"ASSALAMUALAIKUM; Tuan-tuan,puan-puan,rakan-rakan sekelian boleh mendapatkan produk istimewa CNI di mana-mana cawangan dan stokis CNI di seluruh Malaysia dengan menggunakan nombor keahlian ini 1436554 atau HUBUNGI : 013-8546275. Terima Kasih."

Saturday, April 16, 2011

Gagal hadapi tekanan

ATKALA dibuka pautan Wikipedia mengenai kes bunuh diri, terbentang senarai panjang nama-nama mereka yang menamatkan riwayat hidup dengan cara sedemikian.
Bukan calang-calang orang. Antaranya, pemimpin Nazi Jerman, Adolf Hitler yang mengambil jalan singkat dengan cara menembak mulut untuk melindungi diri daripada ditangkap tentera Soviet pada tahun 1945.

Tidak ketinggalan ahli politik Amerika, R.Budd Dwyer, mengambil langkah yang sama ketika sidang media diadakan pada 1987.

Sekadar memberi dua contoh yang menjadi ingatan masyarakat, sebenarnya terlalu banyak untuk disenaraikan. Tidak keterlaluan andai dikatakan hampir setiap hari ia berlaku. Sama ada mengambil jalan drastik seperti menembak, menggantung, terjun dari tempat tinggi atau dengan mengambil ubat serta dadah berlebihan, tujuannya cuma satu - mati!

Sungguh tragik sehingga terbayang juga bagaimana mereka yang waras sampai mampu mengambil langkah sedemikian.

Pakar Psikiatri Hospital Gleneagles Kuala Lumpur, Dr. Nor Hamidah berkata, tindakan membunuh diri merupakan satu keputusan dinamik dengan niat untuk menamatkan hidup yang berpunca daripada beberapa sebab.

"Bunuh diri di kalangan mereka yang waras biasanya bertujuan melarikan diri daripada masalah yang ditanggung.

"Justeru dengan tindakan sedemikian, mereka tidak perlu lagi memikirkan penyelesaian dan berhadapan dengan perasaan malu berikutan masalah tersebut," kata beliau.

Berbeza dengan mereka yang mengalami masalah mental, si pelaku biasanya sedar dan nekad dengan tindakan yang diambil.

Namun kata, pelaku juga mungkin mempunyai masalah berkaitan mental seperti kemurungan yang kadangkala tidak disedari menyebabkan mereka boleh melakukan tindakan sebegini.

Masalah

Tekanan sosial seperti masalah dengan kerja, keluarga atau peribadi merupakan punca utama seseorang individu mengambil jalan singkat dengan membunuh diri, kata Dr. Nor Hamidah.

"Biasanya melibatkan masalah besar dalam hidup atau boleh juga dipanggil tekanan akut membuatkan seseorang itu nekad untuk menamatkan riwayat hidup," katanya.

Jelas beliau lagi, kadangkala si pelaku tidak mengambil masa yang panjang untuk membuat keputusan. Dalam keadaan yang amat terdesak, satu keputusan drastik sudah cukup untuk menghentikan segala-galanya.

"Terdapat juga kes si pelaku kelihatan seperti tiada masalah namun sebenarnya mengalami tekanan hidup yang sangat terdesak," katanya.

Lantaran masalah yang ditanggung sukar diatasi, dalam masa yang singkat fikiran mereka boleh melangkaui prinsip sehingga melakukan satu perkara akhir iaitu dengan cara membunuh diri.

Sebagai contoh beberapa peristiwa di kalangan ahli politik di Jepun yang terlibat dengan skandal atau mengalami kekalahan.

Jalan paling singkat mereka lakukan untuk menyelesaikan masalah tersebut dan melarikan diri daripada menanggung malu adalah dengan membunuh diri. Biasanya bila terjadi keadaan begini, kes tersebut ditutup.

Simptom

Jelas Dr. Nor Hamidah, mood mereka yang mengambil jalan singkat untuk membunuh diri biasanya boleh dikesan oleh orang yang terdekat.

"Ada yang memberi petunjuk jelas, seperti melalui kata-kata atau nota. Ada juga yang tidak menunjukkan sebarang reaksi tetapi kita tahu bahawa dia sedang menanggung tekanan yang tinggi," kata beliau.

Jelasnya, melalui keadaan seperti menyendiri, tidak banyak bercakap dan gelisah sudah menunjukkan seseorang itu mempunyai masalah.

Bagi Dr. Nor Hamidah, masalah merupakan perkara biasa yang dihadapi oleh semua individu. Terpulang pada bagaimana cara kita menangani, ia boleh menjadi masalah paling serius hingga membawa kepada tindakan membunuh diri.

"Masyarakat sebenarnya memainkan peranan penting dalam menyekat tindakan akhir ini daripada berlaku. Jika merasai sesuatu kelainan pada orang terdekat seperti ahli keluarga, bawa mereka berjumpa pakar untuk mendapatkan penyelesaian," kata beliau.

Bagi mereka yang mungkin sedang melihat seseorang individu cuba untuk membunuh diri atau melakukan perkara yang menjurus ke arah itu, lakukan sesuatu sebelum terlambat.

"Seandainya kita tidak yakin untuk membantu, dapatkan bantuan luar seperti pihak berkuasa dan sebagainya. Sekurang-kurangnya kita tidak menjadi penonton atau merelakan sahaja kejadian tersebut berlaku," kata beliau lagi.


http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0417&pub=Utusan_Malaysia&sec=Kesihatan&pg=kn_07.htm

No comments: