"ASSALAMUALAIKUM; Tuan-tuan,puan-puan,rakan-rakan sekelian boleh mendapatkan produk istimewa CNI di mana-mana cawangan dan stokis CNI di seluruh Malaysia dengan menggunakan nombor keahlian ini 1436554 atau HUBUNGI : 013-8546275. Terima Kasih."

Thursday, October 24, 2019

☆Tadabbur Kalamullah 15 Safar 1441H☆


قُلْ إِنَّ رَبِّي يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَن يَشَاءُ وَيَقْدِرُ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ

"Katakanlah (wahai Muhammad): "Sesungguhnya Tuhanku memewahkan rezeki bagi sesiapa yang dikehendakiNya, dan Dia juga yang menyempitkan (bagi sesiapa yang dikehendakiNya); akan tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui (hakikat itu)" [Surah Saba’ 36]

#Hal ehwal berkaitan rezeki semuanya dalam kekuasaan Allah swt. Ada yang rezekinya sudah ditetapkan Allah swt tanpa perlu dicari. Sebahagian orang, sekalipun dengan usaha yang sedikit, dia memperolehi rezeki yang banyak. Kadang-kadang, dia memperolehinya tanpa usaha pun. Adakalanya dengan bekerja keras baru beroleh rezekinya yang lumayan.

#Ada sebahagian manusia yang dilahirkan dalam keluarga yang kaya dan ada mereka yang dilahirkan dalam keluarga yang miskin. Begitu juga yang sederhana dan sebagainya. Ketetapan rezeki semuanya di dalam ilmu Allah swt. Segala ketetapannya itu tidak akan ada yang mampu mengubahnya.

وَاللَّهُ فَضَّلَ بَعْضَكُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ فِي الرِّزْقِ

"Dan Allah telah melebihkan sebahagian dari kamu atas sebahagian yang lain pada rezeki yang dikurniakanNya.." [Surah an-Nahl 71]

#Oleh itu, kita diminta berusaha untuk mendapatkan rezeki yang dijanjikan itu. Kita perlu yakin bahawa jika itu rezeki kita, maka pasti kita akan memperolehinya. Keyakinan sentiasa menghadirkan keajaiban.

#Dikisahkan dalam Thabaqat as-Syafi'iah, pada tahun 218H, berlaku peristiwa fitnah Khalq al-Quran (mengatakan Quran itu makhluk). Golongan Muktazilah berjaya menghasut Khalifah al-Makmun untuk memaksa ulamak mengaku bahawa al-Quran ialah makhluk, padahal sebenarnya al-Quran bukannya makhluk. Seorang ahli hadis di Basrah, Affan bin Muslim merupakan ulamak pertama yang diuji dengan fitnah ini. Ketika dihadapkan di hadapan khalifah dan dipaksa untuk membenarkan akidah yang salah itu, beliau menolaknya dengan tegas. Natijahnya, khalifah dengan serta merta membuat keputusan untuk menghentikan pemberian 1000 dinar yang diberi padanya setiap bulan (gajinya).

"Rezeki kita berasal dari Allah"- Itulah jawapan Affan yang menzahirkan keyakinan dirinya walaupun beliau sangat memerlukan wang tersebut untuk perbelanjaan keluarganya. Pada malam hari tersebut, seseorang yang tidak dikenali mengetuk pintu rumah Affan lalu memberikan 1000 dinar kepadanya. Lelaki itu berkata: "Aku akan memberimu 1000 dinar setiap bulan. Semoga Allah meneguhkan dirimu sebagaimana engkau meneguhkan agama ini". Allahuakbar!!

#Kisah ini menunjukkan bahawa tidak ada sesiapa pun yang boleh menahan rezeki seseorang jika itulah yang telah ditetapkan oleh Allah swt.

♡Bersyukurlah dengan rezeki yang dikurniakan Allah kepada kita samada sikit atau banyak. Gunalah sebaik mungkin rezeki itu di jalan Allah dengan cara mentaati Allah dan berkongsi dengan orang lain♡


No comments: