"ASSALAMUALAIKUM; Tuan-tuan,puan-puan,rakan-rakan sekelian boleh mendapatkan produk istimewa CNI di mana-mana cawangan dan stokis CNI di seluruh Malaysia dengan menggunakan nombor keahlian ini 1436554 atau HUBUNGI : 013-8546275. Terima Kasih."

Thursday, May 7, 2020

☆Tadabbur Kalamullah 25 Jumadal Akhirah 1441H☆



یَـٰۤأَیُّهَا ٱلرُّسُلُ كُلُوا۟ مِنَ ٱلطَّیِّبَـٰتِ وَٱعۡمَلُوا۟ صَـٰلِحًاۖ إِنِّی بِمَا تَعۡمَلُونَ عَلِیمࣱ

"Wahai Rasul-rasul, makanlah dari benda-benda yang baik lagi halal dan kerjakanlah amal-amal soleh; sesungguhnya Aku Maha Mengetahui akan apa yang kamu kerjakan" [Surah al-Mu'minun 51]

#Ingatlah bahawa tidak ada seorang pun dari kalangan kaum kerabat, sahabat handai, rakan taulan dan anak isteri yang dapat bersama dengan kita selain daripada di dunia ini. Tatkala kita selesai dihantar ke alam kubur, mereka semua pulang dan sibuk dengan urusan masing-masing. Namun di sana terdapat seorang sahabat yang akan sentiasa menemani kita. Sahabat itu ialah amal soleh. Maka sewajarnya didunia ini kita berusaha sedaya mampu untuk menjadikannya sebagai sahabat kita setiap waktu.

#Daripada Sayidina Anas bin Malik r.a, ia berkata bahawa Rasulullah saw bersabda:

يَتْبَعُ الْمَيِّتَ ثَلاَثَةٌ ، فَيَرْجِعُ اثْنَانِ وَيَبْقَى مَعَهُ وَاحِدٌ ، يَتْبَعُهُ أَهْلُهُ وَمَالُهُ وَعَمَلُهُ ، فَيَرْجِعُ أَهْلُهُ وَمَالُهُ ، وَيَبْقَى عَمَلُهُ

“Yang mengikuti mayat sampai ke kubur ada tiga, dua akan kembali dan satu tetap bersamanya di kubur. Yang mengikutinya adalah keluarga, harta dan amalnya. Yang kembali adalah keluarga dan hartanya. Sedangkan yang tetap bersamanya di kubur adalah amalnya” (HR al-Bukhari dan Muslim)

#Dalam riwayat Al-Bara’ bin ‘Azib, hadis yang panjang berkaitan pertanyaan di alam kubur. Disebutkan... ada suatu ketika itu (di alam barzakh) datang seorang teman yang berwajah tampan dan berpakaian bagus, baunya pun wangi. Ia adalah wujud dari amalan soleh seorang hamba itu. Sedangkan orang kafir didatangi oleh orang yang berwajah buruk. Itu adalah wujud dari amalannya yang buruk. (HR Ahmad. Sahih)

#Betapa pentingnya amal soleh untuk menjadi sahabat dan teman kehidupan kita di alam barzakh dan di alam akhirat, maka dalam ayat di atas Allah swt bukan hanya memerintahkan kita untuk menyediakan amal soleh bahkan para nabi juga diperintahkan beramal soleh.

♡Persoalannya, bagaimana amal soleh kita? Sudahkah amal kita lengkap dan mencukupi untuk menemani kita kelak di alam barzakh? Ayuh, berusahalah menyediakan teman yang baik untuk menemani kita di alam sana♡


No comments: