"ASSALAMUALAIKUM; Tuan-tuan,puan-puan,rakan-rakan sekelian boleh mendapatkan produk istimewa CNI di mana-mana cawangan dan stokis CNI di seluruh Malaysia dengan menggunakan nombor keahlian ini 1436554 atau HUBUNGI : 013-8546275. Terima Kasih."

Saturday, July 10, 2010

Pigmen, parut ganggu penampilan

Gadis yang saya temui bernama Jenny. Dia ditemani Puan Maria - seorang ibu yang sangat risau kemurungan anaknya disebabkan masalah jerawat. Menurut Puan Maria, beliau telah berulang kali membawa Jenny bertemu doktor bagi merawat masalah yang dihadapinya. Jerawat hanya hilang sekejap dan tumbuh semula dengan banyaknya apabila rawatan tamat.


Kemurungan Jenny berpanjangan. Dia enggan berbual dan berbincang dengan ibunya lagi.
Nampaknya penderitaan anak gadis ini jauh lebih hebat daripada apa yang saya duga. Dia sudah pun berputus asa.


Saya tidak bercakap banyak dan menumpukan kepada rawatan untuk membantu anak gadis itu tampil ceria. Rawatan yang dibuat kepada Jenny adalah laser bagi menghapuskan jerawat, antibiotik dan bio identical hormone bagi menseimbangkan hormon dalam badannya.


Selepas dua minggu Jenny datang semula untuk rawatan susulan. Dia sudah mula ingin berbual-bual dengan saya. Mungkin juga selama ini Jenny kekurangan hormon di dalam tubuhnya maka terapi peningkatan hormon mampu menceriakan Jenny. Begitu cepat sekali kesannya dan hal itu diperakui Puan Maria sendiri.


Selepas dua minggu sesi laser diulang, jelas kesan penyembuhan dapat dilihat dengan cepat sekali.
Melihat perubahan anaknya, Puan Maria mengambil kesempatan merawat masalah pigmentasi pada wajahnya.


Saya memberitahu beliau, kesan pigmentasi disebabkan pengumpulan melanin iaitu sejenis pigmen pada kulit manusia. Ia juga boleh dirawat dengan laser. Rawatan laser akan membuatkan melanin yang berkumpul berpecah menjadi partikel. Pigmentasi bukan saja kerana usia tapi kesan jerawat turut menjadikan kulit kehitaman. Ini dinamakan PIH (Post inflammatory Hyperpigmentation).


''Kesan parut jerawat menjadikan kulit berlubang. Apabila lubang menjadi dalam maka kulit kelihatan seperti kawah pada permukaan bulan,'' kata saya sambil bergurau. Saya menambah, masalah kulit seperti itu juga boleh dirawat menggunakan laser.


Struktur kulit


Kulit mempunyai tiga lapisan iaitu epidermis dermis dan tisu subcutaneous yang berlemak.
Epidermis adalah lapisan paling atas yang nipis. Ketebalan epidermis berbeza mengikut kedudukan dan taburannya pada tubuh. Misalnya epidermis pada tapak tangan dan kaki lebih tebal berbanding pada kulit badan.


Paling nipis adalah epidermis pada kelopak mata. Epidermis terbentuk daripada beberapa lapisan dan yang teratas sekali dipanggil stratun corneum. Stratum corneum dipenuhi sel-sel mati yang disingkirkan setiap hari. Sel-sel tersebut amat halus dan sukar dilihat mata kasar. Ada kalanya ia banyak dan dilihat seperti kulit mengelupas. Penggunaan produk pengelupasan menyingkirkan sel-sel epidermis dah harus mengikut prosedur dan sukatan yang betul. Andai bahan kimia yang digunakan adalah toksik dan boleh merosakkan sel maka seluruh epidermis akan rosak dan tidak mampu lagi dipulihkan sepenuhnya. Kulit akan tampak tidak sekata dan kehitaman disebabkan pigmentasi.


Lapisan kedua adalah malphigian iaitu lapisan sel-sel separuh matang bagi lapisan teratas. melanocytes merupakan sel yang mengeluarkan warna kulit. Warna kulit yang gelap terhasil apabila kita berjemur di bawah matahari kerana sel melanocyte akan menjadi aktif apabila terkena pancaran matahari. Sebenarnya ini adalah proses pertahanan kulit kita terhadap ancaman matahari. Namun apabila sel melanosyte terlalu aktif akan menyebabkan kulit terlalu hitam atau pigmentasi. Bila ia kurang aktif kulit tampak keputihan seperti yang terjadi pada pesakit sopak atau orang albino.


Lapisan ketiga adalah dermis yang mengandungi protein dipanggil kolagen untuk keanjalan kulit. Ia merupakan satu tisu kompleks yang mengandungi salur darah, lymphatic, saraf, kelenjar ,sel rambut dan pelbagai sel lain yang berfungsi dengan unik bagi menstabilkan kulit.


Lapisan paling bawah adalah lelemak pada kulit. Ia enting bagi memberi kontur yang cantik pada wajah.
Sebenarnya parut jerawat merupakan masalah yang lebih besar dan sukar dirawat berbanding jerawat itu sendiri. Meskipun jerawat berjaya dibendung masalah parut pada muka tetap membuatkan seseorang itu hilang kecantikan asalnya.


Jenis-jenis parut jerawat


1. Parut Ice pick
Parut yang sempit tetapi dalam hingga ke lapisan dermis kulit. Kulit kelihatan seperti dicucuk dengan alat tajam. Ia terjadi apabila jerawat jenis cystic (jerawat batu) dijangkiti kuman.


2. Parut boxcar
Parut jenis ini kelihatan bulat atau oval pada muka seseorang. Ia mempunyai dinding yang tegak dan muka kelihatan seperti permukaan bulan. Parut ini berlaku apabila inflamasi jerawat memusnahkan lapisan kolagen pada kulit. Ini menyebabkan kulit tidak mempunyai apungan dan menjadi lekuk di permukaan. Keluasan lekuk bergantung kepada berapa luasnya lapisan kolagen yang musnah.


3. Parut rolling
Akibat parut jenis akan menyebabkan muka kelihatan tidak rata dan beralun-alun. Ia terjadi apabila kesan jerawat menyebabkan terbentuknya tisu fibrous di antara lapisan kulit dan lapisan dalam kulit (subcutaneous). Kawasan yang terbentuknya tisu fibrous akan menarik lapisan kulit atas (epidermis) ke dalam dan menyebabkan kulit kelihatan beralun alun.


Jenis rawatan


Rawatan laser kini menjadi pilihan pakar kulit dan aestetik untuk merawat parut jerawat. Kaedah dahulu untuk merawat parut jerawat adalah teknik subcision atau punch excision. Namun begitu dengan perkembangan fractional laser, kombinasi rawatan tersebut dengan laser semakin popular dan memperlihatkan kesan rawatan yang lebih cantik. Teknik subcision menggunakan sejenis jarum khas (trokar) dicucuk ke bawah parut jerawat.

Ia bertujuan melepaskan parut jerawat dari ditarik ke bawah oleh tissue fibrous. Punch excision pula digunakan pada parut yang dalam , sejenis alat punch biopsy untuk kulit diguna kan untuk membuang parut yang dalam . Walaupun kesan punch biopsy juga meninggalkan parut, namun parutnya lebih halus berbanding kesan parut jerawat asal.

No comments: