"ASSALAMUALAIKUM; Tuan-tuan,puan-puan,rakan-rakan sekelian boleh mendapatkan produk istimewa CNI di mana-mana cawangan dan stokis CNI di seluruh Malaysia dengan menggunakan nombor keahlian ini 1436554 atau HUBUNGI : 013-8546275. Terima Kasih."

Monday, August 23, 2010

Jantung tiruan beri kehidupan baru


PIHAK IJN masih memantau dan membantu latihan fisioterapi untuk Zamri.


BENARLAH kata orang, penyakit tidak mengenal usia. Pada usia 29 tahun, Mohd. Zamri Din disahkan menghidap penyakit jantung. Ketika itu, paras kolestrolnya tinggi.
Mengakui gaya pemakanan yang kurang sihat sebagai punca utama, Mohd. Zamri yang kini berusia 30 tahun terkejut apabila diberitahu dia menghadapai masalah jantung.
Sepanjang tempoh sepuluh tahun dia banyak bergantung kepada ubat-ubatan. Tidurnya juga sering terganggu kerana berasa seperti sesak dan sukar bernafas.
Bekas pekerja hotel di Langkawi itu bersyukur isterinya, Noralina Tapah, 39 banyak membantunya menguruskan kesihatan.
Pada 2008, dia didiagnosis dengan dilated cardiomyopathy dan mendapatkan rawatan di Hospital Pulau Pinang. Namun Mohd. Zamri dirujuk ke Institut Jantung Negara (IJN) untuk rawatan selanjutnya apabila dia tidak menunjukkan tindak balas kepada rawatan yang diberikan.
Tuah menyebelahi Mohd. Zamri kerana dia dipilih IJN untuk menggunakan jantung tiruan yang dikenali Heart Mate II.
Jantung tiruan mesra pengguna itu sedikit sebanyak mengurangkan beban yang dihadapi.
Pembedahan yang dijalankan 5 Julai lalu memberi harapan kepada anak kelahiran Baling, Kedah itu.
Sementara menunggu penderma jantung, jantung palsu ini membantu melancarkan perjalanan darah seluruh badannya berjalan lancar dan mengurangkan masalah jantung yang dihadapinya.
“Saya sangat bersyukur dan berterima kasih kerana menjadi pesakit pertama yang menerima Heart Mate II di Malaysia. Pembedahan ini dilakukan dengan bantuan Kementerian Kesihatan Malaysia yang menaja sepenuhnya kos pembedahan tersebut,” katanya.
Sementara itu, Mohd Zamri yang mempunyai dua orang anak berkata, dia kini dapat menjalankan kegiatan hariannya seperti orang lain.
Walaupun pada awalnya sukar membuat keputusan untuk melakukan pembedahan ini, atas nasihat keluarga dan pesakit jantung yang lain, dia merasakan perlu melakukan pembedahan ini untuk hidup yang lebih sempurna.
“Kalau saya tidak melakukan pembedahan ini, graf denyutan jantung saya menunjukkan kadar semakin rendah. Kebetulan saya tengok Winnie menggunakan mesin lama boleh berjaya, saya yakin mesin baru ini juga boleh membantu saya,” bicaranya dalam nada gembira.
Mohd Zamri juga bersyukur kerana isteri, anak-anak dan kakaknya banyak memberi sokongan.
Bahkan, Mohd Zamri sangat berpuas hati atas layanan serta bantuan yang diberikan doktor-doktor pakar dan kakitangan IJN.
Masih lagi menerima latihan menggunakan jantung baru di IJN, Mohd Zamri akan melalui beberapa siri ujian untuk memastikan dia benar-benar faham tentang keselamatan dan bagaimana jantung berkenaan berfungsi.
Justeru itu, pihak IJN memilih Mohd. Zamri kerana dia benar-benar berkualiti dan layak menerima jantung tiruan tersebut.
Misalnya, dia perlu berhati-hati ketika melakukan aktiviti luar yang berkaitan dengan air.
Ini kerana mesin baru ini tidak boleh terkena air dalam kuantiti yang banyak.
“Hobi saya suka memancing, tetapi saya harus memastikan saya tidak boleh terjun ke dalam sungai dengan menggunakan jantung palsu ini. Di IJN, saya dilatih bagaimana melakukan aktiviti luar. Bukan tidak boleh langsung mendekati kawasan berair tetapi ada teknik keselamatan tertentu. Malah, mandi juga saya akan menggunakan alat khas untuk menutup alat mesin jantung tiruan saya,” jelasnya.
Dia kini sudah bersedia untuk bekerja semula kerana kesihatannya bertambah baik dari hari ke hari.
Dalam pada itu, IJN memperkenalkan penggunaan jantung tiruan tanpa denyutan ini untuk menyelamatkan pesakit yang mengalami masalah jantung kritikal di negara ini. Pengarah Program Pemindahan Jantung Dan Paru-Paru IJN, Dr. Mohamed Azani Md. Taib berkata, Malaysia merupakan negara Asia ketiga menggunakan jantung palsu itu yang dikenali ‘Heart Mate II’ selepas Singapura dan Jepun.

1 comment:

jusdelima said...

lawati http://jusdelima83.blogspot.com amat baik untuk jantung..