"ASSALAMUALAIKUM; Tuan-tuan,puan-puan,rakan-rakan sekelian boleh mendapatkan produk istimewa CNI di mana-mana cawangan dan stokis CNI di seluruh Malaysia dengan menggunakan nombor keahlian ini 1436554 atau HUBUNGI : 013-8546275. Terima Kasih."

Tuesday, September 10, 2019

UBAT BANTU BERHENTI MEROKOK



Bulan puasa ni ramai yang berazam berhenti merokok. Berhenti merokok ni bukan perkara mudah. Merokok bukan sahaja dah jadi kebiasaan malah dah jadi kebergantungan serta alat bersosial

Kebergantungan kepada nikotin dari sumber luar(rokok) ini menyebabkan timbul simptom ketagihan bila nikotin dari sumber luar ni diberhentikan secara mendadak.

Simptom ketagihan rokok adalah lesu, kurang fokus, sakit kepala, resah, dan sebagainya. Simptom-simptom ini menjadikan usaha berhenti merokok agak sukar.

Boleh cuba amalkan bebrrapa tips seperti di dalam gambar di bawah. Selain itu, ada cara lain untuk meningkatkan peluang untuk berjaya berhenti merokok.

Bagaimana?

Menggunakan ubat bantuan berhenti merokok! Ubat bantuan ini juga boleh mengawal ketagihan yang kuat dan mengurangkan simptom-simptom tersebut.

Doktor atau ahli farmasi boleh membantu menyesuaikan pelan berhenti merokok bersama-sama dengan penggunaan ubat bantuan berhenti merokok.

TERAPI PENGGANTIAN NIKOTIN(NRT)
NRT berfungsi untuk mengurangkan kesan ketagihan nikotin ketika proses berhenti merokok. Ia menyalurkan nikotin ke dalam badan dalam kadar yang terkawal. NRT terdapat dalam pelbagai bentuk seperti tampalan transdermal dan gula getah oral.

◼️Tampalan transdermal
Menyediakan sokongan sepanjang hari dengan membantu melegakan simptom penarikan

◼️Gula getah oral
Memberikan kawalan yang pantas apabila ketagihan yang kuat menyerang.

Ubat bantuan berhenti merokok boleh dipilih sama ada dengan menggunakan tampalan transderma atau gula getah oral. Bagi perokok tegar atau mereka yang gagal berhenti sebelum ini, gabungan kedua dua bentuk NRT (tampalan dan gula getah) telah terbukti meningkatkan kadar kejayaan.

NRT boleh didapati tanpa preskripsi dari farmasi. Walau bagaimanapun, adalah penting untuk anda menjalankan penilaian awal berhenti merokok dengan profesional kesihatan untuk menentukan dos yang sesuai.

UBAT TANPA NIKOTIN
Ubat tanpa nikotin terdapat dalam bentuk pil. Ia merangsang kawasan otak yang sama seperti nikotin. Ia membantu mengurangkan ketagihan ketika proses berhenti merokok.

Mana nak dapatkan ubat-ubat ni?

Di Klinik Kesihatan, ada perkhidmatan Klinik Berhenti Merokok. Boleh dapatkan nasihat dan preskripsi ubat berhenti merokok daripada doktor dan ahli farmasi di sana.

Mulakan usaha anda Ramadan ini! Moga Ramadan ini permulaan hidup anda bebas rokok!

Boleh share pada kenalan/suami anda yang mungkin perlukan motivasi dan sokongan berhenti merokok.

Untuk maklumat lanjut boleh lawat laman web Jom Quit di http://jomquit.moh.gov.my


No comments: