"ASSALAMUALAIKUM; Tuan-tuan,puan-puan,rakan-rakan sekelian boleh mendapatkan produk istimewa CNI di mana-mana cawangan dan stokis CNI di seluruh Malaysia dengan menggunakan nombor keahlian ini 1436554 atau HUBUNGI : 013-8546275. Terima Kasih."

Wednesday, September 30, 2009

Basuh tangan hindar H1N1




PENJAGAAN kebersihan diri harus diberi keutamaan bagi mengelak atau mengurangkan risiko daripada mendapat penyakit. Sementelah pula ketika ini penularan wabak Influenza A (H1N1) semakin sukar dibendung, maka penjagaan diri sempurna tidak harus dipandang remeh.




Menurut Kementerian Kesihatan Malaysia, antara amalan harian yang boleh dilakukan rakyat untuk mengurangkan risiko dijangkiti wabak seperti selesema adalah kekerapan membasuh tangan menggunakan sabun dan air, menutup mulut dan hidung dengan tisu sewaktu batuk atau bersin, membuang tisu selepas digunakan, tidak keluar rumah seandainya sakit, mengelak menyentuh mata, hidung dan mulut serta mengehadkan hubungan dengan mereka yang sakit.




Selain itu, perlu mengamalkan gaya hidup sihat dengan diet seimbang serta kerap bersenam bagi meningkatkan sistem imun badan.




Di samping itu, maklumat daripada Kementerian Kesihatan serta Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit menunjukkan membasuh tangan dengan sempurna penting kerana tangan menyebarkan kira-kira 80 peratus penyakit berjangkit seperti demam dan selesema, maka dengan membasuh tangan - andai dilakukan dengan sempurna - adalah cara paling berkesan untuk mencegah penularan penyakit.






Menyedari kepentingan membasuh tangan, rangkaian sabun anti bakteria Antabax melancarkan program kesedaran dan pendidikan 'Antabax - Pelindung Utama Anda Demi Membasmi Kuman' sempena Ramadan dan Aidilfitri bersama dengan Stesen KL Sentral, baru-baru ini.






Sepanjang bulan Ramadan ini, semua tandas dan tempat membasuh tangan di tingkat satu dan dua Stesen KL Sentral akan dilengkapi dengan sabun cecair anti bakteria Antabax dan poster mengenai kaedah mencuci tangan dengan betul.




Selain itu, sebanyak 100,000 risalah pendidikan penjagaan kebersihan diedarkan sepanjang promosi bergerak enam hari bagi membolehkan pengunjung hab pengangkutan itu menyertai demonstrasi membasuh tangan dengan menyeluruh.






Sebanyak 10,000 kit penjagaan diri Antabax yang terdiri daripada paket Antabax, topeng muka dan risalah turut diedarkan semasa kempen itu.






Pengurus Pemasaran Lam Soon (Bahagian Pemasaran Isi Rumah dan Penjagaan Diri), Carmen Foo berkata, Stesen KL Sentral adalah hab utama pengangkutan di Lembah Klang yang menghubungkan seluruh Malaysia.






''Bulan puasa ini menyaksikan lebih banyak perjalanan domestik terutama di kalangan umat Islam apabila mereka bersesak untuk pulang ke kampung untuk berhari raya atau berbuka puasa bersama sanak saudara atau sahabat handai.






''Memang mendukacitakan apabila ada sanak saudara dijangkiti wabak ini terutama musim berhari raya. Oleh itu amat penting bagi semua pihak mengurangkan risiko penularan wabak ini dengan mengetahui penjagaan diri yang betul," katanya.






Sementara itu, Ketua Pegawai Operasi Semasa Sentral Sdn. Bhd., Roslan Datuk Mohd. Shariff menjelaskan, program bersama Antabax ini tepat pada masanya dan begitu relevan kerana ia diadakan menjelang waktu puncak ketika jumlah aliran penumpang dijangka berlipat ganda.




''Ini merupakan sumbangan positif terhadap usaha kerajaan bagi membendung penularan semua wabak penyakit berjangkit, termasuk virus A (H1N1), terutama menjelang musim perayaan ini,'' katanya.




No comments: