"ASSALAMUALAIKUM; Tuan-tuan,puan-puan,rakan-rakan sekelian boleh mendapatkan produk istimewa CNI di mana-mana cawangan dan stokis CNI di seluruh Malaysia dengan menggunakan nombor keahlian ini 1436554 atau HUBUNGI : 013-8546275. Terima Kasih."

Saturday, February 13, 2010

Berikan anak anda permulaan yang baik

RAKAN menyarankan saya agar memberikan anak saya suplemen DHA. Mengapa suplemen DHA sangat digalakkan untuk kanak-kanak? Adakah keperluan di kalangan orang dewasa tidak penting?

JAWAPAN:

Otak mengandungi sekitar 60 peratus lemak. Asid lemak omega-3, terutamanya asid dokoheksanoik (DHA) dijumpai dengan jumlah yang banyak dalam otak dan sistem saraf. Perkembangan otak dan sistem saraf telah bermula semasa kehamilan sehingga kelahiran. Memandangkan ia merupakan organ yang tidak lengkap semasa dilahirkan dan akan terus membesar dalam tahun beberapa tahun pertama kehidupan, maka pemakanan yang baik tentunya memberi kesan bukan sahaja kepada perkembangan fizikal tetapi juga kecerdasan mental.

Asid dokoheksanoik adalah rantaian panjang asid lemak tidak tepu (LCP) dalam keluarga omega 3 dan merupakan blok binaan untuk sel-sel dalam otak, mata dan sistem saraf pusat. Memandangkan asid lemak omega 3 tidak dapat dihasilkan badan, diet yang kaya dengan omega 3 adalah penting untuk memastikan proses tumbesaran dan perkembangan yang baik.

Kajian menunjukkan pengambilan DHA dan EPA yang mencukupi semasa hamil dan penyusuan boleh mengurangkan risiko alahan makanan dan ekzema di kalangan bayi dan zaman kanak-kanak. Manakala pengambilan berterusan di kalangan kanak-kanak membantu mengekal dan menyokong fungsi otak dan mata termasuk keupayaan belajar, konsentrasi, koordinasi dan transmisi saraf.

Wanita hamil dan menyusu disarankan mengambil DHA yang mencukupi untuk kesihatan yang baik. Ini kerana penyusuan ibu akan memindahkan LCP ibu kepada bayi. Dan para ibu seharusnya menambahkan pengambilan DHA semasa tempoh penyusuan. Wanita yang kerap hamil juga mempunyai konsentrasi plasma DHA yang lebih rendah. Wanita yang kekurangan DHA pula berkecenderungan tinggi mengalami kemurungan selepas bersalin.

Asid-asid lemak perlu seperti DHA, AA, GLA merupakan nutrien penting untuk mengekalkan minda dan tubuh yang aktif dan sihat. Maka, pengambilan asid-asid lemak perlu ini akan memberi manfaat kepada semua tanpa mengira usia, samada kanak-kanak, remaja, dewasa, ibu hamil dan menyusu, kanak-kanak istimewa mahupun warga tua kerana semua peringkat usia ini memerlukan kesihatan mental yang baik.

No comments: