"ASSALAMUALAIKUM; Tuan-tuan,puan-puan,rakan-rakan sekelian boleh mendapatkan produk istimewa CNI di mana-mana cawangan dan stokis CNI di seluruh Malaysia dengan menggunakan nombor keahlian ini 1436554 atau HUBUNGI : 013-8546275. Terima Kasih."

Thursday, October 24, 2019

☆Tadabbur Kalamullah 14 Safar 1441H☆



وَاعْبُدُوا اللَّـهَ وَلَا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا ۖ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا

"Dan hendaklah kamu beribadat kepada Allah dan janganlah kamu sekutukan Dia dengan sesuatu apa jua; dan hendaklah kamu berbuat baik kepada kedua ibu bapa” [Surah an-Nisa’ 36]

#Dalam ayat ini Allah swt memerintahkan kita supaya melakukan kebaikan terhadap kedua ibubapa. Ini merupakan kewajipan dan tanggungjawab kita sebagai anak untuk berbuat baik dan berbakti kepada kedua ibubapa.

#Rasulullah saw menyebut berbakti kepada ibu bapa merupakan amalan yang dicintai oleh Allah swt. Sabda baginda saw:

سَأَلْتُ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم أَىُّ الْعَمَلِ أَفْضَلُ قَالَ: الصَّلاَةُ لِوَقْتِهَا. قَالَ قُلْتُ ثُمَّ أَىٌّ قَالَ: بِرُّ الْوَالِدَيْنِ. قَالَ قُلْتُ ثُمَّ أَىٌّ قَالَ: الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ‏

"Aku bertanya kepada Rasulullah saw berkenaan amalan apakah yang paling afdhal, lalu Baginda menjawab: “Solat pada waktunya.” Kemudian aku bertanya lagi, apakah amalan yang seterusnya? Jawab Baginda: “Berbakti kepada kedua ibubapa.” Kemudian aku bertanya, apakah lagi seterusnya? Jawab Baginda: “Berjihad di jalan Allah" (HR al-Bukhari)

#Berbakti kepada kedua ibubapa pahala dan ganjarannya lebih utama daripada berqiamullail. Al-Imam Abdullah bin Mubarak pernah menceritakan bakti seorang ulamak tabiin bernama Muhammad bin al-Munkadir. Kata Muhammad al-Munkadir:

“Suatu malam saudaraku Umar melakukan solat malam, sementara aku memicit-micit kaki ibuku. Aku tidak suka kalau malamku dihabiskan seperti saudaraku (yakni solat malam).”

*Ertinya, pahala berbakti kepada ibu itu lebih besar daripada solat malam.

#Berbuat baiklah kepada ibubapa kerana hal itu melayakkan kita memasuki syurga. Ingatlah, mereka adalah pintu yang terbuka untuk kita menuju ke syurga. Ketika ibu Iyas bin Mu’awiyyah meninggal, beliau menangis. Orang bertanya kepadanya mungkin didorong rasa hairan melihat seorang yang alim di antara mereka tidak mampu menahan airmatanya. “Mengapa anda menangis?”. Maka Iyas bin Mu’awiyyah menjawab: ”Dahulu aku memiliki dua pintu (ibu dan ayah) yang terbuka untuk menuju syurga, namun kini salah satunya telah terkunci.”

#Berbakti dan berkhidmatlah kepada mereka sebaik-baiknya. Jangan sesekali menderhaka atau membuatkan mereka terasa hati kerana balasan anak derhaka akan dilangsaikan hukumannya didunia lagi.

كُلُّ الذُّنُوبِ يُؤَخِّرُ اللَّهُ مَا شَاءَ مِنْهَا إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ إِلاَّ عُقُوقَ الْوَالِدَيْنِ فَإِنَّ اللَّهَ تَعَالَى يُعَجِّلُهُ لِصَاحِبِهِ فِي الْحَيَاةِ قَبْلَ الْمَمَاتِ

“Setiap dosa akan dilewatkan oleh Allah hukumannya mengikut kehendakNya hingga hari kiamat kecuali derhaka kepada ibubapa. Maka sesungguhnya Allah akan menghukumkan pelakunya semasa masih hidup sebelum datangnya kematian” (HR al-Hakim)

♡Jadilah anak yang soleh penyejuk mata kedua ibubapa. Muliakan mereka dengan penghormatan dan kebaktian yang tertinggi. Semoga kebaktian kita itu melayakkan kita memasuki syurga Allah yang teristimewa. InsyaAllah, Aamiiin♡


No comments: