"ASSALAMUALAIKUM; Tuan-tuan,puan-puan,rakan-rakan sekelian boleh mendapatkan produk istimewa CNI di mana-mana cawangan dan stokis CNI di seluruh Malaysia dengan menggunakan nombor keahlian ini 1436554 atau HUBUNGI : 013-8546275. Terima Kasih."

Sunday, June 8, 2008

MASALAH KOLESTEROL

Milk Thistle dan Dandelion untuk masalah kolesterol

Saya kini berusia 40 tahun dan mempunyai masalah berat badan berlebihan dan kolesterol tinggi. Doktor menasihati saya agar mengurangkan berat badan dan mengubah diet dan mengamalkan gaya hidup yang lebih sihat, seperti lebih aktif secara fizikal kerana saya juga berisiko untuk mengalami masalah kesihatan lain. Apakah yang boleh dicadangkan untuk diambil untuk membantu masalah saya ini?
Jawapan:
Untuk mengurangkan berat badan, salah satu aspek penting adalah dengan meningkatkan aktiviti fizikal iaitu senaman. Jadikan senaman sebagai rutin harian atau setidak- tidaknya tiga kali seminggu, sekurang-kurangnya 45 minit setiap sesi.
Sebenarnya senaman bukan sahaja akan membakar 100 lebih kalori untuk setiap batu kita berjalan, tetapi juga meningkatkan kadar metabolik dan dengan itu tubuh akan membakar kalori dengan lebih cepat.
Kajian juga menunjukkan ia masih mampu membantu membakar lemak dengan kadar yang lebih cepat selepas beberapa jam bersenam.
Senaman aerobik pula bermanfaat dalam meningkatkan kadar pernafasan dan membuka saluran darah, manakala gabungan dengan amalan diet yang sihat tentunya memberi kesan yang lebih baik dalam mengimbangkan kolesterol HDL (kolesterol bermanfaat) dan LDL (kolesterol berbahaya).
Pengumpulan toksin dalam badan juga memberi sumbangan kepada kesukaran menurunkan berat badan. Ini diburukkan dengan masalah pembuangan air besar yang tidak lancar.
Dalam masalah ini, kesihatan hati juga memainkan peranan besar. Kemerosotan fungsi hati akan menjejaskan keupayaan hati menyingkirkan toksin dan juga mengganggu metabolisme kolesterol.
Secara tradisional, Milk Thistle digunakan untuk membantu merangsang kesihatan hati. Manakala herba Dandelion membantu penghadaman dengan merangsang penghasilan hempedu oleh hati.
Kombinasi Milk thistle dan Dandelion bermanfaat untuk merangsang detoksifikasi, iaitu penyingkiran toksin daripada badan dan juga merangsang sistem penghadaman yang lebih baik. Melalui detoksifikasi ini ia memberi manfaat kepada masalah kelesuan, sembelit dan juga kesihatan kulit.
Pengambilan suplemen lain seperti lesitin yang kaya dengan fosfatidil kolina juga memberi manfaat. Ini kerana lesitin juga berkeupayaan untuk meningkatkan kelarutan kolesterol dan pemecahan lemak yang terkumpul dalam saluran darah.
Untuk maklumat lanjut mengenai kesihatan, sila hubungi Penasihat Kesihatan Pelanggan BiO-LiFE (Isnin- Jumaat, 9am-6pm) di talian 03-772 87407 (Sem. Malaysia), 082-241820 (Sarawak), 088-230148 (Sabah) atau e-mel kami kesihatan@biolife.com.my.

No comments: