"ASSALAMUALAIKUM; Tuan-tuan,puan-puan,rakan-rakan sekelian boleh mendapatkan produk istimewa CNI di mana-mana cawangan dan stokis CNI di seluruh Malaysia dengan menggunakan nombor keahlian ini 1436554 atau HUBUNGI : 013-8546275. Terima Kasih."

Thursday, October 24, 2019

☆Tadabbur Kalamullah 18 Safar 1441H☆



یَـٰۤأَیُّهَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُوا۟ لَا تُقَدِّمُوا۟ بَیۡنَ یَدَیِ ٱللَّهِ وَرَسُولِهِۦۖ وَٱتَّقُوا۟ ٱللَّهَۚ إِنَّ ٱللَّهَ سَمِیعٌ عَلِیمࣱ

"Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mendahului Allah dan RasulNya dan bertaqwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui" [Surah al-Hujurat 1]

#Mencintai Rasulullah saw seharusnya dengan pengagungan, memuliakan, meneladani baginda, mengikuti ajaran baginda dan mendahulukan sabda baginda atas segala ucapan makhluk serta mengagungkan segala sunnah-sunnahnya. Kita wajib mencintai dan mengagungkan Baginda saw melebihi kecintaan dan pengagungan terhadap seluruh makhluk Allah swt.

#Sabda Rasulullah saw:

ثَلاَثٌ مَنْ كُنَّ فِيْهِ وَجَدَ بِهِنَّ حَلاَوَةَ اْلإِيْمَانِ، مَنْ كَانَ اللهُ وَرَسُوْلُهُ أَحَبَّ إِلَيْهِ مِمَّا سِوَاهُمَا، وَأَنْ يُحِبَّ الْمَرْءَ لاَ يُحِبُّهُ إِلاَّ ِللهِ، وَأَنْ يَكْرَهَ أَنْ يَعُوْدَ فِي الْكُفْرِ بَعْدَ أَنْ أَنْقَذَهُ اللهُ مِنْهُ، كَمَا يَكْرَهُ أَنْ يُقْذَفَ فِي النَّارِ.

"Ada tiga perkara yang apabila perkara tersebut ada pada seseorang, maka ia akan mendapat kemanisan iman, iaitu:
1. Hendaklah Allah dan RasulNya lebih ia cintai dari selain keduanya.
2. Apabila ia mencintai seseorang, ia hanya mencintainya kerana Allah.
3. Ia tidak suka untuk kembali kepada kekufuran setelah Allah menyelamatkannya, sebagaimana ia tidak mahu untuk dilemparkan ke dalam api" (HR al-Bukhari dan Muslim)

#Hayatilah kisah para sahabat dan orang soleh mencintai baginda Rasulullah saw:

1. Dalam perang Uhud, Sayidina Thalhah sanggup melindungi dan memagari Rasulullah saw dengan menjadikan badannya sebagai perisai asalkan Rasulullah selamat. Sayidina Abu Bakar berkata: "Semasa di hari Uhud itu, semua orang tidak ada disisi Rasulullah. Akulah orang pertama sampai ke hadapan Rasulullah, aku dapati seorang sahabat sedang bergelut mempertahankan Rasulullah. Aku berkata, orang itu mesti Sayidina Thalhah. Demi bapaku dan ibuku untuk kamu wahai Thalhah (ungkapan kasih kepada Thalhah). Setelah perang tamat, tangan Thalhah menjadi kudung dan terdapat lebih kurang 70 luka dibadannya. Dia telah menjadikan badannya perisai untuk menghalang pedang musuh daripada mengenai badan Rasulullah yang sangat dicintainya". Sayidina Abu Bakar apabila mengenangkan perang Uhud, dia menangis sambil berkata: "Hari itu semuanya adalah milik Thalhah". Begitulah pengorbanan mereka demi kecintaan sejati kepada Rasulullah saw.!!

2. Anak Muhammad bin Yahya az-Zuhli menceritakan: "Aku masuk ke bilik ayahku ketika satu musim panas pada waktu qailulah (tengah hari). Ketika itu, beliau di dalam bilik bacaannya. Beliau sedang memegang pelita kerana bilik itu gelap sedangkan ketika itu waktu tengahari. Aku pun berkata: "Ayah, ini musim panas. Asap pelita pada waktu tengahari begini akan memudaratkan ayah!. Bukankah lebih baik ayah berehat?!". Ayahku menjawab: "Mengapa engkau berkata begitu? Aku sekarang sedang bersama Rasulullah saw, para sahabat baginda serta tabi'in!".

#Lihatlah kesungguhan mereka mencintai Rasulullah saw. Tidak ada perkara yang dapat menghalang mereka dalam mencintai Rasulullah saw. Mereka mendahulukan baginda saw daripada segala-galanya.

♡Cintailah Rasulullah saw dengan sepenuh jiwa. Ikutilah ajarannya dan teruskan perjuangan baginda dengan bersungguh-sungguh serta berusaha menjadi umat yang terbaik. اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّد♡

No comments: