"ASSALAMUALAIKUM; Tuan-tuan,puan-puan,rakan-rakan sekelian boleh mendapatkan produk istimewa CNI di mana-mana cawangan dan stokis CNI di seluruh Malaysia dengan menggunakan nombor keahlian ini 1436554 atau HUBUNGI : 013-8546275. Terima Kasih."

Wednesday, September 11, 2019

MENJAGA KESIHATAN SEMASA MUSIM JEREBU



◾Kurangkan aktiviti fizikal yang menyebabkan peningkatan kadar pernafasan dan metabolisma badan. Keadaan ini boleh meningkatkan risiko penyakit akibat jerebu dan cuaca panas.

◾Sentiasa berada di dalam bangunan (indoor) dan jika terpaksa berada di luar, gunakan penutup hidung dan mulut (face mask) yang sesuai dan pelindung diri seperti payung dan topi.

◾Tutup tingkap bagi mengurangkan jerebu masuk ke dalam rumah. Sentiasa membersihkan persekitaran dalaman. Elakkan aktiviti meningkatkan pencemaran udara seperti merokok.

◾Tutup tingkap kenderaan ketika memandu. Gunakan pendingin hawa dengan memilih aturan(mode) operasi kitaran udara dalaman (internal circulation).

◾Banyakkan minum air kosong walaupun tidak terasa dahaga. Ini adalah bagi mengekalkan tahap hidrasi yang optimum untuk mengawal-atur suhu badan.

◾Kerapkan mandi bagi menyejukan badan. Elakkan memakai pakaian yang tebal, ketat dan berwarna gelap bagi membantu proses kehilangan haba dari badan.

◾Jika mampu, pasang alat pendingin hawa dan penapis udara (air filter/purifier) yang berkecekapan tinggi di rumah bagi menapis partikel halus dan menghalang kemasukan pencemaran udara dari luar.

◾Dapatkan rawatan di fasiliti kesihatan terdekat dengan segera sekiranya anda mempunyai gelaja-gejalan berikut: demam, sakit tekak, batuk, semput, selsema, gatal mata, lesu.

Semoga bermanfaat!


No comments: