"ASSALAMUALAIKUM; Tuan-tuan,puan-puan,rakan-rakan sekelian boleh mendapatkan produk istimewa CNI di mana-mana cawangan dan stokis CNI di seluruh Malaysia dengan menggunakan nombor keahlian ini 1436554 atau HUBUNGI : 013-8546275. Terima Kasih."

Saturday, February 20, 2010

Telur tidak beri kesan buruk kepada kandungan

SAYA berusia 23 tahun dan hamil enam bulan.

Saya sering makan telur separuh masak. Ada yang memberitahu, ia tidak baik untuk wanita hamil. Adakah ia benar? Saya juga gemar makan buah oren dan menikmatinya setiap hari. Adakah ia memudaratkan?

Setiap kali tidur, saya menyapu minyak zaitun atau losen pada perut. Adakah sapuan berkenaan boleh menjejaskan bayi dalam kandungan?

FARA,
Kelantan.

Jawapan

KASIH sayang seorang ibu bermula sebelum anak itu dilahirkan lagi. Seboleh mungkin, setiap ibu inginkan anak yang bukan saja sihat dan normal, tetapi pintar.

Maka ibu sanggup mengambil apa-apa makanan atau produk yang dikatakan dapat membantu mendapatkan anak sebegitu.

Islam pula menggalakkan kesederhanaan, termasuk dalam pengambilan makanan. Saya belum pernah mendengar laporan kajian perubatan yang mengatakan telur separuh masak (yang merupakan sumber protein) memberi kesan buruk kepada kandungan.
Begitu juga dengan buah oren (mengandungi vitamin C) dan minyak zaitun (mempunyai vitamin E). Mungkin pengambilan buah oren secara berterusan boleh mengakibatkan pedih ulu hati kerana vitamin C bersifat asid dan wanita hamil pula lebih lazim mengalami pedih ulu hati disebabkan kesan kehamilan yang melambatkan pengosongan isi perut.

No comments: