"ASSALAMUALAIKUM; Tuan-tuan,puan-puan,rakan-rakan sekelian boleh mendapatkan produk istimewa CNI di mana-mana cawangan dan stokis CNI di seluruh Malaysia dengan menggunakan nombor keahlian ini 1436554 atau HUBUNGI : 013-8546275. Terima Kasih."

Tuesday, June 10, 2008

Lawan Pedang

Lawan pedang riadah warga emas

Selama sembilan bulan para biarawati dan paderi yang menghuni Catholic Homes Corpus Christi mempelajari kemahiran pedang untuk menyingkirkan pergantungan pada tongkat.
warga-warga emas berharap sukan ini dapat mengurangkan pergantungan terhadap tongkat.
SELAMAT tinggal aktiviti jahit-menjahit. Ini kerana golongan warga emas di sebuah pusat jagaan warga emas di Australia kini mempunyai satu aktiviti baru untuk melatih fleksibiliti tubuh iaitu lawan pedang.
Majoriti penghuni dari Catholic Homes Corpus Christi, Melbourne, Australia ini terdiri daripada golongan biarawati dan paderi yang telah bersara. Mereka ini menghabiskan tempoh masa sembilan bulan demi mempelajari kemahiran bermain pedang. Semuanya gara-gara untuk menyingkirkan pergantungan terhadap tongkat ketika berjalan.
Penyelaras gaya hidup pusat tersebut, Patricia Boyd berkata, dia langsung tidak pernah terfikir untuk menawarkan aktiviti lawan pedang sebagai salah satu riadah untuk warga emas di pusat tersebut. Namun, selepas diyakinkan oleh instruktor, Joseph D'Onofrio yang datang ke Corpus Christi sebagai sukarelawan.
Seperti juga permainan catur, pemain lawan pedang perlu sentiasa berada dalam keadaan tenang.
Kebanyakan penghuni di pusat itu pada awalnya juga teragak-agak sehinggalah D'Onofrio berbincang dengan mereka tentang sukan tersebut. D'Onofrio berjaya menyakinkan bagaimana sukarnya mereka untuk dicederakan oleh sukan menyeronokkan itu.
"Mereka fikir ia sesuatu yang pelik untuk memperkenalkan aktiviti lawan pedang.
"Tetapi selepas kedatangan Joseph, dia berjaya menyakinkan betapa spiritualnya aktiviti tersebut dan kini penghuni-penghuni ini sudah semakin mahir dalam sukan itu," kata Boyd.
Kira-kira 16 penghuni yang berusia lebih daripada 80 tahun termasuk seorang warga emas, Sister Delores Kirby, 93, kini terlibat dalam sesi lawan pedang pada setiap hari Isnin.
"Ia sesuatu yang pelik pada usia ini untuk melakukan aktiviti seumpama ini. Saya sentiasa rasa takut jika terjatuh, tetapi semua ini satu cabaran," ujar Kirby yang merupakan seorang biarawati pesara dari Faithful Companions of Jesur.
sukan lawan pedang adalah satu bentuk senaman kardiovaskular yang baik.
Bagi mereka yang baru sahaja mengenali sukan lawan pedang, ia merupakan satu bentuk senaman kardiovaskular yang baik. Tangkas dan menguji kepantasan pemainnya, aktiviti ini mudah membuatkan jantung berdegup pantas dan aliran oksigen berjalan dengan lancar.
Pakar-pakar kesihatan sering menasihati supaya melibatkan diri dalam sebarang senaman berbentuk kardiovaskular bagi mengekalkan tahap kesihatan optimum dan panjang umur. Sukan lawan pedang adalah satu cara untuk memperoleh semua matlamat ini menerusi kaedah yang menyeronokkan.
Selain itu, sukan lawan pedang juga boleh mengurangkan tekanan secara selamat. Seperti juga kebanyakan senaman aerobik, lawan pedang boleh membakar kalori dan membantu pemainnya mengurangkan berat badan selain mengekalkan berat badan ideal.
Aktiviti lawan pedang juga membantu membentuk otot tubuh. Perubahan fizikal ini menjurus kepada peningkatan harga diri yang merupakan ciri-ciri asas kesihatan mental dan emosi.
Menerusi pergerakan fizikal yang kompleks, lawan pedang juga menjadi platform terbaik melatih kekuatan otot, koordinasi dan fleksibiliti tubuh. Kedudukan dan pergerakan dalam seni lawan pedang perlulah tepat. Bagi memenuhi ketepatan itu, tubuh seharusnya lebih fleksibel dan kuat.
seni lawan pedang juga boleh membantu otot tubuh.
Seperti juga seni mempertahankan diri, sukan lawan pedang adalah satu riadah yang menyihatkan minda dan memerlukan disiplin optimum untuk memberi prestasi terbaik. Kajian menunjukkan minda yang sentiasa dicabar lebih rendah risikonya untuk mengalami penyakit berkaitan dengan otak.
Apabila tubuh bergerak dan bertindak balas, minda turut sentiasa berfikir dan pada masa yang sama stabil. Sering dibandingkan dengan permainan catur, sukan lawan pedang memerlukan pemain sentiasa berada dalam keadaan tenang dan merancang beberapa langkah lebih awal.
Malah, kebaikan sukan lawan pedang tidak terhenti di situ sahaja. Sebaliknya, pembelajaran serta latihan berterusan akan memperkukuhkan gerakan serta ketahanan seseorang pemain. Tambahan pula, lawan pedang adalah satu aktiviti sosial dan memerlukan interaksi berlanjutan dengan mereka yang memiliki minat serupa.
Pendek kata, sukan lawan pedang adalah satu senaman yang menyeluruh untuk kesejahteraan dan kebahagiaan hidup seseorang.

No comments: