"ASSALAMUALAIKUM; Tuan-tuan,puan-puan,rakan-rakan sekelian boleh mendapatkan produk istimewa CNI di mana-mana cawangan dan stokis CNI di seluruh Malaysia dengan menggunakan nombor keahlian ini 1436554 atau HUBUNGI : 013-8546275. Terima Kasih."

Saturday, January 15, 2011

Haid tidak teratur selepas keguguran


E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel
SAYA berusia 26 tahun dan berkahwin hampir setahun lalu. Saya pernah keguguran pada usia kandungan tujuh minggu.

Selepas keguguran, saya belum dikurniakan anak lagi. Masalahnya, selepas keguguran terbabit, haid saya tidak teratur, kadang-kadang banyak dan berketul-ketul sehingga melebihi 15 hari. Saya ada merujuk kepada doktor di klinik swasta. Dia memberitahu peranakan saya kembang dan selepas makan ubat kecut peranakan, darah terbabit berhenti. Darah ini akan datang kembali selepas dua atau tiga bulan seterusnya padahal saya tidak mengambil makanan yang masam. Saya khuatir rahim saya jatuh dan ini yang menyebabkan pendarahan tidak berhenti. Apa yang perlu saya lakukan?
 
ZIE
Johor


ANDA tidak menyatakan bila keguguran itu berlaku iaitu panjangnya tempoh masalah haid ini berlaku. Sekiranya keguguran ini baru sahaja berlaku, pendarahan yang berpanjangan mungkin disebabkan oleh masalah jangkitan rahim (endometritis) ataupun sisa kandungan yang masih terlekat di dalam rahim yang juga boleh menyebabkan gangguan pembekuan darah. Sekiranya keguguran ini sudah lama berlaku, tiada sebab untuk peranakan atau rahim anda 'kembang'. Saya juga kurang faham apa yang dimaksudkan dengan rahim kembang dan ubat kecut peranakan kerana rahim hanya mengembang sewaktu kehamilan sahaja dan selepas kelahiran, saiz rahim yang berada pada paras pusat itu dijangka kembali mengecut kepada saiz asal dalam masa tidak sampai sebulan. Dalam keadaan anda yang hanya hamil selama tujuh minggu sahaja, tempoh rahim kembali kepada saiz asal dijangka lebih singkat. Eloklah anda mendapatkan pemeriksaan pakar sakit puan pula. Pendarahan berpanjangan boleh menyebabkan komplikasi lain terhadap kesihatan tubuh amnya jika dibiarkan lama.

Istilah rahim jatuh selepas keguguran tujuh minggu usia kehamilan juga belum pernah kedengaran. Bagi wanita yang belum pernah melahirkan, sangat jarang untuk rahim jatuh, lebih-lebih lagi wanita seusia anda.







Kongsi Artikel |   Facebook   MySpace   Google  

No comments: