"ASSALAMUALAIKUM; Tuan-tuan,puan-puan,rakan-rakan sekelian boleh mendapatkan produk istimewa CNI di mana-mana cawangan dan stokis CNI di seluruh Malaysia dengan menggunakan nombor keahlian ini 1436554 atau HUBUNGI : 013-8546275. Terima Kasih."

Saturday, June 14, 2008

TULANG PATAH

Tulang klavikel patah lazim berlaku

TULANG klavikel adalah satu- satunya tulang yang mencantumkan tangan (upper limb) kepada badan (trunk) seseorang.

Oleh itu ia merupakan struktur yang sangat penting bagi memastikan pergerakan tangan dan bahu adalah normal.

Tulang klavikel berartikulat kepada tulang belikat di bahagian bahu dan pada tulang sternum di bahagian dada.

Kepatahan kepada tulang ini adalah sangat lazim berlaku jika terdapat kecederaan langsung kepada tulang klavikel.

Kepatahan boleh berlaku di semua peringkat umur termasuklah kepada bayi yang baru lahir kerana saiz bayi yang terlalu besar boleh tersangkut sewaktu kelahiran.
Klavikel patah akibat kemalangan

Doktor,

Saya ingin meminta pendapat doktor. Baru-baru ini saya terlibat dalam kemalangan jalan raya. Doktor yang merawat mengesahkan saya telah patah tulang iaitu structure clarical.
Adakah potensi tulang tersebut boleh bercantum atau pun tidak? Kini saya hanya mengamalkan minum susu dan makan buah limau untuk proses pencantuman tulang saya itu.
– Sakura

Jawapan: Tulang klavikel berpotensi untuk bercantum semula secara semulajadi dan selalunya memakan masa antara empat hingga enam minggu untuk pulih.

Ini berlaku dengan lebih pantas lagi bagi kanak-kanak dan bayi yang mengambil masa antara dua hingga tiga minggu sahaja.

Akan tetapi, satu kajian yang dijalankan mendapati bahawa terdapat sehingga 30 peratus kepatahan tulang klavikel di tahap pertengahan tulang tersebut atau ‘midshaft’ tidak dapat bersambung semula dan memerlukan rawatan lanjut, termasuk pembedahan.

Dalam soal pemakanan, untuk penyembuhan tulang, adalah penting pemakanan dijaga kerana ianya sedikit sebanyak mempengaruhi kadar penyembuhan tulang untuk bercantum semula.

Bagaimanapun, sekiranya tulang klavikel tidak bersambung semula atau keadaan yang dinamakan ‘non-union’ berlaku, ianya juga bukan berlaku akibat pemakanan sepenuhnya.

Non-union atau ketidaksambungan tulang yang patah mungkin juga berlaku akibat faktor-faktor tertentu seperti ciri kepatahan (tulang berselisih jauh), bekalan salur darah kepada tulang yang patah terganggu, atau terdapat jangkitan kuman kepada tulang tersebut.

Amalan pemakanan sihat seperti susu dan vitamin C dalam oren secara keseluruhannya merupakan satu amalan yang baik dan perlu diteruskan walaupun tiada mengalami kepatahan.

Cedera ketika bermain ragbi

Doktor,

Saya berumur awal 20-an. Saya gemar bersukan dan melibatkan diri dalam sukan ragbi. Sebulan yang lalu, saya mengalami kecederaan semasa dalam permainan.
Kecederaan tersebut menyebabkan tulang bahu (klavikel) kiri saya patah. Alhamdulillah, selepas sebulan, bahu saya semakin pulih tetapi keadaan bahu saya kelihatan menjadi pendek sebelah.

Adakah keadaan seperti ini akan kekal sampai bila-bila? Berapa lamakah saya perlu berehat sebelum kembali aktif bersukan?

Untuk pengetahuan doktor, saya sekarang sudah mula berjoging dan tidak merasakan sebarang ketidakselesaan pada bahagian bahu yang patah. Sekian terima kasih.

– Hamba Allah

Jawapan: Kecederaan atau kepatahan tulang klavikel adalah satu perkara yang lazim dalam permainan ragbi kerana impak yang kuat dan terus ke atas tulang tersebut sewaktu permainan.

Kepatahan lazimnya berlaku di kawasan pertengahan tulang klavikel.

Terdapat banyak otot yang terikat terus kepada tulang klavikel ini dan dalam keadaan patah, bahagian tulang yang patah akan ditarik dalam arah berlawanan oleh otot-otot yang terikat padanya, menyebabkan kepatahan itu berselisih atau terjungkit dan sebagainya.

Tulang klavikel yang bercantum dalam kedudukan tersebut akan ‘dirasakan’ seperti pendek, tetapi sebenarnya keadaan ini dinamakan ‘mal-union’ atau tempoh penyembuhan ketika tulang dalam keadaan bengkok.

Keadaan ‘mal-union’ ini akan kekal dan anda akan lama-kelamaan menyesuaikan diri dengan keadaan berkenaan dan merasai seolah-olah tiada apa yang berlaku pada tulang klavikel.

Sekiranya pemeriksaan susulan sinar-X dijalankan menunjukkan tulang telah bercantum sepenuhnya, bolehlah bermain semula seperti sediakala. Ini selalunya memakan masa antara tiga hingga empat bulan.

Dalam keadaan ‘mal-union’, tulang klavikel yang berbentuk tulang meruncing atau terasa tajam dan mungkin boleh menembusi kulit.

Pesakit mungkin perlu menjalani pembedahan untuk mengelakkan risiko kulit terkoyak oleh tulang klavikel meruncing itu.

Ini berlaku kerana tulang klavikel adalah tulang ‘subcutaneous’ atau di bawah kulit seperti mana tulang ‘kering’ atau shin bone (tibia).

Pembedahan untuk membetulkan keadaan itu adalah pembedahan menipiskan atau menumpulkan tulang ‘mal-union’ tanpa mengganggu kekuatan tulang tersebut

1 comment:

e r y said...

saya sekarang mengalami patahtulang kering
saya cuma ingin thu mengapa buku lali dan pergelangan kaki saya menjadi bengkak..
adakah proses penyembuhan tulang kering akan mengambil mase yang lame??


aeryna..