"ASSALAMUALAIKUM; Tuan-tuan,puan-puan,rakan-rakan sekelian boleh mendapatkan produk istimewa CNI di mana-mana cawangan dan stokis CNI di seluruh Malaysia dengan menggunakan nombor keahlian ini 1436554 atau HUBUNGI : 013-8546275. Terima Kasih."

Saturday, February 13, 2010

Berjuang mengharungi penyakit kanser

SELAGI anda adalah wanita, selagi itu anda akan terdedah kepada kanser payu dara. Justeru, penyakit ini tidak boleh dipandang remeh dengan alasan anda tidak mempunyai sejarah keluarga berpenyakit kanser, rajin bersenam atau mengamalkan pemakanan sihat. Kanser payu dara adalah kanser yang paling popular dari semua jenis kanser dan ia juga merupakan kanser yang paling sinonim di kalangan wanita yang berumur 20 tahun dan ke atas.

Menurut laporan Daftar Kanser Kebangsaan 2003, seorang wanita di Malaysia mempunyai 1 nisbah 19 berkemungkinan menghidap kanser payu dara dalam hayat mereka manakala dalam laporan pada tahun 2006, 29.9 peratus daripada jumlah kes kanser wanita yang didiagnosis adalah kanser payu dara. Golongan yang paling ramai didiagnos berumur dalam lingkungan 50 - 59 tahun.

Di Malaysia, kekurangan maklumat tentang kanser, terutamanya dalam bahasa utama seperti bahasa Melayu adalah satu isu yang berkaitan dengan tahap pengetahuan masyarakat terhadap penyakit ini. Termasuk mereka yang berada di kawasan luar Lembah Klang dan bandar utama, mereka kurang akses kepada maklumat dan sokongan kanser.

Justeru itu, pendidikan, maklumat dan sokongan mengenai kanser terutamanya kepada mereka yang telah didiagnosis kanser, pesakit yang terselamat dan ahli keluarga adalah sangat penting. Secara fitrahnya, didiagnosis kanser payu dara merupakan perkara yang paling sukar diterima oleh seseorang, hanya tangisan dan kesedihan yang akan menemani mereka pada waktu ini. Didiagnosis kanser akan memberi kesan kepada emosi dan ia perlu diberi perhatian yang sewajarnya. Bukan mudah untuk seseorang itu memahami emosi pesakit kanser. Apatah lagi bagi mereka yang sudah berkeluarga, perkara ini di anggap dugaan yang paling besar bagi mereka. Hanya seseorang yang pernah berhadapan dengan situasi sebegini yang akan memahami emosi mereka yang senasib dengannya.

Sehubungan dengan itu, Persatuan Kanser NetWork Selangor dan Wilayah Persekutuan (KanWork) telah ditubuhkan atas usaha projek pendidikan Kanser UPM-Cornell untuk memberikan sokongan dan pendidikan kepada mereka yang berhadapan dengan kanser (those affected by Cancer) samada pesakit, ahli keluarga, kawan, atau sesiapa sahaja.

KumpulanKanWork adalah satu kumpulan sokongan yang menjalankan aktiviti 'outreach' atau aktiviti mendampingi komuniti. Aktiviti tersebut adalah bermatlamat untuk memberikan kesedaran, pendidikan dan sokongan mengenai kanser kepada mereka yang telah didiagnosis kanser, pesakit yang terselamat, ahli keluarga, kawan atau sesiapa sahaja yang ada kaitan dengan kanser.

Aktiviti yang dilaksanakan oleh KanWork adalah seperti perkongsian pengalaman, sokongan spiritual dan membantu dengan memberikan sokongan emosi dan sosial antara satu sama lain. Ini adalah kerana kumpulan sokongan ini dikendalikan oleh pesakit kanser itu sendiri. KanWork juga mengadakan lawatan ke wad, lawatan ke rumah, menyediakan pendidikan komuniti, jaringan rakan sebaya, jaringan sokongan e-group, aktiviti riadah & sosial serta program sukarelawan.

Selain itu, KanWork juga bekerjasama dengan dua buah pusat sumber kanser yang terletak di Hospital Putrajaya (HPj) dan di Fakulti Perubatan Universiti Putra Malaysia (UPM). Pelbagai program dijalankan oleh KanWork di kedua-dua buah pusat sumber ini pada setiap bulan seperti forum kesihatan yang dikendalikan oleh pegawai perubatan profesional. Selain itu, pelbagai program telah di aturkan sepanjang tahun 2010 di Pusat Sumber dan Pendidikan Kanser (CaRE).

Sokongan melalui KanWork dan khidmat kaunseling profesional juga turut disediakan. Jika anda mahupun seseorang yang anda sayangi mengidap kanser, hubungi KanHelp Line di talian bebas tol (1 800 22 2233) ataupun layari laman web (1) www.cancereducation.org.my/ (2) www.ipsas.upm.edu.my/caed/ dan (3) www.ipsas.upm.edu.my/kanwork, ataupun mereka boleh datang dengan melihat sendiri kemudahan yang disediakan di CaRE, beralamat di Tingkat 7, Makmal Blok A, Fakulti Perubatan & Sains Kesihatan, Universiti Putra Malaysia, 43400 Serdang, Selangor.

No comments: