"ASSALAMUALAIKUM; Tuan-tuan,puan-puan,rakan-rakan sekelian boleh mendapatkan produk istimewa CNI di mana-mana cawangan dan stokis CNI di seluruh Malaysia dengan menggunakan nombor keahlian ini 1436554 atau HUBUNGI : 013-8546275. Terima Kasih."

Saturday, September 28, 2019

☆Tadabbur Kalamullah 28 Muharram 1441H☆


وَإِذَا وَقَعَ ٱلۡقَوۡلُ عَلَیۡهِمۡ أَخۡرَجۡنَا لَهُمۡ دَاۤبَّةࣰ مِّنَ ٱلۡأَرۡضِ تُكَلِّمُهُمۡ أَنَّ ٱلنَّاسَ كَانُوا۟ بِـَٔایَـٰتِنَا لَا یُوقِنُونَ

"Dan apabila sampai masa berlakunya hukuman atas manusia, Kami keluarkan untuk mereka sejenis binatang dari bumi, yang akan menyatakan kepada mereka, bahawa manusia telah tidak meyakini ayat-ayat keterangan dan pengajaran Kami" [Surah an-Naml 82]

#Dalam Tafsir as-Sa'di menyebut: "Ad-Dabbah (binatang dari bumi)  adalah sejenis binatang yang akan keluar di akhir zaman (apabila manusia dalam keadaan yang jauh daripada agama) dan keluarnya ad-Dabbah ini merupakan antara tanda-tanda besar hari Kiamat sebagaimana yang disebutkan di dalam banyak hadis".

#Imam at-Tabari menyebut: "Kebanyakan ulamak berkata, keluarnya Dabbah (sejenis binatang dari bumi) yang disebut ini apabila manusia sudah tidak menyeru yang makruf dan tidak mencegah yang mungkar".

#Berkata Imam Ibn Kathir rahimahullah: "Binatang ini akan keluar pada akhir zaman semasa manusia telah rosak dan meninggalkan perintah-perintah Allah swt serta menukar agama yang haq (dengan mengikut kebatilan). Maka Allah swt akan mengeluarkan kepada mereka binatang dari bumi. Dikatakan ia dari Mekah. Dan dikatakan juga dari selainnya. Maka manusia mula berbicara berkenaan binatang tersebut"

#Datangnya Dabbatul Ardh (binatang bumi) ini untuk membezakan antara orang yang beriman dengan orang kafir. Daripada Sayidina Abu Hurairah r.a, sabda Nabi saw:

"Dabbatul Ardh akan keluar dan bersamanya tongkat Nabi Musa dan cincin Nabi Sulaiman. Ia akan menekap (cop) kepada orang kafir. Kata Affan (periwayat hadis) menekap pada hidung orang kafir dengan cincinnya (jelaslah tanda kafir pada hidungnya). Dan jelaslah keceriaan pada wajah orang beriman dengan (sentuhan) tongkatnya sehingga ahli khiwan (yang sedang makan) berhimpun pada hidangan masing-masing. Salah seorang berkata: “Hai orang beriman” dan berkata: “Hai orang kafir.” (HR Ahmad, Ibn Majah dan al-Tirmizi. Hadis hasan)

#Ad-Dabbah ini akan muncul di Mekah. Diriwayatkan daripada Sayidina Huzaifah bin al-Yaman r.a, katanya Rasulullah saw menyebut tentang ad-Dabbah, lalu Huzaifah bertanya: "Ya Rasulullah, dari mana ia akan keluar?". Sabda Rasulullah saw:

مِنْ أَعْظَمِ الْمَسَاجِدِ حُرْمَةً عَلَى اللَّهِ

"Dari masjid teragung yang paling dimuliakan Allah (Masjid al-Haram di Mekah)" (HR at-Tabarani dan al-Hakim)

♡Beriman dan beramallah dengan bersungguh-sungguh di akhir zaman ini sebelum munculnya tanda-tanda besar kiamat. Ini kerana ketika munculnya ad-Dabbah dan selainnya maka sudah tidak berguna lagi iman dan taubat kerana saat itu terlalu hampirnya dengan kiamat. Wallahua'lam♡


No comments: