"ASSALAMUALAIKUM; Tuan-tuan,puan-puan,rakan-rakan sekelian boleh mendapatkan produk istimewa CNI di mana-mana cawangan dan stokis CNI di seluruh Malaysia dengan menggunakan nombor keahlian ini 1436554 atau HUBUNGI : 013-8546275. Terima Kasih."

Saturday, January 1, 2011

Pemulihan bawah satu bumbung



Pelbagai kaedah terapi dan rehabilitasi kepada kanak-kanak istimewa.


BAGI pesakit-pesakit yang menghidap penyakit kronik seperti barah, strok ataupun cerebral palsy, mereka perlu menjalani rawatan susulan mahupun mendapatkan rawatan pemulihan untuk meneruskan kehidupan.

Proses pemulihan yang betul dan sempurna memberi kesan yang cukup besar dalam kehidupan pesakit-pesakit itu, penjaga atau keluarga mereka.

Melihat akan keperluan tersebut yang semakin tinggi, pusat terapi yang disediakan di hospital-hospital kerajaan mahupun swasta adakalanya tidak mencukupi.


Menyedari akan kekurangan pusat yang memberikan perkhidmatan tersebut, Pegawai Eksekutif WQ Park, Datuk Dr. Zulkarnain Ismail telah mengambil inisiatif untuk mendirikan sebuah pusat terapi dan pemulihan yang lengkap di bawah satu bumbung.

Bertujuan untuk memudahkan pesakit-pesakit yang ingin mendapatkan perkhidmatan yang ditawarkan, WQ Park sememangnya merupakan sebuah pusat sehenti yang menawarkan pelbagai khidmat terapi dan rehabilitasi secara holistik yang merangkumi rawatan pemulihan.


Antara rawatan pemulihan yang ditawarkan ialah melalui senaman, teknik-teknik pergerakan, elektroterapi dan hidroterapi.


Menurut Dr. Zulkarnain, idea penubuhannya bermula ketika beliau menjalankan rawatan terhadap pesakit-pesakit.

''Saya bekerja dalam bidang ortopedik dan sudah pasti setiap hari saya melihat kesusahan dan kepayahan yang mereka lalui dan secara tidak langsung saya dapat menyelami perasaan sebenar pesakit.


''Bagi pesakit-pesakit ini, mereka masih lagi memerlukan rawatan susulan tetapi tidak semua rawatan disediakan di hospital-hospital atau pusat perubatan.

''Kesusahan mereka mengunjungi dari satu hospital ke satu hospital yang lain bagi mendapatkan rawatan yang sempurna membuatkan saya terfikir untuk membuka pusat perubatan ini,'' katanya ketika ditemui di Kelana Jaya, baru-baru ini.


Tambah beliau lagi, selain menawarkan perkhidmatan kepada pesakit-pesakit dewasa, ia turut menyediakan perkhidmatan pemulihan bagi kanak-kanak istimewa atau kanak-kanak yang mengalami masalah pembelajaran seperti kanak-kanak autistik, ADHD dan disleksia.


 Objektif utama penubuhan pusat itu adalah untuk meningkatkan kesedaran umum wujudnya peluang dan kemudahan untuk berusaha memulihkan beberapa jenis dan tahap ketidakupayaan, langkah intervensi awal serta memupuk pemikiran masyarakat.


Di WQ Park, penggunaan kemahiran kedoktoran serta ilmu psikologi dilihat satu gabungan yang ideal dalam memastikan kejayaan proses rawatan tersebut.


Diperkuatkan dengan tiga doktor pakar meliputi pakar pemulihan, pakar bedah ortopedik dan pakar saraf kanak-kanak, kekuatan WQ Park ini turut disokong oleh 20 kakitangan bantuan seperti ahli fisioterapi, ahli terapi, ahli terapi pertuturan serta jururawat bertauliah.


Dr. Zulkharnain menafikan bahawa kewujudan pusat-pusat kesihatan hari ini bertujuan untuk menidakkan kebolehan pakar-pakar yang terdapat di hospital-hospital kerajaan mahupun swasta. Malah jelas beliau, dengan adanya pusat kesihatan seperti itu ia membantu memberikan rawatan serta pemulihan yang diperlukan oleh pesakit-pesakit.


Bagi mereka yang ingin mendapatkan maklumat lanjut mengenai WQ Park dan perkhidmatan yang disediakannya, anda boleh layari laman web www.wqpark.com.my.


Ia dibuka setiap Isnin hingga Jumaat bermula dari 9 pagi hingga 5 petang dan hari Sabtu 9 pagi hingga 12 tengah hari.


Pelanggan juga boleh terus mengunjungi pusat tersebut yang terletak di Lot 2D, Jalan SS5D/6, Kelana Jaya, Selangor.

http://utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=1229&pub=Utusan_Malaysia&sec=Kesihatan&pg=kn_02.htm

No comments: