"ASSALAMUALAIKUM; Tuan-tuan,puan-puan,rakan-rakan sekelian boleh mendapatkan produk istimewa CNI di mana-mana cawangan dan stokis CNI di seluruh Malaysia dengan menggunakan nombor keahlian ini 1436554 atau HUBUNGI : 013-8546275. Terima Kasih."

Wednesday, September 11, 2019

LORATADINE

#LORATADINE: sekarang sedang tular tentang ubat Loratadine, jadi saya nak beri nota ringkas yang sahih tentang ubat berkenaan.

#KLASIFIKASI
ℹ️️️ Ubat anti-histamin generasi kedua untuk melegakan simptom kegatalan, mata berair dan selsema.

ℹ️ Bukan ubat resdung. Resdung adalah istilah yang luas, merangkumi rhinitis dan sinusitis sama ada alergik atau jangkitan.

ℹ Ubat terkawal: hanya boleh didapati di farmasi( melalui ahli farmasi) dan klinik(doktor)

#KEBAIKAN
ℹ Tidak akibatkan mengantuk. Maka ia lebih selamat untuk diambil oleh pemandu, serta mereka yang bekerja menggunakan mesin dan jentera.

ℹ Dos: 1 tablet (10mg), sehari sekali sahaja. Sangat praktikal dan mudah.

ℹ Selamat untuk ibu yang menyusukan bayi. Ubat ini boleh hadir dalam susu ibu yang mengambilnya, namun tidak memudaratkan bayi.

#WASPADA
⚠ Jika hamil, hanya ambil setelah mendapat nasihat doktor. Loratadine terbukti selamat kepada janin dalam ujian haiwan, namun tiada data lengkap untuk ujian pada manusia.

⚠️ Walaupun Loratadine melegakan simptom alahan, ubat ini juga boleh menyebabkan alahan. Jika ada simptom seperti pening, sukar bernafas, kegagalan, ruam, selepas ambil ubat ini, maka segera jumpa doktor.


No comments: