا یُصَدَّعُونَ عَنۡهَا وَلَا یُنزِفُونَ

"Mereka dilayani oleh anak-anak muda lelaki yang tetap kekal (dalam keadaan mudanya), yang sentiasa beredar di sekitar mereka, dengan membawa piala-piala minuman dan teko-teko serta piala atau gelas yang berisi arak (yang diambil) dari sungainya yang mengalir. Mereka tidak merasa pening kepala dan tidak pula mabuk dengan sebab menikmatinya" [Surah al-Waqi'ah 17-19]

#Untuk melayakkan seseorang itu menikmati arak di syurga maka syaratnya jangan sesekali merasai arak didunia ini.

#Sabda Nabi saw: "Barangsiapa yang minum arak di dunia kemudian (mati) tidak bertaubat daripada dosa itu, diharamkan meminumnya di akhirat" (HR al-Bukhari dan Muslim)

#Jauhilah arak didunia ini kerana ia menjerumuskan seseorang itu ke lembah kejahatan dan kebinasaan.

اجْتَنِبُوْا الخَمْرَ فَإِنَّهَا مِفْتَاحُ كُلِّ شَرٍّ

“Hendaklah kamu menjauhi arak, sesungguhnya arak kunci segala kejahatan" (HR al-Hakim)

♡Arak adalah perosak akal, tubuh badan, kehidupan dan menggelapkan masa depan akhirat. Tahanlah diri daripada terlibat dengan minum dan perkara yang haram, semoga kita berpeluang menikmati pelbagai nikmat yang istimewa di syurga kelak. Aamiiin♡


☆Tadabbur Kalamullah 8 Safar 1441H☆


یَـٰۤأَیُّهَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُوا۟ ٱتَّقُوا۟ ٱللَّهَ وَقُولُوا۟ قَوۡلࣰا سَدِیدࣰا * یُصۡلِحۡ لَكُمۡ أَعۡمَـٰلَكُمۡ وَیَغۡفِرۡ لَكُمۡ ذُنُوبَكُمۡۗ وَمَن یُطِعِ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُۥ فَقَدۡ فَازَ فَوۡزًا عَظِیمًا

Wahai orang-orang yang beriman, bertaqwalah kepada Allah, dan katakanlah perkataan yang tepat - benar (dalam segala perkara). Supaya Ia memberi taufiq dengan menjayakan amal-amal kamu, dan mengampunkan dosa-dosa kamu. Dan (ingatlah) sesiapa yang taat kepada Allah dan RasulNya, maka sesungguhnya ia telah berjaya mencapai sebesar-besar kejayaan" [Surah al-Ahzab 70-71]

#Untuk memperolehi taufiq dan keampunan daripada Allah swt serta diterima segala amal soleh yang dilakukan maka seseorang itu perlu beriman kepada Allah, bertaqwa dengan sebenar-benar taqwa serta bercakap perkara yang baik dan benar dalam semua perkara.

#Daripada Abu Syuraih r.a, ia berkata kepada Rasulullah saw:

يَا رَسُولَ اللَّهِ، دُلَّنِي عَلَى عَمِلٍ يُدْخِلُنِي الْجَنَّةَ

“Wahai Rasulullah, tunjukkanlah padaku suatu amalan yang dapat memasukkanku ke dalam syurga.” Baginda bersabda:

إِنَّ مِنْ مُوجِبَاتِ الْمَغْفِرَةِ بَذْلُ السَّلامِ، وَحُسْنُ الْكَلامِ

“Di antara sebab mendapatkan ampunan Allah adalah menyebarkan salam dan bertutur kata yang baik" (HR at-Thabrani)

#Berkata Yahya bin Abi Katsir rahimahullah: "Seseorang yang baik perkataannya dapat aku lihat dari amal-amal perbuatannya (yang baik), dan orang yang buruk perkataannya pun dapat aku lihat dari amal-amal perbuatannya (yang buruk)”.

#Daripada ‘Adi bin Hatim r.a, Rasulullah saw bersabda:

اتَّقُوا النَّارَ وَلَوْ بِشِقِّ تَمْرَةٍ فَإِنْ لَمْ تَجِدُوا فَبِكَلِمَةٍ طَيِّبَةٍ

“Selamatkanlah diri kalian dari seksa neraka, walaupun dengan separuh kurma. Jika kalian tidak mendapatkannya, maka cukup dengan bertutur kata yang baik.” (HR al-Bukhari dan Muslim)

#Imam Ibnul Qayyim mengatakan: “Nabi saw menjadikan tutur kata yang baik sebagai pengganti dari sedekah bagi yang tidak mampu untuk bersedekah.”

#Imam Abu Hatim menyebut: "Orang berakal sepatutnya lebih banyak diam daripada bercakap. Hal ini kerana betapa banyak orang yang menyesal kerana percakapan, manakala sedikit yang menyesal kerana diam. Orang yang paling besar mendapat musibah adalah orang yang lidahnya sentiasa berbicara sedangkan fikirannya tidak mahu berjalan. Dan orang yang berakal seharusnya lebih banyak menggunakan kedua telinganya daripada mulutnya. Dia perlu menyedari bahawa dia diberi dua telinga sedangkan diberi hanya satu mulut supaya dia lebih banyak mendengar daripada berbicara" (Lihat Raudhah al-‘Uqala’ wa Nuzhah al-Fudhala’, hlm. 45-47)

♡Bercakap yang baik-baik sahaja. Jika tiada keperluan untuk bercakap atau jika bercakap hanya menambahkan dosa, maka lebih baik diam dan jangan bercakap. Itu lebih hampir kepada iman dan taqwa♡

RAHSIA WAKTU SENJA



Oleh: Dr Mahyuddin bin Ismail, Pensyarah Kanan Kolej Antarabangsa IKIP

Senja merupakan waktu peralihan antara siang dan malam. Allah telah menjadikan aturan yang khusus buat makhlukNya pada kedua-dua waktu yang tersebut. Waktu siang adalah waktu untuk manusia bekerja dan mencari rezeki manakala waktu malamnya pula adalah waktu untuk beristirehat dan tidur. Firman Allah Taala dalam surah An Naba’ ayat 10-11: ”Dan Kami telah menjadikan malam (dengan gelapnya) sebagai pakaian (yang melindungi), dan Kami telah menjadikan siang (dengan cahaya terangnya) sebagai masa untuk mencari rezeki.”

Jika siang adalah waktu untuk manusia keluar mencari rezeki, maka waktu malam pula merupakan waktu di mana jin dan syaitan berkeliaran untuk menjalankan kegiatan mereka. Justeru, tidak hairanlah jika pusat-pusat maksiat seperti kelab malam, rumah pelacuran, disko, fun fair, pusat judi, konsert hiburan dan karaoke aktif pada sebelah malam. Begitu juga dengan aktiviti merempit dan lumba kereta lebih hangat di sebelah malam. Menyedari bahayanya godaan dan gangguan pada malam hari, Nabi Muhammad SAW mengingatkan umatnya dengan sabda Baginda: “Sekiranya manusia mengetahui apa yang aku ketahui, nescaya mereka tidak akan berani berjalan sendirian di malam hari.”

Waktu senja merupakan waktu permulaan bagi malam. Pada waktu ini, syaitan akan keluar berkeliaran. Antara tabiat syaitan ialah mereka suka berada di antara dua situasi atau dua keadaan. Contohnya antara siang malam dan siang, antara teduh dan panas terik, antara sejuk dan dingin, antara hujan dan panas. Nabi Muhammad SAW melarang seseorang untuk duduk antara kawasan teduhan dan kawasan yang disinari cahaya matahari. Begitu juga larangan orang-orang tua agar jangan bermain hujan panas kerana dipercayai mudah terkena penyakit demam panas. Syaitan juga suka berada di antara seorang lelaki dan seorang wanita (bukan mahram) yang duduk berdua-duaan.

Jika dianalisa lebih mendalam, lautan yang terletak di pertemuan antara dua arus menjadi lokasi pilihan syaitan dan iblis untuk membina istananya. Kepercayaan bahawa Segitiga Bermuda dan Segitiga Formosa (iaitu kawasan yang selalu berlaku kehilangan kapal laut dan pesawat secara misteri) sebagai kawasan yang dikuasai oleh kerajaan jin mungkin ada benarnya. Kajian sains menunjukkan kedua-dua segitiga tersebut merupakan kawasan pertemuan antara arus air hangat dan air yang dingin. Di dalam Shahih Muslim, Nabi SAW bersabda “Sesungguhnya iblis meletakkan singgahsananya di atas air. Kemudian dia mengutuskan para tenteranya (untuk memfitnah manusia). Di antara para tentera itu, mereka yang memiliki kedudukan yang paling hampir dengannya ialah yang paling hebat dalam membuat fitnah.”

Ibnu Qayyim Al Jauzi berkata, senja ialah waktu yang paling disukai syaitan. Pergerakan syaitan pada malam hari lebih hebat berbanding di siang hari. Sebab kegelapan malam memberikan kekuatan kepada mereka. Selain kegelapan, warna hitam turut memberikan kekuatan kepadanya. Pemuja-pemuja syaitan kebiasaannya memakai panji dan pakaian berwarna hitam. Rasulullah SAW juga menyuruh agar membunuh anjing berwarna hitam yang mempunyai titik putih di atas mata kerana ia adalah syaitan.

Jika waktu pagi adalah waktu manusia berpusu-pusu keluar untuk bekerja, maka waktu senja adalah waktu untuk syaitan dan jin keluar berpusus-pusu untuk menjalankan operasi mereka. Bagi menghindari dari diganggu oleh makhluk yang berkeliaran ini, maka Islam menetapkan beberapa ketentuan yang boleh dijadikan sebagai panduan keselamatan.

1. Menahan kanak-kanak dari berada di luar rumah pada waktu senja

Ibnu Hajar Al Asqalani dalam kitab Fathul Bari mengatakan bahawa antara hikmah Rasulullah SAW melarang anak-anak bermain di luar rumah pada waktu senja ialah kebimbangan terhadap keselamatan mereka dari gangguan syaitan. Pada saat itu, kotoran-kotoran dan najis-najis yang sangat disukai oleh syaitan biasanya masih melekat pada diri anak-anak ketika mereka leka bermain. Kanak-kanak juga tidak membentengi diri mereka dengan amalan-amalan zikir yang boleh mencegah gangguan syaitan terhadap mereka. Ketika syaitan-syaitan berkeliaran, biasanya mereka akan bergantungan pada apa sahaja yang boleh mereka jadikan gantungan. Kerana itu dibimbangi terjadi hal-hal yang tidak diinginkan pada anak-anak itu.

Dari satu aspek lain, kanak-kanak terutamanya yang belum mumayyiz memiliki hati yang bersih dari dosa dan tiada hijab. Oleh sebab itu, kebiasaannya kanak-kanak dapat melihat makhluk-makhluk halus atau merasai tindakan makhluk tersebut. Nabi SAW bersabda: “Setiap anak Adam ketika lahir ditusuk di kedua tepi badannya oleh syaitan dengan jarinya kecuali ‘Isa ibni Maryam, syaitan hendak menusuknya tetapi hanya berjaya menusuk uri (ibunya).” Kerana itulah bayi yang baru lahir dapat merasai tusukan tersebut lalu menangis. Tidak hairan juga jika ada bayi-bayi yang menangis di waktu senja atau tengah malam kerana diganggu oleh makhluk-makhluk ini. Untuk mengelakkan masalah ini dari terjadi, maka ibu bapa dan ahli kelurga seharusnya menahan anak-anak dari keluar dan mengunci pintu sebelum masuk waktu senja.

Selain kanak-kanak, Islam juga melarang penganutnya membiarkan ternakan mereka berkeliaran di waktu senja. Di kalangan jin dan syaitan, mereka juga mempunyai haiwan ternakan. Boleh jadi dibimbangi haiwan ternakan manusia ini akan dirosakkan oleh jin yang menyerupai anjing atau oleh haiwan ternakan jin itu sendiri.

2. Menutup bekas minuman dan makanan ketika waktu malam

Waktu malam adalah waktu di mana syaitan dan jin giat beroperasi. Mereka akan memasuki segenap ruang termasuk kediaman manusia sama ada untuk menggoda atau menumpang makan. Sabda Nabi Muhammad SAW dalam Shahih Muslim:” Apabila seorang itu memasuki rumahnya dan mengingati Allah (dengan membaca Bismillah) ketika memasukinya dan ketika ingin makan, maka syaitan akan berkata kepada golongannya: “Kalian tidak memiliki tempat untuk bermalam dan tidak juga makanan malam. Sebaliknya apabila seorang itu memasuki rumah dan tidak mengingati Allah ketika memasukinya, syaitan berkata kepada golongannya: “Kalian telah mendapat tempat bermalam.”

Perintah Rasulullah SAW agar menutup bekas air dan makanan ada asasnya. Penemuan sains dan perubatan moden menunjukkan bahawa makanan atau minuman yang terdedah akan mudah dimasuki kuman dan bakteria. Ianya boleh mengundang pelbagai penyakit dan kemudaratan kepada kesihatan manusia. Dalam memperkatakan perihal kuman, virus dan bakteria ini, Syeikh Rashid Ridha menyatakan: ”Dan Ahli ilmu kalam (Tauhid) berkata: Sesungguhnya jin itu adalah (makhluk Allah) yang hidup, bertubuh halus dan tidak boleh dilihat. Dan sesungguhnya di dalam kitab Tafsir Al Manar, telah kami nyatakan berkali-kali bahawa makhluk Allah yang hidup, bertubuh halus, yang dikenali di zaman ini sebagai mikroorganisma menerusi mikroskop, adalah sebenarnya satu jenis dari bangsa jin. Dan telah pun terbukti bahawa ianya merupakan antara punca bagi kebanyakan penyakit.”

Kebolehan jin, syaitan dan iblis memasuki tubuh manusia melalui salur darah telahpun diketahui oleh Rasulullah S.A.W. melalui sabda Baginda: ”Sesungguhnya syaitan itu bergerak bebas di dalam tubuh anak Adam melalui saluran-saluran darahnya.”

Virus dan bakteria adalah unsur luar yang tidak dikenali yang memasuki tubuh manusia sama ada melalui udara, air atau sentuhan pada kulit dan bergerak di dalam tubuh badan manusia melalui salur darah lalu menempati di sel-sel serta organ-organ dalaman. Ini adalah bersamaan dengan sifat kejadian jin yang halus dan boleh mengubah bentuk mengikut keadaan. Ia boleh memasuki tubuh manusia melalui rongga tubuh yang terbuka dan terdedah seperti mulut atau hidung mahupun liang-liang roma. Fakta ini mempunyai persamaan dengan hasil kajian perubatan moden yang mendedahkan punca bagaimana sesuatu penyakit yang merebak iaitu antaranya melalui udara, sentuhan mahupun makanan yang tercemar. Sabda Rasulullah SAW yang diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a.: ”Jika seseorang dari kalian menguap, maka tutuplah mulut dengan tangannya kerana sesungguhnya syaitan masuk (ke dalam mulut yang terbuka).”

Begitu juga saranan agar menutup bekas makanan dan minuman agar tidak dimasuki kuman. Serangga dan haiwan melata seperti lipas, tikus, nyamuk, cicak dan lalat yang tinggal di tempat-tempat yang disukai jin seperti longkang, tandas dan tong sampah merupakan kenderaan yang menjadi tunggangan jin berbentuk virus. Apabila serangga begini menyentuh makanan yang tidak ditutup maka mereka akan memindahkan virus tersebut kepada makanan. Dan serangga-serangga ini kebanyakkannya keluar di waktu senja iaitu saat syaitan keluar berkeliaran.

Dalam kitab Al Muwatta karangan Imam Malik, beliau mendengar riwayat bahawa Saidina Umar hendak pergi ke Iraq. Ka’ab al Ahbar menasihatkan kepadanya dengan berkata: “Wahai Amirul Mu’minin, janganlah engkau ke sana kerana di sana sembilan persepuluh sihir dan di sana juga ada kumpulan jin yang fasik serta wabak penyakit yang berjangkit.” Ianya jelas menunjukkan bahawa antara hikmah suruhan menutup bekas makanan adalah untuk menghindari mudarat penyakit yang berpunca dari gangguan jin melalui pemakanan.

3. Membaca Bismillah bagi menghalang syaitan masuk

Sifat kejadian jin dan syaitan sememangnya halus dan tiada berbentuk sebagaimana kejadian api. Walau bagaimanapun, keistimewaan ini mempunyai beberapa batasan. Antaranya ialah mereka tidak dapat menembusi sesuatu yang disebutkan nama Allah (Bismillah) padanya. Nabi Muhammad SAW bersabda yang diriwayatkan oleh Imam Muslim: “Dan kuncilah pintu-pintu kalian dan sebutlah nama Allah (dengan membaca Bismillah) kerana sesungguhnya syaitan tidak dapat membuka pintu-pintu yang dikunci (dengan menyebut nama Allah). Ikatlah bekas-bekas air kalian dan sebutlah nama Allah, tutuplah bekas-bekas makanan kalian dan sebutlah nama Allah, walau pun (tutupan) itu sekadar meletakkan sesuatu di atasnya dan matikanlah lampu-lampu pelita kalian.”

Selain makanan dan minuman, aurat manusia juga menjadi perhatian syaitan. Sesetengahnya menjadikan kemaluan manusia sebagai kediaman, dan sesetengah yang lain pula duduk bertenggek pada aurat yang terdedah seperti rambut, punggung dan dada wanita. Walaupun makhluk ini boleh melihat aurat manusia, namun penglihatan tersebut menjadi terhalang sekiranya manusia membaca doa-doa tertentu yang diwaridkan dari Rasulullah SAW. Sebagai contoh, doa masuk tandas sebagaimana hadis yang diriwayatkan dari Saidina Ali b. Abu Thalib bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Tabir antara mata jin dan aurat-aurat Bani Adam jika salah seorang di antara kamu masuk bilik mandi hendaklah ia mengucapkan Bismillah”. Begitu juga dengan aurat yang ditutup rapi semata-mata kerana Allah (bukan kerana fesyen) menyebabkan syaitan dan jin tidak dapat masuk. Maka disebabkan itulah Rasulullah SAW menyarankan umatnya agar berdoa dengan doa masuk tandas mahupun ketika hendak bersama dengan isteri. Amalan-amalan memagar dan mendinding rumah kediaman dengan menggantung pelbagai bahan azimat, menyelit kertas-kertas wafaq dan tangkal, atau menabur bahan-bahan tertentu yang kononnya boleh menghalang kemasukan makhluk halus adalah tipudaya syaitan sangat berbahaya. Makhluk yang ditugaskan untuk menjaga rumah itu adalah syaitan dan jin yang sebenarnya akan menimbulkan masalah dan huru hara dalam rumah di kemudian hari.

4. Memohon Perlindungan Allah dari angkara sihir dan bahaya malam

Oleh kerana amalan sihir melibatkan penggunaan syaitan dan jin, maka tidak hairanlah jika ada mangsa-mangsa sihir yang menjadi bertambah tenat dan meracau-racau terutama bila tibanya malam. Pada waktu malam, segala kejahatan mengambil peranan. Dalam surah al Falaq, Allah sendiri memberi peringatan khas kepada umat Islam agar sentiasa berdoa memohon perlindungan denganNya dari segala kejahatan: “Katakanlah (Wahai Muhammad); “Aku berlindung kepada (Allah) Tuhan yang menciptakan sekalian makhluk dari bencana makhluk-makhluk yang Dia ciptakan; Dan dari bahaya gelap apabila ia masuk; Dan dari kejahatan makhluk-makhluk yang menghembus-hembus pada simpulan-simpulan (dan ikatan-ikatan); Dan dari kejahatan orang yang dengki apabila ia melakukan dengkinya”.

Oleh yang demikian, kita sepatutnya mengisi waktu malam dengan amalan-amalan yang boleh mengundang rahmat dan keredhaan Allah seperti bersolat, berzikir, membaca Al Quran dan seumpamanya. Sekiranya rumah kita dipenuhi dengan lagu-lagu yang melalaikan, atau filem-filem yang mengandungi unsur khurafat dan tercela, atau aktiviti-aktiviti yang dimurkai Allah, maka serangan sihir mudah berlaku kerana kita telah gagal membenteng diri dan keluarga dengan perlindungan Allah.

5. Menjaga aurat terutama kepala ketika keluar rumah waktu senja

Waktu senja adalah waktu syaitan giat menghasut dan menggoda manusia. Mereka akan mencari ruang dan pintu yang boleh mereka tembusi pada tubuh manusia. Para ulama bersepakat bahawa otak manusia merupakan antara sasaran utama syaitan kerana itulah pengawalan segala aktiviti anggota tubuh. Kita mungkin pernah mendengar pesan orang-orang tua kita agar menutup kepala ketika keluar rumah pada waktu senja. Pesanan ini mungkin ada hikmahnya. Kita dapat perhatikan amalan orang-orang alim yang mendoakan kebaikan anak-anak dengan mengucup atau meniupkan doa pada ubun-ubun mereka. Amalan ini dilakukan dengan harapan agara ubun-ubun itu akan sentiasa mengilhamkan perkara-perkara baik untuk dikerjakan oleh anggota tubuh. Sebahagian lagi menyarankan agar kita menutup ubun-ubun dengan sesuatu agar ia tidak terdedah kepada bisikan syaitan yang suka meracuni hati dan fikiran manusia.

Kajian sains terhadap struktur otak manusia menemukan kebenaran ini. Menurut Prof Keith L. More, di dalam otak manusia terdapat satu bahagian yang dikenali sebagai frontal lobe yang menjadi pusat segala perancangan manusia. Sama ada perancangan itu baik atau jahat, ianya bermula dari situ. Menurut Sheikh Zahlun Najar dan Abdul Majeed Alzendanee, itulah ubun-ubun. (rujuk Al Islam keluaran Mac 2010). Allah telah pun menegaskan hal ini melalui firmanNya dalam surah al Alaq ayat 15-16 yang bermaksud: “Jangan sekali-kali berlaku derhaka! Demi Sesungguhnya jika ia tidak berhenti (dari perbuatannya yang buruk itu), nescaya Kami akan menyentap ubun-ubunnya (dan menyeretnya ke dalam neraka), (iaitu) ubun-ubun (orang) yang berdusta, yang bersalah.” Dalam surah Al Rahman ayat 41, Allah juga berfirman: “Orang-orang yang berdosa dapat dikenal dari tanda-tandanya, lalu dipegang dari atas ubun-ubun kepala dan kakinya (serta diseret ke neraka);

Menurut satu qaul dalam mazhab Shafii, seseorang yang tidak menutup kepalanya dengan suatu tutupan dianggap sebagai orang fasiq dan tidak bersifat adil. Boleh jadi, itulah sebab orang-orang tua dahulu menyarankan agar kita menutup kepala supaya syaitan tidak dapat meracuni fikiran kita.

6. Tidak membiarkan roh dan jasad lalai ketika tidur

Oleh kerana syaitan suka berada di antara dua keadaan, maka waktu tidur adalah antara waktu yang mudah untuk seseorang dimasuki syaitan. Ini kerana waktu tidur terletak antara hidup dan mati seseorang sebagaimana sabda Nabi SAW: “Tidur itu saudara mati.” Oleh yang demikian, ketika manusia tidur dalam keadaan lalai, maka mudahlah syaitan menerjah masuk ke dalam mimpi dan perasaannya. Adakalanya orang yang tidur akan mengalami mimpi-mimpi yang menakutkan hasil serangan syaitan itu tadi. Begitu juga dengan orang yang suka tidur di waktu senja menjelang maghrib. Mereka akan mengalami kecelaruan fikiran tatkala bangun dari tidur. Memang tiada dalil yang melarang seseorang tidur selepas asar. Tetapi apabila diperhatikan kepada bahaya membiarkan jasad dalam keadaan separuh sedar di saat syaitan berkeliaran, maka sesetengah ulama melarang seseorang dari tidur selepas asar. Sesetengahnya berpendapat sekiranya dilakukan 40 hari berturut-turut boleh menyebabkan jadi gila (Dalam bahasa arab, orang gila disebut ‘Majnun’ yang bermakna ‘orang yang dimasuki jin’). Besar kemungkinan ini disebabkan oleh penguasaan syaitan terhadap otaknya.

Dalam kitab Mishkatul Masabih ada disebutkan: “Tidur sedikit di waktu tengahari tidaklah dikeji. Rasulullah saw ada juga melakukannya. Ini dapat mengimbangi kekuatan tubuh badan setelah bertahajjud di malam hari.” Ibn Qaiyim menambah:”Tidur di siang hari amat dikeji kerana ia akan mewarisi penyakit kebengkakkan (muka kelihatan sembab dan tidak bercahaya) malapetaka, merosakkan warna kulit, menimbulkan penyakit radang limpa, melemahkan urat saraf dan melemahkan syahwat. Sekeji-keji tidur ialah ketika awal hari (matahari terbit) dan terlebih keji lagi ialah tidur di akhir siang hari (selepas Asar).”

Bagi seseorang yang terpaksa keluar ketika mana para syaitan sedang berkeliaran mencari mangsa, maka pendekatan yang harus dilakukan ialah dengan mengamalkan apa yang ditunjuki oleh Nabi SAW iaitu:

(1) berdoa mohon perlindungan dari kejahatan jin dan syaitan,
(2) pastikan diri dalam keadaan suci dari hadas,
(3) hati dan fikiran kena selalu berzikir ingat kepada Allah,
(4) tidak keluar bersendirian kecuali ditemani seorang mahram,
(5) menjauhi dari melalui kawasan-kawasan gelap atau sarang maksiat,
(6) menutup aurat terutama bahagian kepala.

Sunday, October 6, 2019

☆Tadabbur Kalamullah 7 Safar 1441H☆



قُل لِّلۡمُؤۡمِنِینَ یَغُضُّوا۟ مِنۡ أَبۡصَـٰرِهِمۡ وَیَحۡفَظُوا۟ فُرُوجَهُمۡۚ ذَ ٰ⁠لِكَ أَزۡكَىٰ لَهُمۡۚ إِنَّ ٱللَّهَ خَبِیرُۢ بِمَا یَصۡنَعُونَ * وَقُل لِّلۡمُؤۡمِنَـٰتِ یَغۡضُضۡنَ مِنۡ أَبۡصَـٰرِهِنَّ وَیَحۡفَظۡنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا یُبۡدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنۡهَاۖ وَلۡیَضۡرِبۡنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُیُوبِهِنَّۖ
Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; sesungguhnya Allah Amat Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang mereka kerjakan. Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka..." [Surah an-Nur 30-31]

#Di dalam ayat ini Allah swt mengarahkan dan memerintahkan kaum lelaki dan wanita Muslim agar memakai pakaian yang menutup aurat dan sopan serta tidak mendedahkan aurat kepada yang bukan mahram. Yang kedua diperintahkan agar memelihara pandangan agar tidak melihat kepada perkara yang diharamkan dan aurat orang lain yang bukan mahram.

#Ketahuilah bahawa segala apa yang kita dengar, lihat, lakukan dan fikirkan akan diminta pertanggungjawabkan oleh Allah di hari akhirat kelak, samada perkara itu kecil atau perkara yang sebesar-besarnya. Semuanya disoal dan diperhitungkan.

وَلَا تَقۡفُ مَا لَیۡسَ لَكَ بِهِۦ عِلۡمٌۚ إِنَّ ٱلسَّمۡعَ وَٱلۡبَصَرَ وَٱلۡفُؤَادَ كُلُّ أُو۟لَـٰۤىِٕكَ كَانَ عَنۡهُ مَسۡـُٔولࣰا

"Dan janganlah engkau mengikut apa yang engkau tidak mempunyai pengetahuan mengenainya; sesungguhnya pendengaran dan penglihatan serta hati, semua anggota-anggota itu tetap akan ditanya tentang apa yang dilakukannya" [Surah al-Isra' 36]

#Sabda Nabi saw:

لاَ يَنْظُرُ الرَّجُلُ إِلَى عَوْرَةِ الرَّجُلِ وَلاَ الْمَرْأَةُ إِلَى عَوْرَةِ الْمَرْأَةِ

"Janganlah seorang lelaki melihat aurat lelaki yang lain, dan seorang perempuan melihat aurat perempuan yang lain" (HR Muslim)

#Di dalam kitab Syarh Sahih Muslim, Imam an-Nawawi rahimahullah berkata: "Hukum melihat aurat ajnabi (orang asing yang bukan mahram) samada bagi lelaki dan wanita adalah haram dengan ijma’ ulamak".

#Jarir bin Abdillah r.a meriwayatkan bahawa beliau pernah bertanya kepada baginda Nabi saw tentang memandang wanita secara tidak sengaja, Baginda saw menjawab:

اصْرِفْ بَصَرَكَ

"Palingkan penglihatanmu" (Sunan Abi Dawud)

#Pada masa yang sama, kita dilarang dan diharamkan memakai pakaian yang boleh menimbulkan dosa dan fitnah seperti berpakaian ketat, nipis, jarang, sendat, seksi, bertudung terlalu pendek tidak menutupi dada dan tengkuk, berbaju lengan pendek bagi wanita, berkain dan berseluar singkat hanya setakat betis dan apa sahaja yang menjolok mata dan menaikkan syahwat pasangan yang melihat. Ini semua dilarang dan tidak dibenarkan oleh Islam.

#Berkata Sayidina Umar al-Khattab r.a:

مَنْ سَلَكَ مَسَالِكَ التُّهَمِ اتُّهِمَ

"Barangsiapa yang menempuhi laluan-laluan tohmahan (fitnah), maka akan ditohmah".

♡Jagalah aurat, jangan sesekali mendedahkan diri kepada perkara dosa dan jangan menayangkan aset-aset di tubuh badan kepada orang ramai. Jagalah pandangan mata agar tidak melihat aurat orang lain dan jaga diri agar terpelihara daripada dosa dan perkara-perkara yang menaikkan syahwat. Berwaspadalah!!♡


KEUTAMAAN SHALAT SHUBUH BERJAMA’AH

🌖✋🏻🌷🌸

Suatu hari Umar bin al-Khaththab merasa kehilangan (tidak menjumpai) Sulaiman bin Abi Hatsmah pada shalat Shubuh, lalu Umar pergi ke pasar pagi-pagi, sementara tempat tinggal Sulaiman terletak antara masjid dan pasar, lalu beliau berjumpa dengan ibunya Sulaiman yang bernama asy-Syifa’, maka beliau berkata kepadanya, “Saya tidak melihat Sulaiman pada shalat Shubuh.” Ibunya menjawab, “Dia menghabiskan malam dengan mengerjakan shalat, lalu dia pun dikalahkan oleh kedua matanya (ketiduran pada waktu Shubuh).” Maka Umar berkata:

لأَنْ أَشْهَدَ صَلاَةَ الصُّبْحِ فِي الْجَمَاعَةِ، أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ أَنْ أَقُومَ لَيْلَةً.

“Sungguh, aku menghadiri shalat Shubuh berjama’ah lebih aku sukai dibandingkan aku mengerjakan shalat semalam suntuk.”

📚 Muwaththa’ al-Imam Malik, no. 432, dan Syu’abul Iman, karya al-Baihaqy, no. 2617, riwayat ini shahih


Wala Tajassasu

 “Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa; dan janganlah kamu mengintip mencari-cari kesalahan orang..”
Surah Al-Hujurat Ayat 12.

Bab : Allah S.W.T memperkenankan doa hambanya yang menghidupkan malam

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ الله وَبَرَكَاتُه

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمدلله رب العالمين والصلاة والسلام على رسول الله

❤️❤️❤️❤️❤️💚💚💚💚💚
اللّهُمَّ صّلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ
كَمَا صَلَيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيْمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيْمَ
اللهُمَّ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ
كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيْمَ وَعَلَى آلِ إبْرَاهِيْمَ
إِنَّكَ حَمِيْدٌ مَجِيْدٌ
💚💚💚💚💚❤️❤️❤️❤️❤️
صباح الخير
             

اَللّٰهُمَّ اَرِنَا الْحَقَّ حَقًّا وَّ ارْزُقْنَا اتِّبَاعَهٗ وَ اَرِنَا الْبَاطِلَ بَاطِلًا وَّ ارْزُقْنَا اجْتِنَابَهٗ
بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ.

Hadis Sunan Abu Daud

Kitab Solat

Halaman : 1120

حَدَّثَنَا الْقَعْنَبِيُّ عَنْ مَالِكٍ عَنْ ابْنِ شِهَابٍ عَنْ أَبِي سَلَمَةَ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ وَعَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْأَغَرِّ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ يَنْزِلُ رَبُّنَا تَبَارَكَ وَتَعَالَى كُلَّ لَيْلَةٍ إِلَى سَمَاءِ الدُّنْيَا حِينَ يَبْقَى ثُلُثُ اللَّيْلِ الْآخِرُ فَيَقُولُ مَنْ يَدْعُونِي فَأَسْتَجِيبَ لَهُ مَنْ يَسْأَلُنِي فَأُعْطِيَهُ مَنْ يَسْتَغْفِرُنِي فَأَغْفِرَ لَهُ


Telah menceritakan kepada kami Al Qa'nabi dari Malik dari Ibnu Syihab dari Abu Salamah bin Abdurrahman dan dari Abdullah Al Agharru dari Abu Hurairah bahawa Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: Rabb kita Tabaraka wa Ta'ala turun di setiap malam ke langit dunia pada sepertiga malam terakhir, lalu Dia berfirman: barangsiapa berdo'a kepada-Ku, nescaya Aku kabulkan, barangsiapa memohon kepada-Ku, nescaya Aku akan memberinya, barangsiapa memohon ampunan kepada-Ku, nescaya Aku akan mengampuninya.

Bab : Solat Malam ( Tahajud)

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ الله وَبَرَكَاتُه

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمدلله رب العالمين والصلاة والسلام على رسول الله

❤️❤️❤️❤️❤️💚💚💚💚💚
اللّهُمَّ صّلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ
كَمَا صَلَيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيْمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيْمَ
اللهُمَّ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ
كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيْمَ وَعَلَى آلِ إبْرَاهِيْمَ
إِنَّكَ حَمِيْدٌ مَجِيْدٌ
💚💚💚💚💚❤️❤️❤️❤️❤️
صباح الخير
               

اَللّٰهُمَّ اَرِنَا الْحَقَّ حَقًّا وَّ ارْزُقْنَا اتِّبَاعَهٗ وَ اَرِنَا الْبَاطِلَ بَاطِلًا وَّ ارْزُقْنَا اجْتِنَابَهٗ
بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ.

Hadis Sunan Abu Daud

Kitab Solat

Halaman : 1137

حَدَّثَنَا ابْنُ الْمُثَنَّى حَدَّثَنَا ابْنُ أَبِي عَدِيٍّ عَنْ حَنْظَلَةَ عَنْ الْقَاسِمِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ
كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُصَلِّي مِنْ اللَّيْلِ عَشْرَ رَكَعَاتٍ وَيُوتِرُ بِسَجْدَةٍ وَيَسْجُدُ سَجْدَتَيْ الْفَجْرِ فَذَلِكَ ثَلَاثَ عَشْرَةَ رَكْعَةً


Telah menceritakan kepada kami Ibnu Al Mutsanna telah menceritakan kepada kami Ibnu Abu 'Adi dari Handlalah dari Al Qasim bin Muhammad dari Aisyah dia berkata; Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam biasa melakukan solat malam ( Tahajud) sepuluh raka'at dan witir satu raka'at, kemudian beliau mengerjakan dua raka'at sunat fajar, hingga jumlahnya menjadi tiga belas raka'at.

Bab : Solat Malam (Tahajud)

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ الله وَبَرَكَاتُه

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمدلله رب العالمين والصلاة والسلام على رسول الله

❤️❤️❤️❤️❤️💚💚💚💚💚
اللّهُمَّ صّلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ
كَمَا صَلَيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيْمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيْمَ
اللهُمَّ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ
كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيْمَ وَعَلَى آلِ إبْرَاهِيْمَ
إِنَّكَ حَمِيْدٌ مَجِيْدٌ
💚💚💚💚💚❤️❤️❤️❤️❤️
صباح الخير
               

اَللّٰهُمَّ اَرِنَا الْحَقَّ حَقًّا وَّ ارْزُقْنَا اتِّبَاعَهٗ وَ اَرِنَا الْبَاطِلَ بَاطِلًا وَّ ارْزُقْنَا اجْتِنَابَهٗ
بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ.

Hadis Sunan Abu Daud

Kitab Solat

Halaman : 1130

حَدَّثَنَا الْقَعْنَبِيُّ عَنْ مَالِكٍ عَنْ نَافِعٍ وَعَبْدِ اللَّهِ بْنِ دِينَارٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ
أَنَّ رَجُلًا سَأَلَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْ صَلَاةِ اللَّيْلِ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ صَلَاةُ اللَّيْلِ مَثْنَى مَثْنَى فَإِذَا خَشِيَ أَحَدُكُمْ الصُّبْحَ صَلَّى رَكْعَةً وَاحِدَةً تُوتِرُ لَهُ مَا قَدْ صَلَّى


Telah menceritakan kepada kami Al Qa'nabi dari Malik dari Nafi' dan Abdullah bin Dinar dari Abdullah bin Umar bahawa seorang laki-laki bertanya kepada Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam mengenai solat malam (Tahajud), maka Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: Solat malam itu dua raka'at-dua raka'at, apabila kamu khuatir tibanya waktu subuh, hendaknya ia solat satu raka'at sebagai witir atas solat yang telah dilakukan.

☆Tadabbur Kalamullah 6 Safar 1441H☆


فَلَا تُطِعِ ٱلۡكَـٰفِرِینَ وَجَـٰهِدۡهُم بِهِۦ جِهَادࣰا كَبِیرࣰا

"Oleh itu, janganlah engkau (Wahai Muhammad) menurut kehendak orang-orang kafir, dan berjuanglah dengan hujjah-hujjah Al-Quran menghadapi mereka dengan perjuangan yang besar dan bersungguh-sungguh" [Surah al-Furqan 52]

#Allah swt mengingatkan agar kita tidak mengikut kehendak-kehendak orang kafir. Tidak mengikut cara hidup, pegangan, pemikiran dan kemahuan orang kafir. Allah swt menghendaki kita berjihad melawan orang kafir dan orang munafik dengan jihad dan perjuangan yang bersungguh-sungguh. Hal ini kerana mereka sentiasa berusaha dan merancang untuk menjahanamkan Islam dan umat Islam. Mereka sentiasa tidak berpuas hati dan menyusahkan umat Islam. Firman Allah swt:

یَـٰۤأَیُّهَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُوا۟ لَا تَتَّخِذُوا۟ بِطَانَةࣰ مِّن دُونِكُمۡ لَا یَأۡلُونَكُمۡ خَبَالࣰا وَدُّوا۟ مَا عَنِتُّمۡ قَدۡ بَدَتِ ٱلۡبَغۡضَاۤءُ مِنۡ أَفۡوَ ٰ⁠هِهِمۡ وَمَا تُخۡفِی صُدُورُهُمۡ أَكۡبَرُۚ قَدۡ بَیَّنَّا لَكُمُ ٱلۡـَٔایَـٰتِۖ إِن كُنتُمۡ تَعۡقِلُونَ

"Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mengambil orang-orang yang bukan dari kalangan kamu menjadi "orang dalam" (yang dipercayai). Mereka tidak akan berhenti-henti berusaha mendatangkan bencana kepada kamu. Mereka sukakan apa yang menyusahkan kamu. Telahpun nyata (tanda) kebencian mereka pada pertuturan mulutnya, dan apa yang disembunyikan oleh hati mereka lebih besar lagi. Sesungguhnya telah kami jelaskan kepada kamu keterangan-keterangan itu jika kamu (mahu) memahaminya" [Surah Aali Imran 118]

#Perjuangan dan jihad menentang orang kafir dan munafik ada empat peringkat iaitu jihad dengan hati, jihad dengan lidah, jihad dengan harta dan jihad dengan jiwa. Dikatakan: "Wahai Rasulullah, siapakah manusia yang paling baik? Rasulullah saw bersabda: "Mukmin yang berjihad pada jalan Allah dengan nyawa dan hartanya" (HR al-Bukhari)

#Dalam ayat diatas juga, Allah swt memerintahkan kita agar berjihad dengan menggunakan al-Quran sebagai hujjah dalam menghadapi orang kafir dan penentang agama Allah (dakwah). Hal ini sebagaimana yang dilakukan oleh para Nabi dalam menyeru umatnya agar beriman kepada Allah.

ثُمَّ إِنِّی دَعَوۡتُهُمۡ جِهَارࣰا * ثُمَّ إِنِّیۤ أَعۡلَنتُ لَهُمۡ وَأَسۡرَرۡتُ لَهُمۡ إِسۡرَارࣰا

"(Berkata Nuh), kemudian aku telah menyeru mereka dengan terang-terang. Selain dari itu, aku (berulang-ulang) menyeru mereka secara beramai-ramai dengan berterus-terang, dan menyeru mereka lagi secara berseorangan dengan perlahan-lahan" [Surah Nuh 8-9]

#Adapun jihad untuk menentang orang kafir yang memerangi Islam dengan senjata, maka ia dibenarkan namun tertakluk kepada hukum hakam sebagaimana yang dibahaskan oleh para ulamak dalam bab jihad.

وَقَـٰتِلُوا۟ فِی سَبِیلِ ٱللَّهِ ٱلَّذِینَ یُقَـٰتِلُونَكُمۡ وَلَا تَعۡتَدُوۤا۟ۚ إِنَّ ٱللَّهَ لَا یُحِبُّ ٱلۡمُعۡتَدِینَ

"Dan perangilah kerana (menegakkan dan mempertahankan) ugama Allah akan orang-orang yang memerangi kamu, dan janganlah kamu menceroboh (dengan memulakan peperangan); kerana sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang menceroboh" [Surah al-Baqarah 190]

#Oleh yang demikian, berjihadlah mendaulatkan agama Allah dengan niat suci demi memburu keredhaan Allah. Moga kita dibayar dengan ganjaran yang teristimewa di akhirat kelak.

وَٱلَّذِینَ جَـٰهَدُوا۟ فِینَا لَنَهۡدِیَنَّهُمۡ سُبُلَنَاۚ وَإِنَّ ٱللَّهَ لَمَعَ ٱلۡمُحۡسِنِینَ

"Dan orang-orang yang berjihad dengan bersungguh-sungguh kerana memenuhi kehendak ugama Kami, sesungguhnya Kami akan memimpin mereka ke jalan-jalan Kami (yang menjadikan mereka bergembira serta beroleh keredaan); dan sesungguhnya (pertolongan dan bantuan) Allah adalah berserta orang-orang yang berusaha membaiki amalannya" [Surah al-Ankabut 69]

♡Berjuang dan berjihadlah memerangi penentang-penentang Islam mengikut kesesuaiannya. Berhujjahlah menggunakan kalam Allah swt yang mulia, kerana ia merupakan kitab suci yang dipenuhi dengan mukjizat dan kebenaran. Jom jihad!!♡

M A ‘R I F A T( Mengenal)


Kewajiban yang pertama bagi seorang manusia adalah mengenal Tuhan dengan penuh keyakinan (Zubad: oleh lbnu Ruslan ).

Ketahuilah, bahwa landasan atau dasar agama Islam itu adalah suatu keharusan untuk :

 ”Mengetahui, mengenal dan memahami dengan sebenar-benarnya Tuhan yang disembah, sebelum kita melakukan ibadat. Itulah makna yang terkandung dalam kalimat Tauhid.

Adapun cara mengetahui, mengenal atau memahami yang memadai adalah dengan Ma’rifat.

Ma'rifat, adalah i'tiqad (keyakinan) yang jazim (putus atau tanpa ada keraguan) yang sesuai dengan kebenaran dan disertai dengan bukti-bukti (dalil).

Sedangkan cara mengetahui, mengenal atau memahami yang tidak memadai, ada tiga macam, yaitu :

1. Taqlid shahih :
Yakni sesuai dengan kebenaran, tetapi tidak disertai dengan bukti (dalil).

2.   Taqlid bathil:
Yakni yang tidak sesuai dengan kebenaran, dan juga tidak disertai dengan bukti (dalil).

3.   Jahil murakkab:
Yakni tidak sesuai dengan kebenaran, tetapi disertai dengan bukti (dalil).

Nasakh


Belum ada kesepakatan diantara para ulama mengenai pengertian nasakh, baik menurut bahasa ataupun istilah, sehingga masih selalu ada beberapa penngertian untuk masing-masingnya. Menurut bahasa, kata nasakh sedikitnya mempunyai beberapa macam arti, sebagai berikut:

1.    Menghapus/ meniadakan (Al-Izalah Wal I`daam). Yakni kata nasakh itu berarti menghapuskan atau menghilangkannya.

2.    Memindahkan sesuatu yang tetap sama (At-Tahwill Ma`a Baqaa`ihi fi Nafsihi). Yakni, nasakh itu berarti memindahkan suatu barang dari suatu tempat ke tempat lain, tetapi barang itu tetap sama saja.

3.    Menyalin/ mengutip (An-Naqlu Min Kitaabin IIaa Kitaabin). Yakni, nasakh diartikan dengan menyalin/mengutip tulisan dari buku ke dalam buku lain, dengan tetap adannya persamaan antara salinan/ kutipan dengan yang disalin/ dikutip.

Dengan arti mengubah dan membatalkan sesuatu dengan menempatkan sesuatu yang lain sebagai gantinya (At-Taghyir wal Ibthaal wa Iqaamatisy Sya`I Maqaamahu). Yakni, nasakh itu diartikan dengan mengubah sesuatu ketentuan/ hukum, dengan cara membatalkan ketentuan hukum yang ada, diganti dengan hukum baru yang lain ketentuannya.

Para ahli bahasa berbeda pendapat ketika menyebutkan beberapa macam arti diatas.

Manakah arti yang paling hakiki bagi makna nasakh? Apakah semua makna itu memang makna yang sebenarnya?

Dari sisi terminologi/ istilah, apabila memperhatikan kata naskh dalam istilah ulama al-Quran dan para mufasir, kita mendapati bahwa kata ini telah melewati berbagai perkembangan sehingga sampai menjadi arti khusus sampai sekarang.

Proses ini dimulai sejak periode pertama ketika para sahabat mengatakan nasakh hanya sekedar pertentangan satu ayat dengan ayat yang lain dalam kejelasan ayatnya.

Dari empat macam arti nasakh menurut bahasa tersebut, ternyata hanya ada satu arti naskh yang relevan dengan arti naskh menurut “istilah,” sebagaimana keterangan berikut. Yakni, arti At-Taghyir wal Ibthaal wa Iqaamatisy Sya`I Maqaamahu.

Sebab, inti pengertian nasakh menurut istilah adalah mengubah ketentuan hukum/ peraturan dengan cara membatalkan hukum/ peraturan yang pertama diganti dengan yang baru, yang lain ketentuannya.

Pengertian nasakh menurut “istilah” ini hanya sejalan dengan arti nasakh: At-Taghyir wal Ibthaal wa Iqaamatisy Sya`I Maqaamahu. Berbeda dengan arti nasakh: Al-Izalah Wal I`daam yang mempunyai arti ” menghapus atau meniadakan “. Arti ini tidak sesuai dengan arti nasakh menurut istilah, yang harus ada penggantinya.

Begitu juga arti nasakh: At-Tahwill Ma`a Baqaa`ihi fi Nafsihi, yang hanya mempunyai arti “memindahkan.” Arti ini juga tidak sesuai dengan arti menurut istilah.

Sebab, arti memindahkan itu menunjukkan bahwa apa yang dipindahkan dari satu tempat ke tempat lain itu tetap sama adanya, sedangkan arti nasakh menurut “istilah” itu menunjukkan bahwa hukum/ peraturan yang diubah itu berbeda ketentuannya dengan hukum yang baru sebagai panggantinya.

Juga arti nasakh: An-Naqlu Min Kitaabin IIaa Kitaabin, arti ini juga tidak sesuai dengan arti nasakh menurut “istilah”. Sebab, salinan/ kutipan itu pada dasarnya tentu sama dengan yang disalin/ dikutip sehingga tidak relevan dengan arti nasakh menurut istilah, dimana ketentuan hukum/ peraturan baru itu tentu selalu berbeda dengan ketentuan hukum/ peraturan lama yang sudah diubah.

Yang terdapat dalam nasakh:

1. Nasakh terdapat pada perintah dan larangan.

2. Nasakh tidak terdapat dalam akhlak dan adab yang didorong Islam adanya.

3. Tidak terjadi pada aqidah, seperti

• Zat-Nya

• Sifat-Nya

• Kitab-kitab-Nya

• Hari akhir

Tidak pula mengenai khabar sharih (yang jelas dan nyata)

• Janji baik Allah SWT bagi orang bertakwa masuk syurga

• Janji jahat Allah SWT bagi orang yang mati kafir atau musyrik, masuk neraka

4. Tidak terjadi mengenai ibadat dasar dan mu`amalat, karena semua agama tidak lepas dari dasar-dasar ini.

Sejarah perkembangan ilmu kalam


PENGENALAN:

PENGERTIAN: Ilmu kalam menurut Ibnu Khaldun ialah ilmu yang membicarakan tentang alasan-alasan untuk mempertahankan kepercayaan iman dengan menggunakan aqal fikiran dan bantahan.

     Ilmu kalam juga dikenali sebagai ilmu tauhid, ilmu aqidah, atau ilmu Usuluddin. Di sepanjang zaman ilmu kalam  mengalami pelbagai perubahan besar.

PERKEMBANGAN ILMU KALAM PADA ZAMAN RASULULLAH

Zaman Rasulullah SAW merupakan asas kepada ajaran tamadun Islam. Segala aspek kehidupan bagi umat Islam berpunca dari teras yang satu iaitu kalimah syahadah. Zaman ini juga merupakan zaman model tamadun Islam hampir semua prinsip pada zaman awal Islam berasal dari zaman ini. Selain dari itu, ia dinamakan sebagai zaman kegemilangan Islam.
Di zaman Rasulullah s.a.w para sahabat beriman sepenuhnya dengan keterangan yg terdapat dalam Al-Quran dan hadis tentang sifat2 Allah S.W.T., perkara samiyyat, qadak dan qadar dan hukum akidah tanpa membahaskannya secara mendalam.
 Rasulullah telah menyatukan umat dan kaum muslimin serta menjaga kedaulatan Islam. untuk itu juga semua kaum muslimin mengembalikan apa sahaja masalah mereka kepada Rasulullah. Antara lain juga, para sahabat pada masa itu disinari oleh cahaya hidayah dan Al-Quran dan mereka sentiasa dipantau oleh Rasulullah daripada berlakunya perpecahan dan perselisihan pendapat. Perdebatan dan perpecahan dalam masalah tauhid merupakan suatu perkara besar dan masalah yang sangat ditakuti. Dari itulah, kaum muslimin sentiasa diingatkan supaya mentaati Rasulullah dan ditegah daripada berselisih faham. Firman Allah :
 “Dan Taatlah kamu kepada Allah dan RasulNya, dan janganlah kamu berbantah-bantahan; kalau tidak nescaya kamu menjadi lemah semangat dan hilang kekuatan kamu, dan sabarlah (menghadapi Segala kesukaran Dengan cekal hati); Sesungguhnya Allah beserta orang-orang Yang sabar.” (Al-Anfal : 46)

PERKEMBANAGAN ILMU KALAM PADA ZAMAN KHULAFA’ RASYIDIN

Setelah Rasulullah SAW wafat, berlakulah perlantikan Khalifah Islam yang pertama, kedua, ketiga dan keempat. Zaman ini juga boleh dikenali sebagai zaman pemerintahan Khulafa Ar-Rasyidin. Pada masa ini umat Islam sibuk menghadapi peperangan, pergaduhan dan perbalahan diantara umat Islam. Ketika ini juga umat Islam tidak ada perselisihan faham dalam perkara-perkara yang berkaitan dengan aqidah. Mereka membaca dan memahami Al-Quran tanpa adanya takwil. Mereka mengikuti Al-Quran dan menjauhi apa yang ditegah. Mereka mensifatkan Allah dengan apa yang Allah sifatkan sendiri seperti mereka mensucikan Allah daripada sebarang sifat yang tidak layak bagi kemuliaan dan keagungan Allah. Apabila mereka berdepan dengan ayat yang mutasyabihat mereka beriman dengannya mengikut dengan menyerahkan penta’wilan kepada Allah sendiri.
Tetapi perselisihan politik yg membawa kepada pembunuhan  Khalifah Uthman bin Affan nad Ali bin Abi Talib Telah menimbulkan  perpecahan kpd umat islam. Ini menyebabkan timbul golongan Khawarij, Syiah, dan Ahli sunnah. Perselisihan ini walaupun pada mulanya mengenai politik tetapi kemudiannya menjalar dan merebak kepada hukum dan akidah.

PERKEMBANGAN ILMU KALAM PADA ZAMAN UMAIYAH

Semenjak berlakunya pembunuhan keatas Saidina Usman Bin Affan, maka mulalah timbul perpecahan dikalangan umat Islam dan lahirlah golongan-golongan yang dinamakan Khawarij, Syiah dan lain-lain lagi. Walaupun pada asalnya perselisihan mereka itu mengenai politik dan jawatan khalifah, tetapi akhirnya berlarutan kepada perselisihan hukum-hukum dan akidah Islam.
Di Zaman Umayyah, Negara Islam bertambah luas dan terdapat berbagai-bagai bangsa yg  menganut islam. Mereka mempunyai tamadun, ilmu pengetahuan dan cenderung kpd ilmu falsafah. Ini menyebabkan masalah agama khususnya akidah mula dibahaskan secara falsafah. Dengan ini, muncullah Ma抌ad al-juhaini di Basrah yg membawa fahaman Qadariah. Kemudian lahir pula Jabariah yg dipelopori oleh Jahmu bin Safwan. Ini diikuti dengan aliran Muktazilah yg dipelopori oleh Wasil bin Ata’.


PERKEMBANAGAN ILMU KALAM PADA ZAMAN ABASIYYAH

Pemerintahan Islam ketika zaman Abasiah bertambah luas kawasan jajahannya sehingga masuk ke wilayah Parsi dan Rom. Ramai orang-orang Ajam (bukan Arab) memeluk agama Islam, kebanyakkan mereka ini dari bekas-bekas agama Majusi, Brahman, Kristian dan sebagainya. Segala fahaman-fahaman yang terdapat di dalam agama terdahulu menular di dalam agama Islam.
Telah berlaku penterjemahan buku-buku falsafah dan mantic yunani ke dalam bahasa arab. Maka berlakulah penerapan metod2 ilmu falsafah kedalam ilmu kalam.

Golongan muktazilah muncul sebagai jaguh utama berjaya mempertahankan islam dengan menggunakan metod falsafah. Tetapi golongan ini telah menimbulkan pelbagai masalah kerana terlalu melebihan menggunakan akal.

Pada akhir abad ke 13 Hijrah lahir Abu Hassan al-Asyari dan Abu Mansur Al-Maturidi yg membentuk mazhab Ahli Sunnah Waljamaah. Kedua2 tokoh ini berjaya menegakkan akidah yg benar dan menentang fahaman yg sesat.

FAKTOR-FAKTOR YANG MENDORONG KEPADA PERKEMBANGAN ILMU KALAM

Faktor dalaman

1) Al-Quran sendiri mengajak manusia kepada tauhid dan mempercayai kerasulan nabi Muhammad S.A.W. di samping menolak kepercayaan yang tidak benar.

2) Munculnya ulama’ yang mempunyai kesedaran tinggi berjuang untuk mengembalikan umat islam kepada pemahaman sebenar yang berlandaskan al-Quran dan hadis. Ulama’-ulama’ terpaksa menggunakan hujjah akli dan nakli bagi menolak ajaran sesat yg timbul dalam masyarakat.

3) Perbezaan pendapat di kalangan umat islam bermula daripada peristiwa berikut:  a)  Pembunuhan saidina umar dan saidina usman
b) Munculnya kumpulan syiah dan Khawarij setelah peristiwa tahkim

FAKTOR LUARAN
1) Banyak perterjemahan kitab2 falsafah kedalam bahasa arab oleh ahli sunnah wal-jamaah untuk menentang fahaman yang menyesatkan.
2) Ramai cerdik pandai dalam bidang falsafah telah memeluk islam.

ALIRAN PEMIKIRAN MAZHAB YANG LAHIR DARIPADA ILMU KALAM

AHLI SUNNAH WAL JAMA’AH
-Muncul pada akhir abad ketiga hijrah
-Menentang fahaman yang menyesatkan seperti Mu’tazilah, jabariah,khawarij,murjiah dan lain2.
-Aliran berteraskan kepada Al-Quran
-Dipelopori oleh Abu Hasan Al-Ashari dan Abu Mansur Al-Maturidi

Antara fahaman Ahli sunnah wal jamaah adalah seperti berikut:
-Allah bersifat dengan sifat2 kesempurnaan.
-Al-Quran adalah kalam Allah yg qadim.
-ALLAH telah menjadikan Qada’ dan Qadar kepada manusia tetapi ia bergantung usaha dan ikhtiar manusia sendiri

Mu’tazilah
-Diasaskan oleh Wasil bin Ata’
-Berpegang kuat kepada hujah aqal semata2

Mazhab Jabariah

Mazhab ini muncul di khufah pada zaman Bani Umaiyyah yg diketuai oleh seorang yg berasal dari khurasan bernama Jahmu bin Safwan.
Jabariah diambil dari perkataan ai-jabr yg bermaksud yg digagahi dan dikuasai sepenuhnya oleh Allah STW.,
Antara fahaman mereka ialah:

-Allah tidak harus mempunyai sifat yg ada pada mahkluk supaya tidak menyerupai mereka.
-Ilmu Allah itu baharu tanpa berhubung dng zatNya dan berbilang mengikut maklumat yg ada .
-Manusia dikuasai sepenuhnya oleh Allah. Mereka tidak mempunyai apa2 usaha atau ikhtiar dlm melakukan sesuatu perbuatan.                                                 
-AL-Quran adalah baharu dan tidak qadim.


Mazhab Murjiah.

Murjiah bererti menangguhkan yaitu menangguh persoalan pertelingkahan umat islam tentang perlantikan khalifah sehingga hari kiamat dan dan diserah kepada Allah.
Mazhab ini lahir dari kumpulan ahli politik yg mengambil sikap berkecuali dlm perselisihan umat islam tentang persoalan perlantikan khalifah.
Pada peringkat awal mazhab ini didokong oleh para sahabat sprt Abdullah bin Omar dan Said Bin Jubir. Kemudian diikuti oleh tabiin sprt Abu Hanifah Dan Abu Yusuf.


Sebab-Sebab timbulnya aliran taklid dlm perundangan Islam


-Wujud perselisihan dikalangan orang ramai hasil daripada kedudukan politik yg tidak stabil. Ini menyebabkan tergugat semangat kreatif ilmuan islam.
-Percakaran politik menyebabkan terputus hubungan antara para fuqaha diseluruh pelosok Negara.
-Para pemerintah tidak mempunyai minat yg tinggi terhadap perkembangan ilmu pengetahuan.
-Para fuqaha sering menjadi mangsa penindasan pemerintah.
-Berlaku propaganda2 yg kuat bg sesetengah mazhab yg ada.
-Kurang kepercayaan dan keyakinan terhadap kemampuan diri sendiri di kalangan ulama.
-Perbezaan pendapat dalam memahami nas al-quran
-fahaman Politik yang berbeza

Ubat Periuk


"Ubat periuk "
➖➖➖➖➖

✨Adalah ramuan asli turun temurun .
✨Sejak 40 tahun yang lampau .
✨Pewaris ramuan ini Sekarang sudah berusia 93 tahun

🎈Masih sihat
🎈Segar
🎈Tegap .
🎈Pendegaran baik .
🎈Mata terang .

Beliau menggunakan ubat periuk ini sejak zaman remaja lagi

🎗️Saya pernah guna
Ketika muda dahulu .
🎗️Memang terbukti Kebaikan nya .
🎗️Lama sudah saya tidak minum air rebusan ubat periuk ini .
🎗️Sebab nya .
Kerana Sukar untuk jumpa penjual .

🎁Dulu nya Di Gunakan Oleh Ibu ibu lepas Bersalin .
Memandangkan khasiat nya Cukup bagus untuk semua peringkat umur .

🎖️Sangat baik untuk orang yg sudah mencapai usia emas ...

🏆Sebab sistem tubuh manusia Itu perlu di service .
🦋Saluran darah .
🦋Pencernaan.
Perkumuhan 
🦋Bendalir
Dan lain lain .

Antara khasiat ubat periuk ini .

🥇Langkah awal mencegah penyakit jantung .

🥇Meredakan tekanan  darah tinggi .

🥉Mencegah kencing. manis

🏅Memperkuatkan Ingatan Dan     
🏅 melegakan otak .

🥈Membersih Dan membina semula urat saraf .

🥈Menguatkan tenaga Bathin .

🥇Merawat buah pinggang .

🥇Menghilangkan kelesuan .

🥇Melancarkan perjalanan darah .

🥈Mengeluarkan angin dalam badan .

🥉Menghilangkan bengkak bengkak Di badan .

🥇Merawat lelah Dan semput

🏅Bagi Mereka yg selalu pitam

🥇Merawat keputihan bagi wanita .
Period yg tak Tetap .

🥇Senggugut .

AMARAN .
🔸🔸🔸🔸🔸
📛Wanita hamil Di LARANG memakan nya .


Harga ..💦

💥Satu pek. rm 25
💥Dua  pek  rm 45 .
💥Tiga pek  rm  60 .

💢Postage rm 6 .utk semenanjung.
💌Postage  Sabah Sarawak ..rm 8. .

Pm saya Jika sudah membayar.
💬Nama penuh
💬Alamat postage .

💬Jumlah bayaran .
💬Serta Bukti 
  Pembayaran
💬 masa Pembayaran
💬tarikh Pembayaran


Bayar melalui Maybank .
1641 6485 0908 .
Hamzah b Mohd Yusof ..
🦋011 11351611