"ASSALAMUALAIKUM; Tuan-tuan,puan-puan,rakan-rakan sekelian boleh mendapatkan produk istimewa CNI di mana-mana cawangan dan stokis CNI di seluruh Malaysia dengan menggunakan nombor keahlian ini 1436554 atau HUBUNGI : 013-8546275. Terima Kasih."

Saturday, April 2, 2011

Kit pembasmi kuman ketika melancong



Dari kiri Ziana Zin, Armin Zaharin dan Carmen Foo menunjukkan poster rangkaian produk perlindungan anti-bakteria oleh Antabax.


FAKTA perubatan mendapati bahawa 80 peratus jangkitan penyakit berjangkit disebarkan melalui tangan. Potensi itu lebih terdedah kepada mereka yang kerap mengembara atau melancong ke luar negara.
Atas dasar itu Antabax, jenama produk perlindungan anti-bakteria telah mensasarkan pelancong dari Malaysia pada Pesta Pelancongan MATTA 2011 melalui pelancaran kempen inovatif Melancong Bersih, Sihat dan Berwaspada' di Pusat Dagangan Dunia Putra, di Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Pengurus Pemasaran Lam Soon Edible Oils Sdn. Bhd., Carmen Foo, berkata, inisiatif itu diperkenalkan kerana pihaknya percaya bahawa cara paling mudah mengurangkan kadar jangkitan ini adalah dengan memastikan tangan sentiasa dibersihkan dengan air dan sabun atau menggunakan pembersih tangan.

"Kami tidak melupakan pelancong Malaysia dan atas sebab itulah kami melancarkan inisiatif ini di Pesta Pelancongan MATTA, yang merupakan konvensyen pelancongan terbesar di negara ini.

"Tiada tempat lain sebaik konvensyen sebegini untuk mengingatkan pelancong mengenai kesihatan dan tanggungjawab mereka sewaktu meneroka dunia baru atau melawat ahli keluarga atau kenalan di luar negara," katanya.

Menurut Foo, meskipun jangkitan penyakit melalui sentuhan tangan adalah punca utama penyebaran, bahagian badan lain turut boleh dilindungi dengan menggunakan produk anti bakteria terutama ketika melancong ke negara luar.

Katanya, Antabax mempunyai rangkaian produk lengkap untuk memenuhi segala keperluan pelancong pada setiap ketika.

"Sempena konvensyen itu juga, kami mengagihkan lebih 50,000 Kit Melancong Antabax kepada pengunjung pameran.

"Setiap pek mengandungi pembersih tangan Antabax yang direka khas untuk kemudahan melancong dan digunakan bagi memenuhi segala keperluan pembersihan kulit," katanya.

Menurutnya, kit tersebut turut mengandungi panduan panggilan telefon penting termasuk syarikat kad kredit, syarikat penerbangan dan maklumat penerbangan serantau.

Pada majlis berkenaan, Duta Produk Antabax, penyanyi Ziana Zain serta suaminya, Armin Zaharin berkongsi pengalaman masing-masing mengenai cara menjaga kesihatan dan kebersihan diri ketika melancong.

Sebagai penyanyi yang banyak membuat persembahan di luar, Ziana sedar risiko tinggi dijangkiti penyakit berjangkit.

"Saya amat teliti mengenai kebersihan, bukan saja terhadap diri tetapi juga buat keluarga.

"Saya sentiasa membawa krim mandian anti-bakteria setiap kali melancong atau mengembara kerana saya tahu ia amat berkesan dan tidak mahu rutin harian saya terganggu.

"Malah semburan pembersih tangan sentiasa di dalam beg tangan kerana saya akan gunakannya ke atas apa saja tangan, tombol pintu, mikrofon, mangkuk tandas, pendek kata di mana saja tempat yang mungkin membolehkan kuman menjangkiti saya," kata Ziana.

Sementara itu sebagai Ketua Pramugara Penerbangan Malaysia, Armin mengakui sentiasa berhati-hati dalam memastikan dia tidak menyebarkan penyakit berjangkit kepada orang lain.

"Sebagai bapa dan suami, sudah pasti saya tidak mahu anak dan isteri saya jatuh sakit sejurus saya pulang ke rumah. Jadi saya begitu cermat dalam memastikan kesihatan diri.

"Selain mendapatkan suntikan vaksin selesema, saya juga memastikan penyembur pencuci tangan sentiasa berada di sisi bagi membersih tangan atau sebarang permukaan, tabiat mudah tetapi amat berguna," kata Armin.


http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0329&pub=Utusan_Malaysia&sec=Kesihatan&pg=kn_02.htm

No comments: