"ASSALAMUALAIKUM; Tuan-tuan,puan-puan,rakan-rakan sekelian boleh mendapatkan produk istimewa CNI di mana-mana cawangan dan stokis CNI di seluruh Malaysia dengan menggunakan nombor keahlian ini 1436554 atau HUBUNGI : 013-8546275. Terima Kasih."

Saturday, February 6, 2010

Kesan penyakit kronik

Wanita hidap diabetes, buah pinggang rosak juga terdedah masalah keputihan

SAYA menjaga ibu berusia 62 tahun. Beliau menghidap kegagalan buah pinggang dan sudah menjalani haemodialisis selama lima tahun, selain masalah diabetes. Pada masa sama, ibu mengalami masalah keputihan yang berbau. Akibat penyakit itu, beliau terpaksa memakai lampin pakai buang. Saya ingin tahu, adakah ubat yang boleh saya dapatkan untuk memulihkan penyakit keputihan ini?

ANISAH



JAWAPAN

Pada pendapat saya, puan perlu membawa ibu berjumpa doktor pakar perbidanan dan sakit puan di mana-mana hospital. Puan perlu usahakan dengan adik-adik beradik puan untuk dapatkan bantuan membawa ibu ke hospital oleh sebab-sebab berikut;


Ibu puan perlu menjalani ujian pap smear atau ujian saringan kanser pangkal rahim. Ujian ini amat mudah dan tidak menyakitkan ibu puan. Ini bertujuan untuk ‘melihat’ sama ada ibu mengalami masalah di pintu rahim. Antara simptom barah pangkal rahim ialah banyak mengeluarkan cecair (discaj) yang kuning-hijau dan kadangkala bercampur darah. Ia juga menghasilkan bau yang tidak menyenangkan.

Ujian ke atas cecair ini perlu dilakukan bagi menentukan sama ada ia berpunca daripada bakteria protozoa ataupun kulat. Ada ribuan jenis bakteria dalam faraj dan kesemua ini akan mengambil kesempatan sekiranya daya tahan (imuniti) pesakit lemah. Oleh kerana ibu puan mengalami masalah kronik buah pinggang, diabetes dan lumpuh, maka tidak hairanlah bakteria, protozoa dan kulat boleh hidup dalam vagina. Contohnya, protozoa jenis Trichomonas dan kulat Candida akan mengambil kesempatan atas lemahnya imuniti ibu puan. Kedua-duanya menghasilkan discaj berwarna hijau dan gatal. Diagnosis boleh dibuat dengan tepat selepas ujian ini dilakukan.


Mengawal kencing manis ibu puan dengan lebih serius. Saya rasa kawalan kencing ibu puan tidak terkawal dengan baik.

Mengenal pasti komplikasi lain seperti jangkitan air kencing, jantung dan sebagainya. Ada juga wanita yang sudah lama menopaus mendapati cecair warna hijau dari vagina kerana kekurangan hormon estrogen menyebabkan dinding faraj menjadi tipis, mudah luka dan dijangkiti kuman.


Saya tidak menggalakkan puan membeli ubat dari farmasi tetapi berjumpalah doktor pakar untuk prosedur diagnosis dan rawatan yang tepat.

No comments: