"ASSALAMUALAIKUM; Tuan-tuan,puan-puan,rakan-rakan sekelian boleh mendapatkan produk istimewa CNI di mana-mana cawangan dan stokis CNI di seluruh Malaysia dengan menggunakan nombor keahlian ini 1436554 atau HUBUNGI : 013-8546275. Terima Kasih."

Saturday, February 20, 2010

Legakan hidung tersumbat

HIDUNG berhingus dan tersumbat adalah tanda alahan disebabkan unsur seperti tungau debu, bulu binatang atau debunga pada saluran hidung menjadinya sakit dan bengkak.

Pensyarah Kanan, JabatanTekak dan Telinga (ENT), Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia, Profesor Datuk Dr. Balwant Singh Gendeh berkata, di Barat perubahan musim menyebabkan kandungan debunga yang lebih tinggi pada masa-masa tertentu menyumbang kepada masalah ini, ia dikenali sebagai 'hay fever'.

Simptomnya

Tetapi di Malaysia, faktor yang paling biasa ialah tungau debu yang menjadikan simptomnya dialami sepanjang tahun.

Katanya, dianggarkan seorang daripada tiga rakyat Malaysia mengalami sejenis alahan dengan 60 peratus daripadanya berlaku pada peringkat masih bayi iaitu sebelum usia meningkat setahun.

"Walaupun alahan jarang sekali membawa maut, kesannya kepada mereka yang mengalaminya termasuk tanda-tanda fizikal dan tekanan emosi berikutan pelbagai halangan yang membantutkan perjalanan hidup mereka .

"Walaupun begitu, kesedaran mengenai alahan di kalangan rakyat Malaysia masih agak rendah," kata Balwant.

Tambah beliau, ramai yang tidak sedar bahawa alahan tercetus atas sebab yang khusus dan kesannya boleh mengganggu aktiviti dan prestasi harian.

Disebabkan ini, ramai yang mengalami alahan tidak mendapatkan rawatan hingga menjadi serius seperti sakit kepala, sesak nafas, air hidung meleleh, gangguan tidur dan hilang tumpuan.

Tetapi kini, mereka yang sering mengalami hidung berhingus dan tersumbat kini mempunyai pilihan baru iaitu dengan penggunaan Avamys.

Ia merupakan sejenis penyembur hidung dengan reka bentuk unik dan dipaten bagi penggunaan yang lebih mudah dan berkesan.

Pengurus Hal Ehwal Perubatan di GlaxoSmithKline Pharmaceuticals bagi Malaysia, Singapura dan Brunei, Dr. Tan Teik Wooi berkata, Avamys mengurangkan serta melegakan radang pada hidung.

"Walaupun terdapat banyak jenis rawatan untuk melegakan pelbagai simptom alahan rinitis, pilihan paling berkesan untuk jangka masa panjang ialah semburan hidung yang mengandungi kortikosteroid dengan dos rendah yang dihidu terus pada hidung untuk mengawal keradangan," katanya.

No comments: