"ASSALAMUALAIKUM; Tuan-tuan,puan-puan,rakan-rakan sekelian boleh mendapatkan produk istimewa CNI di mana-mana cawangan dan stokis CNI di seluruh Malaysia dengan menggunakan nombor keahlian ini 1436554 atau HUBUNGI : 013-8546275. Terima Kasih."

Monday, August 23, 2010

Gangguan denyutan jantung masalah biasa

ATRIAL Fibrillation (AF) atau pemfibrilan atrium ialah sejenis gangguan denyutan jantung paling biasa dialami oleh penduduk di seluruh dunia terutamanya di kalangan warga emas.
Persatuan Jantung Amerika (AHA) melalui kajian mereka bagaimanapun mendapati individu yang mengalami AF mempunyai risiko enam kali ganda lebih tinggi untuk diserang strok berbanding yang normal.
Pakar Perunding Kardiologi Institut Jantung Negara (IJN) Dr. Razali Omar menjelaskan, AF ialah satu keadaan membabitkan bahagian atrium jantung tidak berdenyut seperti biasa sebaliknya bergetar dengan laju.
Keadaan itu berlaku disebabkan wujudnya aktiviti eletrikal yang tidak terkawal di atrium kiri jantung.
''Kehadiran impuls elektrik yang luar biasa mengganggu pusat isyarat eletrik iaitu sinoatrial node (SAN) yang berfungsi mengawal kadar denyutan jantung.
''Ia menyebabkan kadar denyutan jantung dan nadi menjadi luar biasa dan tidak stabil,'' kata beliau.
Jelas Dr. Razali, apabila gangguan itu berlaku, proses mengepam darah dari jantung ke seluruh badan akan terjejas.
Gara-gara tidak dipam kaluar secara berkesan dari jantung seperti kebiasaannya, darah mula bertakung di atrium, terutamanya di ruang kosong yang dipanggil apendaj atrium kiri (LAA).
''Takungan darah akan bergumpal membentuk ketulan darah beku.
''Darah beku ini sangat mudah tertanggal dan dibawa aliran darah melalui arteri ke bahagian otak lalu menyebabkan serangan strok," tambah beliau.
Strok adalah punca kematian ketiga terbesar di Malaysia selepas serangan jantung dan kanser. Ia merupakan penyakit melibatkan sel-sel di sesetengah bahagian otak rosak disebabkan oleh kekurangan bekalan oksigen.
Setiap tahun, dianggarkan 40,000 rakyat Malaysia mengalami strok.
Dalam pada itu menurut Dr. Razali , antara simptom-simptom AF ialah rasa berdebar-debar, kadar denyutan nadi tidak konsisten, pitam, kesukaran bernafas dan kelesuan.
''Simptom-simptom ini boleh terjadi dengan tiba-tiba dan hilang begitu sahaja.
"Kebanyakan pesakit memandang remeh gangguan AF kerana menganggap ia perkara biasa.
''Individu yang mengalami AF biasanya akan dirujuk kepada pakar kardiologi. Kaedah rawatan bergantung kepada jenis AF, tahap keseriusannya dan tahap kesihatan pesakit.
''Manakala rawatan pencegahan strok di kalangan pesakit AF yang diguna pakai ialah terapi ubat warfarin dan pengimplanan alat Watchman," katanya.

No comments: