"ASSALAMUALAIKUM; Tuan-tuan,puan-puan,rakan-rakan sekelian boleh mendapatkan produk istimewa CNI di mana-mana cawangan dan stokis CNI di seluruh Malaysia dengan menggunakan nombor keahlian ini 1436554 atau HUBUNGI : 013-8546275. Terima Kasih."

Thursday, October 24, 2019

☆Tadabbur Kalamullah 21 Safar 1441H☆


إِنَّمَا أَمْوَالُكُمْ وَأَوْلادُكُمْ فِتْنَةٌ

“Sesungguhnya hartamu dan anak-anakmu hanyalah ujian bagimu” [Surah at-Taghaabun 15]

#Dalam Tafsir al-Maraghiy telah diperincikan bahawa kecintaan kepada harta benda dan anak-anak adalah cubaan dan ujian kerana seringkali perkara itu menjadi penyebab kepada perbuatan dosa dan pelanggaran terhadap apa-apa yang dilarang.

#Hal ini kerana kecintaan yang berlebihan terhadap harta dan anak pinak menyebabkan ramai di antara kita yang lalai untuk menunaikan perintah Allah swt.

یَـٰۤأَیُّهَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُوا۟ لَا تُلۡهِكُمۡ أَمۡوَ ٰ⁠لُكُمۡ وَلَاۤ أَوۡلَـٰدُكُمۡ عَن ذِكۡرِ ٱللَّهِۚ وَمَن یَفۡعَلۡ ذَ ٰ⁠لِكَ فَأُو۟لَـٰۤىِٕكَ هُمُ ٱلۡخَـٰسِرُونَ

"Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu dilalaikan oleh (urusan) harta benda kamu dan anak-pinak kamu daripada mengingati Allah (dengan menjalankan perintahNya). Dan (ingatlah), sesiapa yang melakukan demikian, maka mereka itulah orang-orang yang rugi" [Surah al-Munafiqun 9]

#Dalam membentuk anak-anak menjadi insan yang soleh serta penyejuk jiwa, maka menjadi tanggungjawab ibubapa untuk mendidik, mengajar, mengasuh, menanamkan aqidah yang benar, memberi kefahaman agama kepada mereka, menyuruh mendirikan solat dan beribadat serta melarang sebarang bentuk kemungkaran dan kesesatan.

#Imam al-Ghazali pernah berpesan kepada para ibu bapa dengan katanya:

“Kanak-kanak itu adalah amanah bagi ibu bapanya. Hati nuraninya bersih bak permata yang bernilai. Jika dibiasakan dengan kebaikan dan diajar nescaya dia besar dan bahagia di dunia dan akhirat. Sebaliknya jika dibiasakan dengan kejahatan serta diabaikan seperti pengabaian binatang ternakan, nescaya dia akan binasa dan celaka. Justeru, hendaklah anak itu dipelihara dengan mendidiknya dan mengajarnya nilai-nilai akhlak sedari kecil lagi”.

#Lazimkanlah diri untuk berdoa dengan doa ini agar dikurniakan kita anak yang soleh serta menjadi penyejuk mata dan jiwa kepada kedua ibu bapa:

رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ

"Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami pasangan kami dan zuriat keturunan kami sebagai penyenang (menyukakan) hati kami” [Surah al-Furqan 74]

♡Ketahuilah bahawa anak-anak adalah amanah Allah yang wajib kita didik sebaiknya serta wajib menyayanginya sepenuh jiwa. Pastikan mereka menjadi anak yang soleh, berkhidmat pada agama, masyarakat dan negara♡


No comments: