"ASSALAMUALAIKUM; Tuan-tuan,puan-puan,rakan-rakan sekelian boleh mendapatkan produk istimewa CNI di mana-mana cawangan dan stokis CNI di seluruh Malaysia dengan menggunakan nombor keahlian ini 1436554 atau HUBUNGI : 013-8546275. Terima Kasih."

Thursday, March 28, 2024

Fruits Steamed Cake




Bahan-bahan
* 250g butter ( high quality butter)
* 250g gula pasir (saya guna soft brown sugar untuk colour yg cantik)
* 150ml air panas
* 500g buah-buahan campuran
* 3 biji telur gred A
* 300gm tepung cake ( bukan tepung naik sendiri ye)
* 1 sd kecil cream of tartar*
* 1 sdk soda bicarbonat*
* 1sdk baking powder*
* 1/2 sdk serbuk buah pala/nutmeg*
* 1 sdk esen vanila
* 1 sdb orange sunquick (saya tambah sendiri)


Cara-cara

1. Masak gula hingga keperangan dan masukkan air panas perlahan-lahan. Sebatikan. Masukkan butter sehingga cair kemudian masukkan buah-buahan campuran. Kacau sebati dan biarkan mendidih sebentar. Kemudian sejukkan.

2. Ayak bahan-bahan yang bertanda *. Masukkan ke dalam adunan mix fruits tadi sedikit demi sedikit menggunakan senduk kayu sehingga sebati.

3. Mangkuk lain, pukul telur dan esen sehingga kembang dan masukkan perlahan ke dalam adunan kek dan gaul sebati menggunakan senduk kayu juga.

4. Alas loyang 7x7 dengan kertas baking. Sapukan butter keliling dan tuangkan adunan kek ke dalamnya.Tutup loyang dengan aluminium foil.

5. Kukus selama 4 jam untuk mendapat kelembapan yang diinginkan. (boleh juga dikukus 2 jam shj)

6. Sejukkan kemudian potong. (Pastikan kek benar2 sejuk seeloknyer semalaman supaya kek dan buah tidak berderai dan padat ketika dipotong).

No comments: