"ASSALAMUALAIKUM; Tuan-tuan,puan-puan,rakan-rakan sekelian boleh mendapatkan produk istimewa CNI di mana-mana cawangan dan stokis CNI di seluruh Malaysia dengan menggunakan nombor keahlian ini 1436554 atau HUBUNGI : 013-8546275. Terima Kasih."

Thursday, October 24, 2019

☆Tadabbur Kalamullah 13 Safar 1441H☆


وَٱللَّهُ یُحِبُّ ٱلۡمُحۡسِنِینَ

"Dan (ingatlah), Allah mengasihi orang-orang yang berbuat perkara-perkara yang baik" [Surah Aali Imran 134]

#Antara perkara penting yang diperintahkan oleh Allah swt kepada hamba-hambaNya ialah sentiasa melakukan kebaikan dan membahagiakan orang lain. Ingatlah, jika kita sering berbuat baik pada orang lain, kita juga akan mendapat banyak kebaikan dari orang lain. Jika kita sering membahagiakan orang lain, InsyaAllah kita juga akan mendapat kebahagiaan dari orang sekeliling kita.

#Pernah ditanya kepada ahli hikmah: "Siapakah manusia yang paling bahagia?" Jawabnya: "Orang yang membahagiakan orang lain."

#Sebab itu tidak pelik apabila Rasulullah saw menyebut tangan yang di atas (tangan yang memberi) lebih baik daripada tangan yang di bawah (tangan yang menerima). Diriwayatkan daripada Sayidina Hakim bin Hizam r.a, Nabi saw bersabda:

الْيَدُ الْعُلْيَا خَيْرٌ مِنْ الْيَدِ السُّفْلَى

"Tangan yang di atas lebih baik daripada tangan yang di bawah" (HR al-Bukhari)

#Pelbagai kebaikan boleh dilakukan dalam kehidupan ini demi mencari keredhaan dan kasih sayang Allah swt. Jika tidak mampu membahagiakan orang lain dengan harta dan tenaga, berdoa yang baik-baik untuk mereka juga satu kebaikan dan kebajikan yang dituntut. Daripada Sayidina Abi Darda’ r.a bahawa Rasullullah saw bersabda:

مَا مِنْ عَبْدٍ مُسْلِمٍ يَدْعُو لِأَخِيهِ بِظَهْرِ الْغَيْبِ، إِلَّا قَالَ الْمَلَكُ: وَلَكَ بِمِثْلٍ

“Tidak ada seorang hamba yang muslim apabila berdoa kepada saudaranya yang berjauhan (tanpa pengetahuannya), melainkan malaikat berkata kepadanya: dan bagi kamu sepertinya (seperti yang didoakan)” (HR Muslim)

#Siapakah orang yang paling utama untuk dibahagiakan dan dilakukan kebaikan kepadanya?.

Diriwayatkan oleh Sayidina Abu Hurairah r.a bahawa seorang lelaki telah bertanya kepada Rasulullah saw: ‘’Wahai Rasulullah, siapakah manusia yang paling berhak untuk aku berbuat baik kepadanya?’’. Maka Rasulullah saw menjawab:

أُمُّكَ ثُمَّ أُمُّكَ ثُمَّ أُمُّكَ ثُمَّ أَبُوكَ

"Ibu kamu (adalah manusia yang paling berhak untuk kamu berbuat baik kepadanya), kemudian ibu kamu, kemudian ibu kamu, kemudian bapa kamu" (HR Muslim)

#Berbuat baiklah kepada ibu dan bapa serta insan-insan disekeliling kita, juga kepada haiwan dan makhluk yang lain. Ini kerana kebaikan akan dibalas dengan kebaikan serta diberi ganjaran syurga di Mahsyar kelak.

#Sabda Rasulullah saw: "Sebaik-baik manusia ialah orang yang paling bermanfaat kepada orang lain" (HR at-Thabrani)

♡Kita dituntut untuk sentiasa melakukan kebaikan dan mengajak orang lain ke arah kebaikan. Apa saja bentuk kejahatan dan kemungkaran ditegah Islam dan diminta kita jauhkan. Semoga Allah merahmati kita dan mematikan kita dalam kebaikan. Aamiiin♡


No comments: