"ASSALAMUALAIKUM; Tuan-tuan,puan-puan,rakan-rakan sekelian boleh mendapatkan produk istimewa CNI di mana-mana cawangan dan stokis CNI di seluruh Malaysia dengan menggunakan nombor keahlian ini 1436554 atau HUBUNGI : 013-8546275. Terima Kasih."

Saturday, July 10, 2010

Terdesak ke bilik air

Adam kerap menghabiskan masa lapang bersama rakan seusianya yang telah bersara. Namun kebelakangan ini beliau tidak lagi bebas berbuat demikian kerana tidak dapat menahan kencing. Masa untuk cucu-cucunya juga terhad.


Pembesaran prostat
Hampir 75 peratus daripada lelaki berusia 50 tahun dan ke atas mengalami pembesaran prostat yang agak ketara. Keadaan itu dikenali Hiperplasia Prostatik Benigna (BPH). Apabila prostat membesar, lapisan tisu yang menyelaputi kelenjar itu akan menghalang prostat daripada berkembang, menyebabkan ia menghimpit uretra. Permukaan pundi kencing mula mengalami keradangan dan menebal. Akhirnya, ia akan mengecut, walaupun air kencing tidak banyak lalu menyebabkan kerap membuang air kecil. Pundi kencing akan menjadi lemah dan tidak berupaya mengawal pembuangan air kecil. Air kencing akan terus berada dalam pundi. Penyempitan uretra dan pengeluaran sebahagian kecil air kencing akan menyebabkan pelbagai masalah berkaitan BPH.

Rawatan

l Ubat Preskripsi
Adakalanya ubat diberi untuk melegakan masalah pembuangan air kecil akibat BPH dari tahap sederhana hingga serius. Jika berhenti mengambil ubat, simptom biasanya akan muncul kembali. Contoh ubat yang digunakan untuk merawat BPH termasuklah finasteride, terazosin dan tamsulosin.

lSuplemen herba

i) Saw Palmetto
Ekstrak larut-lemak daripada buah Saw Palmetto menjadi kunci utama rawatan semula jadi BPH. Apabila digunakan secara kerap, ekstrak tersebut boleh melegakan simptom BPH. Saw Palmetto adalah penawar herba terbaik pernah dikaji dalam perawatan BPH. Terdapat banyak kajian klinikal mengenai Saw Palmetto dan BPH.


ii) Tomato (Lycopene)
Lycopene adalah salah satu nutrien semulajadi paling banyak dikaji dalam pencegahan kanser prostat.
Lycopene mendapat tumpuan utama para penyelidik kerana kemujaraban sifat anti oksidanya. Anti oksida boleh meneutralkan radikal bebas iaitu bahan berbahaya dalam tubuh yang boleh menyumbang kepada kanser dan penyakit kardiovaskular.


iii) Pygeum
Herba kedua terkenal dalam membantu keadaan prostat membesar. Ekstrak Pygeum mengandungi fitosterol yang boleh merencat penghasilan prostaglandin. Ini mengurangkan paras prostaglandin yang luar biasa tingginya iaitu keadaan yang sering berlaku dalam BPH.


iv) Stinging Nettle
Akar tumbuhan Stinging Nettle mengandungi jumlah lignin yang tinggi. Lignin berfungsi membolehkan akar tumbuhan tersebut mengikat pada suatu bahan iaitu globulin perlekatan - hormon seks (SHBG). Ini merupakan fungsi utama bagi membantu masalah prostat. Apabila lelaki meningkat usia, paras SHBG akan meningkat menjadikan mereka lebih terdedah kepada pergandaan sel secara luar biasa. Stinging Nettle mempunyai kecenderungan yang tinggi terhadap SHBG justeru membantu mengehadkan jumlah testosteron dan estrogen yang boleh mengikat pada SHBG sekali gus mempengaruhi penggandaan sel.


v) Biji Labu (Pumpkin Seed)
kstrak biji labu mengandungi fitosterol, kurkubitin dan selenium. Ia juga mengandungi kesan rencatan terhadap aromatase sekali gus menghalang androgen seperti testosteron, daripada bertukar menjadi estrogen.
Memandangkan pelbagai kajian saintifik telah menunjukkan Saw Palmetto, Lycopene (daripada ekstrak tomato yang dipiawaikan), Pygeum, Stinging Nettle dan ekstrak biji labu (Pumpkin Seed Extract) membantu kesihatan prostat, anda patut mendapatkan suplemen yang menggabungkan kelima-lima ekstrak semula jadi itu bagi membantu memperbaiki dan mengawal atur pembuangan air kencing pada lelaki.

No comments: