"ASSALAMUALAIKUM; Tuan-tuan,puan-puan,rakan-rakan sekelian boleh mendapatkan produk istimewa CNI di mana-mana cawangan dan stokis CNI di seluruh Malaysia dengan menggunakan nombor keahlian ini 1436554 atau HUBUNGI : 013-8546275. Terima Kasih."

Thursday, April 14, 2011

10 spesis burung cenderawasih tercantik

Ada pelbagai jenis spesies dalam keluarga Paradisaeidae, atau lebih dikenali dengan bird of paradise. Ada kira-kira 13 jenis dari burung-burung ini dan yang paling terkenal adalah jenis Paradisaea.

Kita menyebutnya dengan nama burung cendrawasih. Bercirikan dengan warna yang menarik dan cerah, bulu berwarna kuning, biru, merah, dan hijau. Dengan warna-warna yang demikian burung ini menjadi burung paling indah dan menarik di dunia, sehingga disebut sebagai burung dari surga.

Burung cendrawasih banyak ditemui di Papua atau Papua New Gunuei dan pulau-pulau sekitarnya, termasuk juga Australia Timur. Sayangnya kewujudan burung ini semakin berkurang seiring dengan banyaknya perburuan liar yang tidak bertanggungjawab.

1. Lesser bird of paradise (Paradisaea minor)
The Lesser bird of paradise dikenali dengan nama Cendrawasih kuning kecil. Burung ini berukuran sederhana dengan panjang sekitar 32 cm, berwarna merah-coklat dengan mahkota kuning dan ekor atas kuning coklat.



Burung jantan mempuyai leher berwarna zamrud-hijau tua, sepasang ekor panjang dan dihiasi dengan bulu hiasan sayap yang berwarna kuning di bahagian pangkal, berwarna putih di bahagian luarnya.


Burung betina berukuran lebih kecil dari burung jantan, mempunyai kepala berwarna coklat tua, dada berwarna putih dan tanpa dihiasi bulu-bulu hiasan.
Kawasan habitatnya meliputi seluruh hutan bahagian utara Papua New Gunuei dan pulau-pulau di dekat Misool dan Yapen.




2. Raggiana bird of paradise (Paradisaea Raggiana)


The Raggiana bird of paradise dikenali juga dengan nama Count Raggi’s bird of paradise. Burung ini juga dikenali sebagai burung Cendrawasih. Habitat burung ini terdapat secara meluas di Pulau Irian selatan dan timur laut.


Mempunyai panjang 34 cm panjang, berwarna merah-coklat kelabu, kepala kuning dan kaki berwarna coklat kelabu. Burung jantan mempunyai mahkota kuning, leher zamrud-hijau tua dan kuning di antara leher.


Warna bulu sayap bervariasi dari merah ke jingga tergantung subspesies. Burung betina berukuran lebih kecil dari burung jantan, dengan muka berwarna coklat dan tidak mempunyai bulu-bulu hiasan.



3. Astrapia Ribbon-tailed (Astrapia mayeri)


Ini adalah salah satu jenis burung cendrawasih yang paling spektakular. Namanya Astrapia Ribbon-tailed dan mempunyai bulu ekor terpanjang dalam kaitannya dengan ukuran badan, panjangnya mencapai lebih dari tiga kali panjang tubuhnya.

Panjang burung dewasa mencapai 32 cm dengan ekor burung jantan yang boleh mencapai 1 meter. Burung jantan mempunyai warna hitam dan hijau zaitun sedangkan burung betina berwana coklat.
Burung jantan mempunyai ekor panjang berbentuk pita berwarna putih. Kawasan habitatnya adalah di bahagian tengah Pulau Irian.


4. Blue bird of paradise (Paradisaea rudolphi)

Burung ini berukuran kira-kira 30 cm, berwarna hitam, kepala warna coklat gelap, kaki kelabu. Burung jantan dihiasi dengan bulu sayap dengan dominasi warna ungu biru. Sehingga disebut juga dengan Cendrawasih Biru.

Blue Bird of Paradise adalah burung endemik Papua New Gunei .Kawasan habitatnya meliputi pergunungan tenggara
Papua New Gunei.


5. Riflebird Paradise (Ptiloris paradiseus)

Kalau anda pernah menonton filem Planet Earth, maka anda akan melihat burung ini. Burung ini mempunyai panjang kira-kira 30 cm dengan burung jantan berwarna hitam dengan warna-warni mahkota biru kehijauan, kaki hitam, kepala coklat gelap dan mulut kuning
Burung betina jenis ini berwarna coklat zaitun. Merupakan endemik di Australia timur, Riflebird juga terdapat di hutan hujan di New South Wales dan pusat Queensland.
Burung jantan dapat mengembangkan sayapnya dan memamerkannya sambil bergerak ke kanan dan ke kiri di hadapan burung betina untuk memikat burung betina.




6. Red bird of paradise (Paradisaea rubra)


Kita menamakannya Cendrawasih Merah, panjang kira-kira 33cm berwarna kuning dan coklat, serta berparuh kuning. Burung jantan dewasa boleh mencapai 72cm termasuk bulu-bulu hiasannya yang berwarna merah darah dengan hujung berwarna putih pada bahagian sisi perutnya.
Bulu muka berwarna hijau zamrud gelap dan di ekornya terdapat dua buah tali yang panjang berbentuk pilin ganda berwarna hitam. Burung betina berukuran lebih kecil dari burung jantan, dengan muka berwarna coklat tua dan tidak mempunyai bulu-bulu hiasan.


Merupakan endemik dari Indonesia, Cendrawasih Merah hanya ditemui di hutan dataran rendah pada pulau Waigeo dan Batanta di kabupaten Raja Ampat, daerah Irian Jaya Barat.




7. Lawes’s Parotia (Parotia Lawesii)


Parotia lawesii berukuran sederhana dengan 27 cm. Kawasan habitatnya meliputi hutan pergunungan di tenggara dan timur Papua New Gunei. Burung jantan memiliki warna hitam dengan kening putih, warna-warni tengkuk biru ungu dan emas bulu dada hijau.
Dihiasi dengan tiga kawat hias kepala dari belakang setiap mata dan memanjang mengapit bulu yang berwarna hitam. Burung betina berwarna coklat dengan kepala burung gelap, dada kuning dan gelap.




8. King of Saxony bird of paradise (Pteridophora alberti)


King of Saxonyi adalah sejenis burung pengicau berukuran kecil, dengan panjang kira-kira 2cm. Burung jantan dewasa mempunyai bulu berwarna hitam dan kuning tua, dikepalanya terdapat dua helai bulu kawat bersisik biru-langit berkilap seperti panji yang panjangnya mencapai 40 cm dan dapat ditegakkan semasa memikat betina.
Burung ini dimakan Cendrawasih Panji. Bulu mantel dan ekor tumbuh memanjang berbentuk tudung berwarna hitam. Dada mata berwarna coklat tua, kaki berwarna kelabu coklat dan paruh berwarna hitam dengan bahagian dalam mulut berwarna hijau laut.


Burung betina berwarna kelabu coklat dengan garis-garis dan bintik gelap. Betina berukuran lebih kecil dari burung jantan dan tanpa dihiasi mantel atau bulu kawat hiasan. Kawasan habitatnya terdapat di hutan pergunungan pulau Irian.




9. Wilson’s Bird of Paradise (Cicinnurus respublica)


Wilson’s Bird of Paradise berukuran agak kecil dengan 21 cm. Burung jantan adalah berwarna merah dan hitam dengan jubah kuning di leher, mulut hijau muda, kaki biru dan dua bulu ekor berwarna ungu yang melengkung.
Sementara itu betina berwarna coklat dengan mahkota biru. Merupakan endemik Indonesia, dengan kawasan habitatnya di bukit dan hutan hujan dataran rendah Kepulauan Waigeo dan Batanta dari Papua Barat.




10. Princess Stephanie’s Astrapia (Astrapia stephaniae)
Stephanie Astrapia berukuran kira-kira 37 cm, burung ini berwarna hitam dengan warna-warni kepala biru-hijau dan ungu, disamping itu mempunyai bulu ekor panjang hitam ungu.
Burung betinanya berwarna coklat gelap dengan kepala hitam kebiruan. Habitat aslinya ada di pergunungan di pusat dan timur Papua New Gunei.

No comments: