"ASSALAMUALAIKUM; Tuan-tuan,puan-puan,rakan-rakan sekelian boleh mendapatkan produk istimewa CNI di mana-mana cawangan dan stokis CNI di seluruh Malaysia dengan menggunakan nombor keahlian ini 1436554 atau HUBUNGI : 013-8546275. Terima Kasih."

Monday, August 23, 2010

Amalan Ramadan sepanjang hayat

SEPANJANG Ramadan, anda bukan sahaja menyempurnakan ibadah puasa, malah telah pun melakukan segala amalan yang baik. Jadi, mengapa harus berhenti di sini sahaja? Teruskan amalan yang sihat dan baik tersebut untuk sepanjang hayat anda.
Segala amal ibadah dan amalan sihat yang anda lakukan di sepanjang Ramadan telah menjadikan Ramadan anda berjaya - pemakanan sihat, amalan kebaikan serta pembersihan rohani dan jasmani. Sesungguhnya, Ramahan yang berjaya dan diberkati adalah apabila tubuh, minda dan juga jiwa anda dapat merasai kehebatannya.
Mengapa tidak teruskan sahaja amalan sihat yang telah anda lakukan di bulan Ramadan berterusan untuk sepanjang hayat anda? Anda telah berjaya memupuk tabiat yang baik, jadi mengapa tidak ia kekalkan sahaja? Selain itu, anda juga dapat memberikan contoh yang baik kepada ahli keluarga dan mereka yang rapat dengan anda. Bertekadlah kepada diri anda untuk meneruskan amalan baik tersebut.
Tabiat sihat
Satu daripada perkara baik yang telah anda dapat daripada semangat Ramadan adalah pemakanan sihat dan mengekalkan diet yang sihat. Semasa berpuasa, anda telah mempelajari kepentingan untuk mengambil makanan yang menyihatkan mengikut keperluan tanpa perlu makan secara berlebihan. Teruskan amalan baik ini dan pasti tubuh anda akan mendapat kebaikan daripada tabiat sihat itu.
Pilih ramuan dan bahan segar serta cara penyediaan yang sihat apabila ingin menyediakan hidangan untuk keluarga anda. Gunakan seberapa banyak bahan dan ramuan semulajadi untuk masakan anda, sekiranya boleh.
Jika boleh, cuba berpuasa sekali sekala untuk “membersihkan” tubuh anda. Tidak perlu berpuasa untuk sebulan, memadai untuk satu atau dua hari bagi mengeluarkan toksin yang terkumpul di dalam tubuh anda.
Sekiranya anda berjaya merehatkan beberapa tabiat tidak sihat seperti kemalasan dan juga merokok di bulan Ramadan, mengapa tidak menghentikan sahaja tabiat tersebut? Bukan sahaja tubuh anda menghargainya, malah fokus minda anda juga akan mendapat kebaikan daripadanya.
Satu elemen penting dalam memastikan perlaksanaan ibadah puasa dapat disempurnakan adalah memastikan pemakanan yang betul dan sihat. Diet yang betul dan seimbang bukan sahaja dapat mengekalkan kesihatan dan kecergasan sepanjang bulan Ramadan, malah dapat membantu mencegah berbagai masalah dan gangguan kesihatan demi menjamin kesihatan yang baik bukan sahaja sepanjang Ramadan, malah sepanjang hayat anda.
Tidak dapat dinafikan pemakanan yang tidak sihat dan tidak seimbang hanya mengundang pelbagai masalah kesihatan seperti kegemukan, paras kolesterol tinggi, diabetes dan penyakit jantung. Satu perkara yang harus diberikan perhatian serius, penyakit jantung merupakan pembunuh nombor 1 di Malaysia dan juga di seluruh dunia, malah ancaman pembunuh senyap ini tidak pernah berkurangan.
Satu cara terbukti merendahkan kolesterol dan menurunkan risiko penyakit jantung adalah dengan mengambil serat, terutamanya serat larut (beta-glukan) yang boleh didapati di dalam oat. Menurut kenyataan Pentadbiran Makanan dan Ubat-ubatan AS, ‘Diet yang tinggi dengan bijirin oat atau bran oat serta diet rendah lemak dan kolesterol dapat membantu mengurangkan risiko penyakit jantung’.
Oleh itu jika anda mempunyai paras kolesterol normal, pengambilan oat dapat memastikan kesihatan jantung anda. Jika anda mempunyai paras kolesterol yang tinggi 5.0 ke 5.2mmol/L dan ke atas, pengambilan bijirin oat yang disarankan adalah sebanyak dua mangkuk bersamaan dengan 70 gram bijirin oat setiap hari, dapat membekalkan anda dengan 3 gram beta-glukan yang berkesan dalam membantu menurunkan paras kolesterol dalam darah anda.
Apabila anda mengambil bijirin oat, serat larut (beta-glukan) akan mengikat bendalir hempedu yang sarat dengan kolesterol di dalam usus. Kemudian, ia akan disingkirkan menerusi sistem usus besar. Apabila bendalir hempedu telah disingkirkan daripada sistem, tubuh anda akan mencuba untuk menggantikannya. Hasilnya hati anda akan menarik lebih banyak kolesterol dari darah untuk menghasilkan bendalir hempedu. Tindakan ini akan membantu menurunkan paras kolesterol yang berlebihan di dalam darah anda.
Bijirin Quaker oat untuk jantung sihat akan lebih berkesan sekiranya digabungkan dengan gaya hidup yang sihat. Elakkan diri daripada merokok dan pastikan anda menjalani aktiviti fizikal. Sekiranya anda mempunyai berat badan berlebihan, ambil langkah untuk mengurangkan berat badan anda. Kesemua ini dapat membantu
menurunkan paras kolesterol anda dan seterusnya mengurangkan risiko penyakit jantung.
Anda patut berbangga dengan segala pencapaian anda di sepanjang Ramadan dan biarkan ia menjadi ingatan kepada kejayaan Ramadhan yang pernah anda kecapi. Teruskan mengamal segala amalan sihat dan baik ini dalam usaha untuk menjadikan anda individu yang berjaya dan lebih baik dalam segala aspek.
Selamat Hari Raya Aidilfitri.
Artikel ini adalah sumbangan Quaker Smart Heart Programme.

No comments: