"ASSALAMUALAIKUM; Tuan-tuan,puan-puan,rakan-rakan sekelian boleh mendapatkan produk istimewa CNI di mana-mana cawangan dan stokis CNI di seluruh Malaysia dengan menggunakan nombor keahlian ini 1436554 atau HUBUNGI : 013-8546275. Terima Kasih."

Thursday, May 7, 2020

☆Tadabbur Kalamullah 18 Jamadil Awwal 1441H☆



ثُمَّ یَتُوبُ ٱللَّهُ مِنۢ بَعۡدِ ذَ ٰ⁠لِكَ عَلَىٰ مَن یَشَاۤءُۗ وَٱللَّهُ غَفُورࣱ رَّحِیمࣱ

"Kemudian Allah menerima taubat orang-orang yang dikehendakiNya, dan (ingatlah) Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani" [Surah at-Tawbah 27]

#Allah swt memerintahkan hamba-hambaNya yang berdosa agar sentiasa bertaubat dan menyesali akan dosa-dosanya. Allah swt bersedia mengampunkan dosa hamba-hambaNya yang bertaubat dengan penuh kesungguhan.

#Berkata Malik bin Dinar rahimahullah: "Menangisi dosa-dosa itu akan menghapuskan dosa-dosa sebagaimana angin mengeringkan daun yang basah”.

#Selain menyesal atas dosa-dosa yang dilakukan, dianjurkan juga agar memperbanyakkan solat sunat taubat agar diampunkan segala kesalahan dan kesilapan. Sabda Nabi saw:

مَا مِنْ عَبْدٍ يُذْنِبُ ذَنْبًا فَيُحْسِنُ الطُّهُورَ ثُمَّ يَقُومُ فَيُصَلِّى رَكْعَتَيْنِ ثُمَّ يَسْتَغْفِرُ اللَّهَ إِلاَّ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ

“Tidaklah seorang hamba melakukan dosa kemudian ia bersuci dengan baik, kemudian berdiri untuk melakukan solat dua rakaat kemudian meminta ampun kepada Allah, melainkan Allah swt akan mengampuni dosa-dosanya" (HR at-Tirmizi, Abu Dawud dan Ibnu Majah)

#Orang yang bertaubat diminta untuk bersahabat dan berkawan dengan orang-orang yang baik lagi soleh.

#Imam an-Nawawi rahimahullah berkata: ”Hendaklah orang yang bertaubat mengganti temannya dengan teman-teman yang baik, soleh, berilmu, ahli ibadah, wara' dan orang-orang yang meneladani mereka-mereka tadi. Hendaklah ia mengambil manfaat ketika bersahabat dengan mereka".

♡Hampir setiap hari kita melakukan dosa samada dosa zahir atau dosa batin. Oleh itu, sewajibnya setiap hari kita memohon keampunan dan bertaubat kepada Allah atas dosa-dosa yang kita lakukan. Semoga Allah menerima setiap taubat kita dan mengampuni setiap dosa kita. Aamiiin♡


No comments: