"ASSALAMUALAIKUM; Tuan-tuan,puan-puan,rakan-rakan sekelian boleh mendapatkan produk istimewa CNI di mana-mana cawangan dan stokis CNI di seluruh Malaysia dengan menggunakan nombor keahlian ini 1436554 atau HUBUNGI : 013-8546275. Terima Kasih."

Friday, January 14, 2011

Dua tahun berlalu... - Azean

Pada 2008, kita dikhabarkan pelakon terkenal, Azean Irdawaty hanya mempunyai tempoh dua tahun untuk hidup. Bahkan beberapa laman web tempatan menguar-uarkan berita bahawa Azean hanya mampu hidup sehingga Oktober 2010.

Ramalan sensasi yang tidak diketahui sejauh mana benarnya membuatkan peminat primadona air mata itu terkejut. Mingguan Malaysia berusaha menghubunginya baru-baru ini. Panggilan disambut namun nada suara Azean tidak seceria dahulu.

Bicaranya juga tidak lagi rancak tetapi umum mengerti penderitaan mental dan fizikal yang terpaksa ditanggung wanita berusia 61 tahun itu. Dia mahu berehat setelah masalah keluarga yang menimpa dirinya benar-benar menguji kekuatannya.

Pasrah dengan ketentuan Tuhan, Azean tidak pernah putus asa untuk mencari penawar.

Mesra dengan panggilan Kak Yan, Azean tidak lokek berkongsi dengan masyarakat amalan kesihatan selama hampir empat tahun menghidap kanser payu dara.

"Kak Yan hanya melakukan aktiviti seperti biasa. Jika tiada perkara penting atau urusan yang memerlukan Kak Yan keluar rumah, Kak Yan hanya berehat di rumah.

''Memang benar Kak Yan sudah berhenti melakukan rawatan kanser yang lain. Namun Kak Yan masih berjumpa doktor untuk pemeriksaan kesihatan. Sekarang, Kak Yan makan vitamin Nutrilite. Alhamdulillah, kesihatan masih baik," ujarnya.

Ketenangan

Dalam pada itu, Kak Yan banyak memenuhi masa dengan melakukan amal ibadat selain menjalani rawatan berlandaskan al-Quran sejak dulu lagi.

Baginya, mendekatkan diri dengan Tuhan dapat memberikan dia kekuatan dan ketenangan.

"Nasihat Kak Yan kepada pesakit kanser yang lain, jika penyakit itu datang, carilah ubat dan jangan berputus asa. Kita tidak dapat melawan takdir tetapi kita perlu kuat," katanya yang sudah tiada perasaan rindu untuk terlibat dalam kegiatan seni.

Mengimbas kembali penderitaan Azean, tidak seperti kanser payu dara biasa, sel kanser telah merebak dua kali dalam badannya.

Azean menjalani rawatan kemoterapi sebanyak dua kali pada 2007 (enam pusingan) dan 2008 (12 pusingan).

Selepas menjalani rawatan kemoterapi pertama, Azean melakukan rawatan herseptin sebanyak 17 kali untuk memastikan sel kanser tidak merebak.

Demi kehidupan yang lebih baik, Azean perlu menempuhnya kerana jenis kanser yang dihidapinya amat jarang dan sangat agresif.

Tidak sampai setahun menghabiskan rawatan, sekali lagi hidup Azean diuji.
Sel kanser merebak ke paru-paru dan hati. Azean kemudian melakukan rawatan kemoterapi sekali lagi hingga Januari 2009.

Usahanya untuk terus hidup tidak setakat itu. Azean masih meneruskan rawatan secara tradisional seperti memakan habba tus sawda iaitu sejenis bunga di negara Arab, minyak zaitun dara dari Palestin dan biji buah aprikot dari Australia.

Ketika masih aktif dalam bidang lakonan, Azean memang menjaga makanan seimbang termasuk melebihkan buah-buahan dan sayur-sayuran. Bahkan, Azean juga mengamalkan yoga setiap pagi sejak berusia 20-an lagi.

Mungkin sudah ditakdir supaya Azean lebih tabah menjalani kehidupan, dia diuji dengan kanser payu dara.
Azean tetap tenang dengan adanya sokongan suami dan anak-anak walaupun diuji dengan kes penangkapan anaknya Benjy tahun lalu. Di sebalik peristiwa itu, masih ramai yang menjadikan Azean ikon pesakit kanser dan seorang ibu.

http://utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0109&pub=Utusan_Malaysia&sec=Kesihatan&pg=kn_04.htm

No comments: