"ASSALAMUALAIKUM; Tuan-tuan,puan-puan,rakan-rakan sekelian boleh mendapatkan produk istimewa CNI di mana-mana cawangan dan stokis CNI di seluruh Malaysia dengan menggunakan nombor keahlian ini 1436554 atau HUBUNGI : 013-8546275. Terima Kasih."

Saturday, February 6, 2010

Pil diet ancam nyawa

SAYA ingin tahu bolehkah saya mengambil pil diet Duromine 30 mg secara berterusan? Saya takut untuk berhenti mengambil pil tersebut kerana saya bimbang bentuk badan saya akan naik semula. Sejak mengambil pil itu saya berjaya mengurangkan berat badan saya sebanyak 20 kilogram. Saya mula mengambil pil itu pada 7 Mei 2008 sehingga sekarang. Apa yang membimbangkan saya adakah sebarang kesan sampingan penggunaannya?

Wanita Risau,
Sarawak



PUAN, penggunaan Duromine atau sebarang ubat antiobesiti mestilah di bawah pengawasan doktor kerana ia mempunyai banyak kesan sampingan yang boleh membawa kepada kematian.

Duromine hanya digunakan untuk jangka masa yang terhad sebagai tambahan kepada program menguruskan badan seperti diet dan senaman fizikal. Oleh kerana itu pengambilan mesti dihadkan kepada masalah obesiti (Indeks Jisim Badan atau BMI >30) yang mana risiko morbiditi kerana obesiti melebihi daripada risiko Duromine.

Kesan sampingan pengambilan Duromine


1) Sistem kardiovaskular - denyutan jantung laju, jantung bergetar, darah tinggi, angina, angin ahmar.

2) Sistem saraf pusat - ketidakselesaan, ketakutan, insomnia, sakit kepala, pening dan ketar.

Sesekali euphoria (rasa gembira keterlaluan hingga hilang pertimbangan) dan diikuti dengan letih dan kemurungan. Ada kalau berlaku juga halusinasi.

3) Sistem pemakanan - loya, muntah, bibir kering, terlalu dahaga, sakit perut, cirit birit dan

Sembelit. Masalah lain termasuklah masalah kencing, mati pucuk dan kurang libido.

Saya cadangkan puan berhenti mengambilnya secara berperingkat. Contohnya selang sehari bulan depan, kemudian setiap empat hari dan kemudian seminggu sekali dan terus berhenti. Puan mesti meningkatkan senaman dan berdiet secara serius.

No comments: