"ASSALAMUALAIKUM; Tuan-tuan,puan-puan,rakan-rakan sekelian boleh mendapatkan produk istimewa CNI di mana-mana cawangan dan stokis CNI di seluruh Malaysia dengan menggunakan nombor keahlian ini 1436554 atau HUBUNGI : 013-8546275. Terima Kasih."

Saturday, July 10, 2010

Kembalikan nikmat melihat

Kembalikan nikamat melihat


SELEPAS menjalani pembedahan mata, pesakit akan menggunakan ubat titis air yang dibekalkan oleh pihak hospital.


Masalah penglihatannya bermula sejak dua tahun lalu melibatkan hanya sebelah mata dan diikuti sebelah mata lagi tidak lama selepas itu. Mata kanannya tidak dapat melihat langsung manakala mata kirinya mula samar-samar.
Kehidupannya yang sebelum itu banyak dihabiskan di surau dan membaca al-Quran, ternyata berubah.
Apa yang mampu dilakukan hanya berdoa agar penglihatannya pulih dan dia dapat beribadat dengan sempurna.
Mujurlah isteri, Jalilah Yunus dan anak-anak setia berada di sisi.
Segala pergerakannya, banyak mendapat bantuan mereka kerana dia boleh saja dikatakan dalam keadaan buta.
Kuasa Tuhan, Abdullah dipertemukan dengan seorang pakar mata menerusi laman web sosial, facebook. Sebelum itu, Abdullah hanya mendengar motivasi pakar tersebut menerusi televisyen. Dengan rendah diri, Abdullah menceritakan masalah katarak yang dihadapinya. Dia mahu pulih seperti sedia kala kerana empat daripada anak-anaknya masih bersekolah. Tambahan pula, dia mahu mengerjakan amal ibadat dengan lebih sempurna.
Walaupun tahu, kos pembedahan mungkin tinggi, Abdullah reda dan tetap mencuba.
Akhirnya berkat kesabaran, pesara guru itu berjaya menjalani pembedahan menerusi dana Sayangi Matamu Pusat Perubatan Prince Court (PCMC).
Usia melebihi setengah abad memungkinkan dia menjalani pembedahan katarak. Kebetulan masalah penglihatannya kronik kerana dia buta sebelah mata.
Namun, berkat keimanan serta amalan yang ada, Abdullah berjaya menjalani pembedahan hanya 15 minit. Seperti tidak percaya pembedahan katarak yang menggantikan selaput matanya tidak memberikan kesan sakit.
Ketika ditemubual sehari selepas pembedahan Abdullah boleh melihat cahaya terang dan penglihatannya semakin jelas. Mungkin jiwanya yang celik kerana percaya pada keimanan, Abdullah sekeluarga berjaya mengharungi proses pembedahan dengan tenang.
Perkara itu turut diakui Pengerusi Persatuan Oftalmologi MMA dan Pengarah Pusat Mata dan LASIK, Pusat Perubatan Prince Court, Profesor Dr. Muhaya Mohamad yang berhasil melakukan pembedahan katarak tanpa berdepan sebarang komplikasi.
Kata beliau, kepakaran bukan satu-satunya kunci kejayaan pembedahan tersebut sebaliknya amalan pesakit juga penting .
"Jika diikut, usia Abdullah lebih 40 tahun, menghidap diabetes mungkin menyukarkan pembedahan, namun saya percaya pesakit ini sangat tenang dan kuat imannya,'' kata pakar perubatan itu.
Tambah beliau, pembedahan katarak moden kini lebih selamat, efektif dan selesa serta dilakukan sebagai prosedur pesakit luar. Justeru itu, orang ramai tidak perlu takut dengan pembedahan kerana ia tidak menyakitkan mata.
PENYAKIT katarak atau selaput mata merupakan masalah penglihatan yang paling kerap dihadapi oleh warga emas di seluruh dunia . Proses peningkatan usia dikenal pasti punca penyakit tersebut.
Kanta mata asal yang jernih bertukar secara perlahan-lahan menjadi keruh menyebabkan pandangan menjadi kabur.
Menurut statistik Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), penyakit 'usia emas' itu menyumbang kepada 48 peratus atau 18 juta penduduk dunia.
Senario yang sama juga turut berlaku di negara ini. Ramaiwarga emas mendapatkan rawatan di hospital kerajaan atau swasta kerana masalah katarak.
Rata-rata pesakit katarak berusia melebihi 60 tahun. Penyakit itu berlaku secara perlahan-lahan dan biasanya melibatkan kedua-dua belah mata. tanpa mengira jantina lelaki atau wanita.
Antara faktor yang menyebabkan penyakit itu adalah kencing manis, pendedahan kepada sinaran cahaya ultraviolet, merokok dan pengambilan alkohol.
Komplikasi katarak matang
Katarak matang boleh menyebabkan berlakunya glaukoma sekunder. Pesakit biasanya mengalami sakit yang kuat pada bola mata secara tiba-tiba. Bola mata juga menjadi merah dan pesakit mungkin mengalami gejala seperti loya, muntah dan sakit kepala.
Keadaan itu berlaku disebabkan gangguan kepada aliran cecair akuas di dalam mata disebabkan oleh katarak yang matang.
Tekanan di dalam bola mata menjadi tinggi dan pesakit perlu menjalani pembedahan kecemasan katarak sekiranya keadaan itu berlaku.
Pesakit dinasihatkan supaya tidak bersikap 'tunggu dulu' sehingga keadaan glaukoma sekunder berlaku.
Potensi untuk melihat semula selepas pembedahan adalah jauh lebih baik sekiranya pembedahan katarak dilakukan secara elektif dan terancang berbanding mereka yang berbuat demikian selepas mengalami glaukoma sekunder.
Kaedah rawatan
Warga emas yang mengalami tanda-tanda katarak dinasihatkan berjumpa doktor pakar mata, sama ada di hospital kerajaan atau swasta. Pakar mata akan menjalankan pemeriksaan mata yang menyeluruh bagi memastikan diagnosis yang tepat ke atas pesakit.
Pesakit yang mengalami penyakit katarak peringkat awal, biasanya disaran supaya menggunakan cermin mata bagi membantu penglihatan pesakit.
Mereka memerlukan pemeriksaan mata secara berkala bergantung kepada keadaan mata dan tahap penyakit katarak yang dialami.
Warga emas yang penglihatannya terjejas teruk akibat penyakit katarak, biasanya disaran oleh pakar mata supaya menjalani pembedahan.
Prosedur itu perlu dilakukan segera bagi mengelak penyakit katarak mencapai tahap matang yang akan memburukkan lagi keadaan.
Pembedahan katarak secara moden
Hospital kerajaan dan swasta yang menawarkan kepakaran oftalmologi di seluruh Malaysia kini menyediakan pembedahan penyakit katarak yang lebih moden.
Kepakaran di negara kita setanding dengan negara-negara lain. Pembedahan katarak boleh dilakukan secara bius setempat atau bius am, bergantung kepada keperluan pesakit.
Berbeza dengan dakwaan sesetengah pihak kononnya pembedahan katarak berisiko tinggi dan memberi kesan sakit, kaedah moden yang ditawarkan hanya mengambil masa kurang daripada 30 minit.
Prosedurnya juga mudah. Pakar hanya menggunakan penurisan mikroskopik dan peralatan ultrabunyi bagi memecahkan lapisan katarak kepada serpihan halus sebelum dikeluarkan dengan alat penyedut tanpa menjejaskan belakang lensa mata. Selepas itu, lensa buatan atau lensa intra-okular (IOL) 'ditanam' di dalam mata untuk memperbaharui fokus.
Pesakit yang mempunyai masalah kesihatan seperti kencing manis, darah tinggi, asma, kegagalan buah pinggang dan jantung perlu menjalani pemeriksaan fizikal secara menyeluruh bagi memastikan tahap kesihatan mereka memuaskan sebelum menjalani pembedahan katarak.
Semasa pembedahan, kanta mata yang keruh dikeluarkan manakapa kanta mata tiruan akan dimasukkan ke dalam bola mata pesakit bagi menggantikan fungsi asal. Proses itu membantu memulihkan keupayaan penglihatan setiap pesakit.
Pembedahan katarak secara phacoemulsification boleh dilakukan ke atas pesakit yang belum mencapai tahap katarak matang. Luka pada bola mata pesakit yang menjalani pembedahan kaedah ini sangat kecil dan mungkin tidak memerlukan sebarang jahitan.
Keadaan ini membolehkan luka tersebut sembuh dengan kadar yang cepat dan kemungkinan berlakunya astigmatism (lekuk kornea) selepas pembedahan adalah sangat rendah. Pesakit boleh menjalani aktiviti harian senam minggu hingga dua bulan selepas pembedahan.
Mereka yang mengalami katarak pada peringkat matang biasanya perlu menjalani teknik pembedahan yang sedikit berbeza.
Terdapat juga beberapa salah tanggapan mengenai rawatan katarak di kalangan warga emas ;
l Pesakit boleh menjadi buta akibat menjalani pembedahan katarak.
l Pembedahan katarak tidak memerlukan penggunaan kanta tiruan
l Pembedahan katarak hanya boleh dilakukan setelah katarak mencapai tahap matang .
l Masalah mata boleh diubati dengan urutan ataupun ubat titisan mata.

No comments: