"ASSALAMUALAIKUM; Tuan-tuan,puan-puan,rakan-rakan sekelian boleh mendapatkan produk istimewa CNI di mana-mana cawangan dan stokis CNI di seluruh Malaysia dengan menggunakan nombor keahlian ini 1436554 atau HUBUNGI : 013-8546275. Terima Kasih."

Thursday, October 24, 2019

☆Tadabbur Kalamullah 12 Safar 1441H☆



یَرۡفَعِ ٱللَّهُ ٱلَّذِینَ ءَامَنُوا۟ مِنكُمۡ وَٱلَّذِینَ أُوتُوا۟ ٱلۡعِلۡمَ دَرَجَـٰتࣲۚ وَٱللَّهُ بِمَا تَعۡمَلُونَ خَبِیرࣱ

"...Supaya Allah meninggikan darjat orang-orang yang beriman di antara kamu, dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan ugama (dari kalangan kamu) beberapa darjat. Dan (ingatlah), Allah Maha Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang kamu lakukan" [Surah al-Mujadilah 11]

#Telah berkata Sayidina Abdullah Ibn Mas’ud r.a bahawa Allah swt telah memuji ulamak di dalam ayat ini iaitu Allah swt mengangkat orang-orang beriman yang diberi ilmu di atas orang-orang beriman yang tidak diberikan ilmu dengan beberapa darjat" (Tafsir al-Qurthubi)

#Kemuliaan seseorang itu dinilai pada tahap keimanan dan keilmuan bukannya dinilai pada rupa paras, pangkat jawatan ataupun harta benda.

#Telah berkata Imam Ibn al-Mubarak rahimahullah: “Aku hairan dengan orang yang tidak pernah menuntut ilmu. Bagaimana dia boleh mendakwa dirinya mulia?”.

#Diantara kelebihan dan ganjaran bagi penyampai dan penuntut ilmu ialah dikurniakan pahala menunaikan haji dengan sempurna. Sabda Rasulullah saw:

مَنْ غَدَا إِلَى الْمَسْجِدِ لَا يُرِيدُ إِلَّا أَنْ يَتَعَلَّمَ خَيْرًا أَوْ يَعْلَمَهُ، كَانَ لَهُ كَأَجْرِ حَاجٍّ تَامًّا حِجَّتُهُ

"Barangsiapa yang pergi ke masjid dengan tujuan untuk mempelajari sesuatu kebaikan atau mengajarkannya, maka baginya pahala seperti orang yang menunaikan haji dengan sempurna" (HR at-Thabarani)

#Hayati kisah dibawah ini bagaimana Allah swt mengangkat darjat ahli ilmu yang beriman:

Dikisahkan mengenai Syeikh Abdul Qadir bin Abdul Muthallib al-Indonisi al-Mandili, anak kelahiran Sigalangang, Tapanulli Selatan, Sumatera Utara, adalah seorang ulamak besar Melayu yang menabur bakti mengajar ilmu agama di Masjidil Haram selama hampir 30 tahun. Syeikh Abdul Qadir terkenal alim dalam pelbagai cabang ilmu. Menghasilkan 24 buah karya dalam bahasa Melayu dan Arab dalam bidang Usuluddin, fiqh, politik, pendidikan, perundangan dan akhlak. Syeikh Abdul Qadir pernah ditawarkan dengan pelbagai jawatan termasuk sebagai guru agama di Cape Town, Afrika Selatan. Presiden Sukarno pernah menawarkan kepadanya jawatan sebagai Mufti Indonesia. Manakala al-Malik Saud, Raja Arab Saudi menawarkan jawatan Qadhi al-Qudhat dengan gaji yang besar, tetapi Syeikh Abdul Qadir menolak kerana ingin menumpukan perhatian kepada pengajaran di Masjidil Haram.

#Kisah ini menunjukkan bagaimana ahli ilmu dimuliakan dan dihormati. Kita wajib memuliakan ahli ilmu kerana Allah swt memuliakan mereka.

♡Tuntutlah ilmu dengan penuh kesungguhan dan keikhlasan serta berusaha mengamalkannya. Semoga Allah memuliakan kita didunia dan di akhirat. Aamiiin♡

No comments: