"ASSALAMUALAIKUM; Tuan-tuan,puan-puan,rakan-rakan sekelian boleh mendapatkan produk istimewa CNI di mana-mana cawangan dan stokis CNI di seluruh Malaysia dengan menggunakan nombor keahlian ini 1436554 atau HUBUNGI : 013-8546275. Terima Kasih."

Wednesday, September 25, 2019

Brek Pad perlu ditukar?


1. Bunyi yang kuat dari bahagian brek kereta anda
Jika anda mendengar bunyi seperti logam bergeser dari bahagian roda kereta anda, itu sebenarnya petanda yang brake pad anda sudah nipis ataupun hampir habis tempoh.

2. Pemeriksaan secara visual
Brake pad bolek dilihat melalui celahan rim untuk mengesan kehausan. Ia merupakan bahagian yang bersentuh secara langsung dengan cakera brek. Ia juga perlu mempunyai ketebalan minima 3 milimeter. Jika kurang dari itu, segera hantar ke bengkel untuk diperiksa ataupun ditukar baru.

3. Kereta sentiasa bergerak ke satu bahagian
Sewaktu memandu jika kereta anda selalu bergerak ke satu bahagian sama ada kiri atau kanan, ia juga merupakan satu petanda yang brek pad  perlu ditukar.

4. Gegaran kuat
Jika pedal brek bergerak sewaktu anda ingin membrek, ia mungkin sudah terlaku nipis ataupun mungkin juga terlalu panas.

Brek Pad merupakan komponen yang amat penting dan mesti selalu diberi perhatian. Jikka tali sawat boleh menyelamatkan enjin dan poket anda, pad brek yang baik pula mampu menyelamatkan nyawa anda dan penumpang. Sekian...

No comments: