"ASSALAMUALAIKUM; Tuan-tuan,puan-puan,rakan-rakan sekelian boleh mendapatkan produk istimewa CNI di mana-mana cawangan dan stokis CNI di seluruh Malaysia dengan menggunakan nombor keahlian ini 1436554 atau HUBUNGI : 013-8546275. Terima Kasih."

Thursday, October 24, 2019

☆Tadabbur Kalamullah 20 Safar 1441H☆


قُلۡ مَتَـٰعُ ٱلدُّنۡیَا قَلِیلࣱ وَٱلۡـَٔاخِرَةُ خَیۡرࣱ لِّمَنِ ٱتَّقَىٰ وَلَا تُظۡلَمُونَ فَتِیلًا

Katakanlah (wahai Muhammad): "Harta benda yang menjadi kesenangan di dunia ini adalah sedikit sahaja, (dan akhirnya akan lenyap), dan (balasan) hari akhirat itu lebih baik lagi bagi orang-orang yang bertaqwa (kerana ia lebih mewah dan kekal selama-lamanya), dan kamu pula tidak akan dianiaya sedikit pun" [Surah an-Nisa' 77]

#Kehidupan dunia hanya sementara. Kesenangan dunia juga sementara. Harta benda dunia juga bersifat sementara. Yang kekal ialah kehidupan akhirat. Inilah kehidupan yang sebenar bagi orang-orang yang bertaqwa.

#Allah swt mengingatkan kita tentang kehidupan akhirat dan bekalan taqwa yang perlu disediakan untuk dibawa ke negeri akhirat. Ini menunjukkan bahawa dalam kehidupan kita antara perkara yang sentiasa perlu diingati ialah berkaitan masa depan kita akhirat. Bermuhasabah dan menghitung amalan kita, dosa pahala kita dan kualiti ibadah serta keikhlasan kita dalam beramal. Sebab itulah banyak ayat Allah, kalam Rasulullah dan pesanan para salafussoleh agar kita mengingati bahawa hidup didunia ini sementara dan akhiratlah tempat yang kekal abadi.

#Pesan Sayidina Umar bin al-Khattab r.a:

حَاسِبُوا أَنْفُسَكُمْ قَبْلَ أَنْ تُحَاسَبُوا وَزِنُوا أَنْفُسَكُمْ قَبْلَ أَنْ تُوزَنُوا وَتَزَيَّنُوا لِلْعَرْضِ الْأَكْبَرِ , يَوْمَ تُعْرَضُونَ لَا تَخْفَى مِنْكُمْ خَافِيَةٌ

“Hisablah diri kalian sebelum kalian dihisab (pada hari kiamat). Timbanglah amal kalian sebelum ditimbang (pada hari kiamat). Bersiaplah untuk tujuan yang agung, iaitu hari di mana tidak ada perkara samar yang tersembunyi.” (Diriwayatkan oleh Ibnu Abi Syaibah dalam al-Mushannaf)

#Berkata Sayidina Uthman bin Affan r.a:

"Ketahuilah wahai keturunan Adam, jika engkau lalai dengan dirimu sendiri dan tidak menyiapkan bekal untuk diri sendiri, orang lain tidak akan menyiapkan bekalan amal bagi jiwamu, dan pasti akan ada pertemuan dengan Allah swt. Maka, persiapkanlah bekal bagi dirimu sendiri dan jangan menyerahkannya kepada orang lain” (Diriwayatkan oleh Abu Bakar Ad-Dainuri)

#Imam al-Hasan al-Bashri rahimahullah berkata:

“Seorang mukmin adalah pemimpin untuk dirinya sendiri, dia menghisab dirinya sendiri. Pada hari kiamat, hisab itu ringan bagi orang-orang yang menghisab dirinya sendiri ketika di dunia. Dan hisab itu berat bagi orang-orang yang tidak menghisab dirinya di dunia.” (Diriwayatkan oleh Ibnul Mubarak dalam az-Zuhd)

#Orang yang beriman dan bertaqwa sentiasa berusaha menyibukkan diri dengan amalan yang soleh dan 1001 kebaikan untuk kebahagiaan akhiratnya. Maka sesiapa yang lalai dalam menyiapkan bekalan akhirat serta terpesona dengan harta benda dunia yang sementara itu, maka penyesalan dan kesengsaraan bakal menimpanya.

♡Beramallah dengan bersungguh-sungguh dan taatilah Allah sepenuh jiwa raga agar kita dinobatkan sebagai hamba Allah yang bertaqwa. Semoga kita selamat dan beroleh ganjaran syurga di akhirat kelak. Aamiiin♡


No comments: