"ASSALAMUALAIKUM; Tuan-tuan,puan-puan,rakan-rakan sekelian boleh mendapatkan produk istimewa CNI di mana-mana cawangan dan stokis CNI di seluruh Malaysia dengan menggunakan nombor keahlian ini 1436554 atau HUBUNGI : 013-8546275. Terima Kasih."

Friday, April 15, 2011

Penjagaan pastura

FAKTOR utama yang perlu difikirkan sebelum memelihara ternakan ruminan ialah makanan yang mana sebahagian besarnya adalah makanan hijauan terdiri dari rumput pastura dan foder.

Pastura adalah rumput yang bermutu dan berprotein tinggi yang ditanam dan diuruskan secara ragutan.

Foder adalah rumput dan lain-lain tumbuhan juga yang bermutu dan berprotin tinggi yang ditanam namun diuruskan secara potong dan angkut (cut and carry).

Kedua - dua tumbuhan hijau ini tergolong dalam famili Graminae (Poacea) dan merupakan tumbuhan monokotiledon.

Ternakan perlu mendapat makanan bermutu dan seimbang bagi mencapai tahap kesihatan yang baik, kadar tumbesaran, kebolehan membiak dan menghasilkan daging atau susu.

Setiap hari ternakan memerlukan pastura atau foder segar sebanyak 10 peratus dari berat badan. Antara aspek pengurusan yang penting adalah pengurusan rumput yang baru ditanam meliputi jangkamasa potongan atau tekanan ragutan, pembajaan tahunan, kawalan rumpai, serta kadar muatan ternakan (stocking rate).

No comments: