"ASSALAMUALAIKUM; Tuan-tuan,puan-puan,rakan-rakan sekelian boleh mendapatkan produk istimewa CNI di mana-mana cawangan dan stokis CNI di seluruh Malaysia dengan menggunakan nombor keahlian ini 1436554 atau HUBUNGI : 013-8546275. Terima Kasih."

Friday, October 2, 2009

Probiotik melegakan sembelit


“Ibu saya yang berusia 58 tahun sering mengalami sembelit. Ahli farmasi menyarankan agar beliau diberikan suplemen probiotik setiap hari.

Apa yang saya ingin ketahui adalah apakah itu probiotik, apakah manfaatnya kepada kesihatan dan amalan bagaimana yang boleh mencegah sembelit? Cadangan pihak tuan amat saya hargai,’’


JAWAPAN: Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), probiotik didefinisikan sebagai mikro-organisma hidup yang memberi manfaat kesihatan kepada pengguna apabila diambil dalam kuantiti yang mencukupi.

Probiotik atau bakteria baik digunakan untuk menyeimbangkan mikroflora usus bagi membolehkan sistem pencernaan berfungsi secara normal serta mencegah berlakunya simptom-simptom gangguan usus.


Pengambilan probiotik dari strain Lactobacillus acidophilus NCFM® membantu kesihatan usus serta bermanfaat untuk:

* Memperbaiki pergerakan usus dan melegakan sembelit.

* Mengurangkan angin berlebihan (kembung).

* Melegakan ketidakhadaman.

* Mengurangkan nafas berbau.


Apabila keseimbangan mikroflora dan kesihatan usus diperbaiki, Lactobacillus acidophilus NCFM® membantu merangsang sistem imum dan memperbaiki sistem pertahanan tubuh untuk melawan penyakit.

Penukaran rutin harian semasa bulan Ramadan memungkinkan kita mengalami gangguan sistem pencernaan seperti kembung perut, ketidakhadaman makanan dan risiko cirit-birit akibat pengambilan makanan luar yang tidak begitu menitikberatkan aspek kebersihan.


Dengan itu, pengambilan probiotik dari strain (jenis) yang terbukti secara klinikal ini akan mengurangkan risiko gangguan usus dan juga masalah cirit-birit dan sembelit yang lazim terjadi.

Sembelit juga boleh dikurangkan dengan meningkatkan pengambilan air, iaitu sekitar enam hingga lapan gelas sehari, menambahkan pengambilan makanan berserat tinggi seperti sayuran dan buah- buahan serta meningkatkan aktiviti fizikal seperti senaman.

No comments: