"ASSALAMUALAIKUM; Tuan-tuan,puan-puan,rakan-rakan sekelian boleh mendapatkan produk istimewa CNI di mana-mana cawangan dan stokis CNI di seluruh Malaysia dengan menggunakan nombor keahlian ini 1436554 atau HUBUNGI : 013-8546275. Terima Kasih."

Wednesday, April 3, 2024

INF⭕Berikut adalah ciri-ciri jika Anda terkena penyakit kolesterol tinggi.


*Kebas kebas*

Biasanya kebas kebas terjadi karena duduk terlalu lama kerana posisi yang tidak berubah, sering merasa kebas kebas merupakan salah satu ciri dari penyakit kolesterol tinggi, maka dari itu apabila anda mengalami selalu kebas kebas, anda harus segera melakukan pemeriksaan.

*Sering mual dan muntah*
Mual dan muntah ini terjadi kerana saluran pencernaan mengalami gangguan, penyakit kolesterol tinggilah yang menyebabkan terjadinya gangguan pada saluran pencernaan, biasanya kesan tibdak balas yang akan ditimbulkan adalah selalu mual dan muntah.

*Hilangnya keseimbangan*
Biasanya orang yang menderita kolesterol tinggi akan mengalami rasa tidak selesa, situasi tersebut biasanya mengakibatkan hilangnya keseimbangan, apabila keadaan ini terjadi, biasanya otot² akan menjadi lemah.

*Mengalami rasa sengal  leher dan sisi punggung*
Orang yang menderita kolesterol tinggi juga biasanya akan mengalami rasa tegang pada kawasan leher dan sisi punggung, kondisi ini disebabkan oleh munculnya tekanan darah tinggi yang muncul secara bersamaan

*Tubuh yang sangat lemah*
Biasanya orang yang menderita penyakit kolesterol tinggi akan mengalami lemah aliran darah dan juga kekurangan oksigen, kondisi seperti ini bisa menimbulkan tindak balas tubuh akan menjadi lemah.

*Mengalami sakit kaki dan tangan*
Selain akan mengalami lenguh atau sengal pada leher dan sisi punggung, orang yang mengalami kolesterol tinggi juga akan mengalami rasa sakit pada kaki dan tangan, apabila anda mengalami kondisi seperti ini segera lakukan pemeriksaan.

*Emosi yang tidak stabil*
Ciri yang satu ini mungkin masih jarang disedari oleh orang ramai, perlu anda ketahui orang yang mengalami kolesterol tinggi biasanya akan mengalami perubuahan emosi, seperti mudah sekali untuk marah padahal penyebabnya adalah hal yang remeh. 

*Wajah merah*
Pada kes yang serius terutama orang yang menderita penyakit hipertensi, biasanya akan terkesan dgn pengembangan pembuluh darah, yang mana kondisi tersebut boleh menyebabkan wajah orang yang mengalaminya akan menjadi merah.

*Sakit kepala*
Meraskan sakit kepala ini biasanya lebih kerap terjadi pada orang yang menderita penyakit darah tinggi yang mana kondisi tekanan darahnya sudah sangat tinggi, maka dari itu apabila anda mengalami kondisi seperti ini kemungkinan besar anda mengalami kolesterol tinggi.

*Otot kaki lemah*
Mengalami lemah pada otot kaki juga merupakan salah satu ciri dari penyakit kolesterol tinggi, kondisi seperti ini biasanya disebabkan karena lemahnya aliran darah ke otot kaki sehingga mengakibatkan otot kaki menjadi lemah.

*Sukar bernafas*
Pada umumnya mengalami kesukaran  untuk bernafas merupakan salah satu ciri umum penyakit asma, namun mengalami kesukaran bernafas merupakan salah satu ciri dari penyakit kolesterol tinggi yang harus anda waspada juga.

*Ketat dada*
Ciri ciri terakhir orang yang mengalami penyakit kolesterol tinggi adalah sering mengalami sengal dan ketat pada dada, apabila anda mengalami kondisi seperti ini segera lakukan pemeriksaan agar tingkat kadar kolesterol tidak menjadi tambah tinggi.

๐Ÿ“ _Cara terbaik untuk mengenalpasti kolesterol tinggi atau tidak adalah dengan menjalani ujian darah. Kerana kolesterol tinggi yang tidak terkawal sangatlah merbahaya dapat mengakibatkan penyempitan pembuluh darah, stroke bahkan serangan jantung._

_sumber : Petua Dan Kesihatan_

*Semoga BERMANFAAT ๐Ÿฅฐ*

No comments: