"ASSALAMUALAIKUM; Tuan-tuan,puan-puan,rakan-rakan sekelian boleh mendapatkan produk istimewa CNI di mana-mana cawangan dan stokis CNI di seluruh Malaysia dengan menggunakan nombor keahlian ini 1436554 atau HUBUNGI : 013-8546275. Terima Kasih."

Wednesday, April 3, 2024

Hindarkan TIKUS*🐭



▫ Taburkan LADA HITAM di tempat Laluan Tikus / Tempat Tikus Bermain untuk menghindarkan tikus dari kawasan Tersebut.
*PETUA HALAU*🐭 _TIKUS_

 ▫ *DAUN PANDAN*
Daun pandan bertindak sebagai agen pewangi semula jadi untuk kediaman anda. Tikus juga tidak menyukai daun pandan. Selain itu juga, anda boleh jimat dengan tidak membeli pewangi kediaman yang mahal.

▫ *DAUN SEMAMBU*
Letakkan daun semambu di laluan tikus. Ianya juga boleh merawat demam.

▫ *DAUN DURIAN BELANDA*
Caranya letakkan beberapa helai daun di tempat yang selalu dilalui tikus atau sarang tikus. Gantikan daun itu selepas 2 atau 3 hari sekali di tempat yang sering menjadi laluan tikus. Letakkan juga di dalam almari pakaian.

▫ *JERING*
Letak jering dengan tangkai-tangkainya sekali dekat dapur. Biarkan di dapur sampai kering.

▫ *BUAH MENGKUDU*
Ambil dua atau tiga biji buah mengkudu. Potong mengkudu itu menjadi beberapa bahagian. Letakkan ia di dalam mangkuk di kawasan yang sering dilalui tikus. Bau buah mengkudu yang menyengat dapat menghalau tikus.

▫ *MINYAK PUDINA*
Sapukan minyak pudina pada kain dan letakkan pada di tempat yang sering menjadi laluan tikus. Insya-Allah tikus tidak akan datang lagi kerana tikus tidak menyukai bau pudina.

▫ *KULIT DURIAN*
Letakan beberapa potongan kulit durian tersebut di tempat-tempat yang selalu dilalui oleh tikus. Bau kulit durian yang menusuk hidung dan berduri pastinya akan membuatkan tikus gerun untuk datang ke rumah anda.

⚠️Klu xberkesan jugak bela 🐈.....

*Semoga BERMANFAAT 🥰*

No comments: