"ASSALAMUALAIKUM; Tuan-tuan,puan-puan,rakan-rakan sekelian boleh mendapatkan produk istimewa CNI di mana-mana cawangan dan stokis CNI di seluruh Malaysia dengan menggunakan nombor keahlian ini 1436554 atau HUBUNGI : 013-8546275. Terima Kasih."

Friday, April 15, 2011

Miaow Miaow dapat pengiktirafan



Miaow miaow memberikan peluang pekerjaan kepada penduduk tempatan sekitar Batu Pahat, Johor.


Sebelum sampai ke kilang Miaow Miaow, ada satu perkara yang bermain di fikiran. Apakah agaknya keistimewaan atau makna perkataan miaow miaow sehingga menjadi jenama makanan ringan.

Kesempatan bertemu dan menemubual dengan pengasas merangkap Pengarah Urusan Kumpulan Miaow Miaow Food Products Sdn. Bhd., Chink Poh Cheng berjaya merungkaikan segalanya.

"Segalanya bermula apabila kami berbincang dengan ahli keluarga bagi mencari jenama yang mudah diingat dan disebut oleh semua orang walau seorang kanak-kanak.

"Secara kebetulan, tiba-tiba seekor kucing peliharaan ahli keluarga kami melintas di hadapan sambil mengiau.

"Serentak kami bersepakat menggunakan perkataan miaow miaow sebagai jenama produk makanan ringan," katanya membuka cerita.

Sudah sememangnya apabila sebut saja Miaow Miaow kita pasti teringat makanan ringan yang dijual di pasar raya, stesen minyak dan kedai runcit.

Logo wajah kucing berwarna hijau kuning dengan perkataan Miaow Miaow sememangnya sinonim dengan makanan ringan kegemaran kanak-kanak.

Ditanya bagaimana syarikat Miaow Miaow memulakan operasinya, Poh Cheng berkata, segalanya bermula pada tahun 1975 sebagai syarikat jual beli serbuk pencuci dari Taiwan dengan modal hanya RM8,000.

"Sebenarnya pelbagai cabaran yang terpaksa kami lalui sebelum sampai hingga ke tahap ini," katanya semasa ditemui di kilangnya di Parit Sengkuang, Sri Gading, Batu Pahat, Johor.

Lawatan tersebut merupakan usaha AgroBank bertujuan menjejaki usahawan bimbingannya begitu menyerlah dan berjaya.

Poh Cheng yang ketika itu bekerja di sebuah syarikat broker saham berhenti kerja bagi memberikan komitmen sepenuh masa kepada .

Ini bagi membolehkan Poh Cheng mengubah haluan dengan menceburkan diri dalam perniagaan sabun serbuk.

Bagaimanapun bagi mempelbagaikan perniagaanya, dia serta ahli keluarganya menceburkan diri dalam pembungkusan dan pengedaran makanan seperti biskut dan makanan ringan.

Pada 1989, dia membina kilang menggunakan wang yang dikumpul semasa bekerja dan keuntungan yang didapati semasa perniagaan sabun.

Walaupun tiada sebarang pengalaman dalam bidang perniagaan Poh Cheng sentiasa mengemaskini akaun setiap hari.

"Bagi saya dalam perniagaan kita perlukan melakukan tiga perkara utama iaitu kemas kini akaun setiap hari, periksa stok setiap bulan dan membayar pembekal secara tunai pada masa yang ditetapkan," katanya.

Poh Cheng berkata, semuanya hasil pengalaman yang ditimba semasa bekerja dengan bekas majikannya.

"Saya menggunakan segala pengalaman yang saya timba semasa bekerja di firma broker bagi memajukan
perniagaan.

"Sehingga kini kami masih melakukan perkara yang sama," katanya.

Memandangkan tiada pengalaman dalam bidang peruncitan, Poh Cheng mengambil inisiatif melakukan analisis jualan setiap hari bagi meninjau trend pasaran pengguna.

"Ketika itu saya mendapati pembeli makanan ringan di kedai runcit lebih menyukai makanan yang dibungkus dalam paket-paket kecil yang murah dan mudah dibeli.

"Mungkin pelanggan di kedai runcit kebanyakannya terdiri daripada kanak-kanak dan mereka yang berpendapatan rendah.

"Ketika itu pembelian dengan paket besar belum lagi menjadi kebiasaan orang ramai," katanya yang sentiasa mencari perubahan untuk membangunkan perniagaan.

Bagaimanapun perniagaan biskut tidak mendapat sambutan sehingga beliau berubah kepada makanan ringan.
Kini, segala penat lelahnya membuahkan hasil apabila syarikat Miaow Miaow kini mempunyai 215 orang pekerja.

Malah apa yang lebih membanggakan, produk Miaow Miaow telah mendapat pengiktirafan HACCP pada tahun 2003, ISO 9001:2000 dan sijil Halal.

"Di sini kami amat menitik berat mengenai kebersihan, kesihatan, keselamatan makanan, halal tanpa berkompromi dengan rasa kegemaran pelanggan," katanya.

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0411&pub=Utusan_Malaysia&sec=Agrobiz&pg=ag_01.htm

No comments: