"ASSALAMUALAIKUM; Tuan-tuan,puan-puan,rakan-rakan sekelian boleh mendapatkan produk istimewa CNI di mana-mana cawangan dan stokis CNI di seluruh Malaysia dengan menggunakan nombor keahlian ini 1436554 atau HUBUNGI : 013-8546275. Terima Kasih."

Sunday, June 8, 2008

MAKAN SERANGGA

Makan serangga

Pakar percaya ia dapat dijadikan alternatif sihat bagi menggantikan snek yang menggemukkan.
BELALANG goreng berpotensi menggantikan snek yang menggemukkan. Tetapi sanggupkah anda memakannya?
SAINTIS mendakwa menambah serangga ke dalam diet akan membawa kebaikan kepada manusia dan alam sekitar.
Serangga ialah diet yang kaya nutrien, dapat membantu mengurangkan serangga perosak dan mengurangkan tekanan terhadap alam sekitar berbanding jika manusia mengambil daging haiwan.
Sesetengah serangga yang kering dikatakan mengandungi protein dua kali ganda lebih banyak berbanding daging mentah haiwan, manakala selebihnya kaya dengan lemak tidak tepu, vitamin dan mineral.
Pakar percaya suatu hari nanti mereka akan dapat memasarkan alternatif yang sihat bagi menggantikan snek yang menggemukkan.
Dianggarkan terdapat 1,700 spesies serangga yang dimakan di 113 negara.
Di Taiwan, cengkerik atau ulat bulu goreng menjadi hidangan enak, sementara ulat sagu yang dibalut daun pisang cukup diterima di Papua New Guinea, sebagaimana pepatung dinikmati di Bali.
Di kebanyakan gerai di Kemboja dan Vietnam, mereka menjual serangga dalam unit paun dan dijual sebagai snek goreng di jalanan.
ENTOMOFAGI atau pengambilan serangga sebagai makanan, dapat menyumbang kepada pengawalan serangga perosak.
Patrick Durst daripada Pertubuhan Pertanian PBB berkata, jika pengguna mahu menambah pilihan dalam makanan, serangga wajar disenaraikan tetapi dihidang dalam rupa yang menyelerakan.
"Ia patut dihidang dalam bentuk di mana seseorang yang mahu menikmatinya tidak perlu melihat ke arah mata serangga itu sebelum mengunyahnya," katanya.
Awal tahun ini, Pertubuhan Pertanian dan Makanan menganjurkan sebuah konferen untuk membincangkan bagaimana entomofagi, atau mengambil serangga sebagai makanan, dapat menyumbang kepada pembangunan yang mapan.

No comments: