"ASSALAMUALAIKUM; Tuan-tuan,puan-puan,rakan-rakan sekelian boleh mendapatkan produk istimewa CNI di mana-mana cawangan dan stokis CNI di seluruh Malaysia dengan menggunakan nombor keahlian ini 1436554 atau HUBUNGI : 013-8546275. Terima Kasih."

Sunday, June 8, 2008

MASALAH GASTRIK

Masalah gastrik

Masalah gastrik, GERD atau jantung?Doktor,

Saya telah membaca ruangan kesihatan di utusan malaysia pada 18 Februari 2008 mengenai penyakit GERD. Saya ada soalan tentang masalah ini.
Suami saya telah dimasukkan ke dalam wad selama tiga hari pada bulan Januari (11 hingga 13 Januari 2008). Doktor mengatakan dia kena gastrik. Masalahnya dia selalu keluar angin dari badan, sendawa kuat, sakit dada dan panas dalam badan, kulit kering dan tidak berpeluh.
Bermacam-macam ubat telah dicuba selain ubat hospital tapi tiada kesan. Badannya lemah dan tiada semangat seperti sebelum ini kerana suami saya aktif, kuat berkebun sehingga basah bajunya dengan peluh.

Bila malam, suami juga tidak boleh tidur kerana dadanya sakit sehinggakan dia risau kerana takut sakit jantung pula. Kami telah pergi ke unit endoskopi pada 4 Februari 2008 tetapi keputusannya biasa sahaja. Bolehkah doktor beritahu apa lagi tindakan yang harus saya ambil untuk membantu suami? Terima kasih.
- Norsiha

JAWAPAN,

Pertama sekali, suami puan perlu berjumpa doktor untuk memastikan penyakit berkenaan tidak berkaitan dengan sebarang masalah pada jantung. Jika sudah disahkan bukan berpunca dari jantung, ujian endoskopi mungkin perlu dijalankan untuk memastikan sebarang kaitan dengan salur penghadaman.
Ujian endoskopi yang tidak menunjukkan sebarang masalah membolehkan doktor menolak kemungkinan kaitan GERD dengan masalah suami puan. Namun, ini juga menunjukkan suami puan perlu menjalani ujian lanjutan yang lebih khusus sebelum simptom yang dihadapinya dapat dikaitkan dengan masalah fungsi badan atau psikologi.
Ujian lanjutan hanya perlu dijalankan jika semua ujian yang biasa dijalankan menunjukkan keputusan negatif (tiada masalah).

Gastrik tidak halang mengandung

Doktor,
Jika seseorang itu mengalami gastrik yang kronik, apakah kesan buruk yang dialaminya? Jika yang mengalami penyakit ini adalah seorang wanita, adakah dia tidak boleh mengandung? Apakah rawatan yang paling sesuai untuk penyakit gastrik dan apakah risikonya jika melakukan pembedahan?
- Zarry

JAWAPAN,
Gastrik yang kronik tidak akan memberi kesan kepada peluang untuk seorang wanita mengandung. Kaedah terbaik untuk merawat gastrik kronik adalah dengan menjalankan ujian endoskopi dan diikuti dengan mengambil ubat secara oral (makan).
Pembedahan pula bukanlah antara pilihan rawatan biasa untuk penyakit ini kecuali jika penyakit gastrik itu telah membawa kepada pembentukan ulser atau lubang pada dinding perut.

1 comment:

Anonymous said...

saya mengalami penyakit gastrik..kadang2 penyakit ini dtg menyerang sya.x kira masa,baik sesudah mkan atau blum mkan..kadang2 ia sungguh menyakitkn..sblum ini sya pernah minum ubat akar kayu,xp tidak berkesan..apakah ubat yg sesuai untuk sy sembuh..dan adakah penyakit ini akan berlarutan smpai sya tua???