"ASSALAMUALAIKUM; Tuan-tuan,puan-puan,rakan-rakan sekelian boleh mendapatkan produk istimewa CNI di mana-mana cawangan dan stokis CNI di seluruh Malaysia dengan menggunakan nombor keahlian ini 1436554 atau HUBUNGI : 013-8546275. Terima Kasih."

Monday, August 23, 2010

Buat sendiri di rumah

*Senaman untuk kesihatan bukan berita baru. Malah senaman adalah elemen paling penting untuk menentukan kejayaan penurunan badan jangka panjang dan juga mengekalkan berat badan sedia ada. Kita biasa dengar senaman minimum 30 minit per sesi baik untuk kesihatan.
Penyelidikan terbaru menunjukkan senaman 10 minit sebanyak tiga kali sehari sama kesannya dengan bersenam selama 30 minit.
* Luangkan masa untuk membuat catatan apa dan berapa banyak yang telah anda makan. Catat juga paras rasa lapar sebelum anda mengambil makanan atau sebarang emosi yang ada pada masa itu. Diari pemakanan boleh menimbulkan kesedaran dan juga membantu mengenal pasti emosi serta tingkah laku yang mendorong pengambilan makanan secara berlebihan.
* Ramai yang berjaya mengurangkan berat badan untuk jangka panjang apabila mereka mengubah motivasi daripada mahu menjadi kurus kepada menjadi sihat. Fikirkan tentang makanan tertentu yang membantu menyihatkan badan daripada memikirkan makanan yang memberi kesan kepada berat badan anda. Piramid makanan menunjukkan jenis makanan dan jumlah pengambilan yang sepatutnya untuk memberi badan anda nutrisi yang diperlukan untuk kesihatan optimum.
* Selalunya terlebih makan dikaitkan dengan stres, rasa bosan, kesunyian, marah dan tertekan. Belajar menguruskan emosi tanpa makanan adalah skil penting untuk mengawal berat badan.
* Cuba kenal pasti apa yang mendorong anda untuk makan dan atasi masalah tersebut. Kajian menunjukkan bersenam tanpa disertai dengan pengurusan emosi (yang mengakibatkan terlebih makan) tidak menghasilkan kesan yang diharapkan untuk penurunan berat badan.
* Menjadi trend di kebanyakan restoran menyediakan hidangan super-size. Berhati-hati dengan jumlah makanan yang diambil. Jika perlu, bahagikan makanan tersebut dan minta bekas atau beg untuk membungkus makanan tersebut. Belajar untuk memberi perhatian kepada paras lapar dan berhenti makan apabila rasa kenyang dan bukannya sehingga perut rasa senak dek makanan.
* Perlu ingat penurunan berat badan secara drastik boleh mengakibatkan berat badan kembali kepada angka asal. Ini kerana penurunan berat badan yang cepat disebabkan oleh kehilangan air. Kehilangan lemak boleh dicapai dengan menurunkan berat badan secara perlahan.
* Makan perlahan-lahan merupakan salah satu cara untuk menurunkan berat badan. Ini kerana otak mengambil masa 20 minit untuk mula memberi isyarat kenyang. Mereka yang makan pantas sering menghabiskan makanan sebelum isyarat tersebut mengambil tempat.

No comments: