"ASSALAMUALAIKUM; Tuan-tuan,puan-puan,rakan-rakan sekelian boleh mendapatkan produk istimewa CNI di mana-mana cawangan dan stokis CNI di seluruh Malaysia dengan menggunakan nombor keahlian ini 1436554 atau HUBUNGI : 013-8546275. Terima Kasih."

Wednesday, September 30, 2009

Virus Influenza A H1N1 Ancaman Dunia




Pada bulan April lalu, dunia digemparkan dengan ancaman virus influenza A H1N1 yang menular di serata dunia bermula dari negara Mexico dan Amerika Syarikat. Mengikut laporan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), penularan pandemik H1N1 di dunia masih lagi aktif di mana ia melibatkan 182 buah negara dan angka kematian meningkat dari hari ke hari. Jumlah kematian yang dicatatkan telah meletakkan Malaysia di dalam kumpulan sepuluh buah negara yang mencatat angka kematian tertinggi akibat pandemik H1N1. Sehubungan itu, langkah pencegahan awal perlu di ambil. Bagi meningkatkan tahap kesedaran masyarakat tentang bahayanya virus ini, Dara.com telah menemu ramah Dr.Aizan Hassanuddin, Darul Ehsan Medical Center dan Cr. Roslan Mohd Yasin, Kaunselor Berdaftar, bagi mendapatkan penerangan daripada mereka.

Menurut Dr. Aizan Hassanuddin, umumnya virus influenza mempunyai beberapa genera antaranya virus influenza A, virus influenza B, dan virus influenza C. Virus influenza A merupakan virus yang paling kerap menyerang manusia berbanding virus influenza yang lain. Pelbagai variasi virus influenza A muncul selepas wujudnya Spanish Flu pada tahun 1919, termasuklah variasi terbaru yang dilaporkan pada April 2009 yang sama namanya iaitu virus infl uenza A H1N1.




Gejala biasa mampu mengundang kematian?




“Variasi virus H1N1 ini terbentuk daripada pencampuran genetic virus influenza babi, burung dan manusia yang menyebabkan penyakit berjangkit melalui saluran pernafasan. Virus ini berjangkit apabila pesakit selesema babi ini batuk atau bersin. Titisan cecair pernafasan terkena pada tangan pesakit atau permukaan-permukaan (surfaces) mahupun ia akan tersebar ke udara. Pada ketika itulah, seseorang boleh dijangkiti sama ada melalui pernafasan, sentuhan dengan tangan pesakit ataupun sentuhan pada permukaan-permukaan yang tercemar yang mengandungi titisan cecair tersebut.

Virus influenza H1N1 dianggarkaan boleh bertahan di persekitaran kita di antara dua hingga la[an jam. Dalam persekitaran yang kering dan panas, virus ini akan mati dalam tempoh yang lebih singkat. Virus ini bagaimanapun boleh dibunuh dengan menggunakan sabun, alkohol atau ubat-ubat anti septik.






Gejala-gejala biasa yang ditunjukkan akibat serangan virus infl uenza A H1N1 seperti demam, batuk, berhingus, dan sakit kerongkong. Terdapat juga tanda-tanda yang tidak khusus seperti sakit kepala, sakit badan, cirit birit, muntah dan lain-lain. Kebanyakan orang yang dijangkiti hanya mendapat gejala ringan.






Dianggarkan sekitar sepuluh peratus mendapat gejala yang teruk seperti pneumonia (jangkitan paru-paru), encephalitis (jangkitan otak), carditis (jangkitan jantung), jangkitan telinga tengah, kurang cecair badan serta menyebabkan penyakit yang telah dihidapi (seperti asma) bertambah teruk,” ujar Dr. Aizan panjang lebar tentang virus influenza A ini.

No comments: