"ASSALAMUALAIKUM; Tuan-tuan,puan-puan,rakan-rakan sekelian boleh mendapatkan produk istimewa CNI di mana-mana cawangan dan stokis CNI di seluruh Malaysia dengan menggunakan nombor keahlian ini 1436554 atau HUBUNGI : 013-8546275. Terima Kasih."

Saturday, April 2, 2011

Masalah keputihan sejak usia 6 tahun

DOKTOR,

Soalan: SAYA berumur 15 tahun dan mempunyai beberapa soalan. Saya berasa risau kerana saya belum lagi datang haid.

Saya juga menghadapi masalah keputihan sejak akhir umur saya enam tahun. Apakah ini merupakan masalah yang teruk atau sebaliknya?

Perlukah saya berjumpa dengan pakar atau adakah ini cuma sesuatu yang dipengaruhi oleh tubuh badan seseorang?
Wanie, Perak.

Jawapan: Sebaiknya berjumpalah dengan doktor. Sekiranya telah ada perkembangan organ wanita, boleh tunggu sehingga berumur 18 tahun, sebaliknya jika tiada perkembangan pada organ wanita, perlulah berjumpa doktor pakar wanita pada usia 15 ke 16 tahun untuk memperhalusi penyebab masalah tiada haid.

Masalah keputihan sering berlaku pada wanita termasuklah kanak-kanak. Sekiranya keputihan itu banyak, berbau yang tidak menyenangkan atau gatal, perlulah mendapat pemeriksaan dari pakar. Ia selalunya disebabkan oleh jangkitan kuman. Kemasukan benda asing dalam faraj boleh terjadi pada kanak-kanak.


http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0403&pub=Utusan_Malaysia&sec=Kesihatan&pg=kn_01.htm

No comments: