"ASSALAMUALAIKUM; Tuan-tuan,puan-puan,rakan-rakan sekelian boleh mendapatkan produk istimewa CNI di mana-mana cawangan dan stokis CNI di seluruh Malaysia dengan menggunakan nombor keahlian ini 1436554 atau HUBUNGI : 013-8546275. Terima Kasih."

Friday, March 29, 2024

GANJARAN MEMBACA SURAH AL KAHFI PADA HARI JUMAAT



Kelebihan membaca al-Quran itu jelas mendapat ganjaran pahala yang besar walaupun seseorang itu tidak faham bahasa Arab.

Justeru, mana-mana surah di dalam al-Quran boleh dibaca pada bila-bila masa yang sesuai tetapi tidak boleh mengkhususkan waktu dan kelebihan tertentu melainkan ada dalil sahih yang menjelaskan perkara berkenaan.

Apa yang jelas, malam Jumaat atau hari Jumaat disunatkan kita membaca Surah al-Kahfi berdasarkan dalil hadis yang darjatnya sahih daripada Nabi SAW.

Surah Al-Kahfi adalah surah Al-Makkiyah yang memiliki seratus sepuluh ayat, begitu banyak hadis-hadis yang telah menceritakan kelebihan surah ini, sebahagian hadits yang datang dari Rasulullah SAW adalah apa yang telah diriwayatkan oleh Imam Bukhari di dalam kitab Shahihnya : 

"Seorang lelaki sedang membaca Surah Al-Kahfi, di sisinya seekor kuda yang terikat dengan dua tali, maka awanpun datang menyelubungi, mendekat dan menghampiri, sehingga kuda lari terkejut, manakala dipagi hari beliau mendatangi Nabi SAW, dan menceritakan kejadian tersebut, maka bersabda Nabi : Itu adalah ketenangan yang turun disebabkan bacaan Al-Qur'an" 
( H.R Bukhari, Kitab Fadha'il Al-Qur'an, bab Fadhli Al-Kahfi, halaman : 898)

Rasulullah bersabda: 
"Barangsiapa yang membaca surah Al-Kahfi pada hari Juma'at, dia akan disinari cahaya di antara dua Jum'at."
(HR. An-Nasa'i & Baihaqi)

Bacalah sentiasa kita sebagai Hamba Allah yang Maha berkuasa dan ambil lah manfaat dariNya.

Wallahualam.

No comments: